Volite da nagazite papučicu gasa, ali pazite, "sportska vožnja" je siguran put do auto-servisa

12.10.2021

08:30

0

Bučno brujanje motora i brzi odziv gasa zvuče zabavno i dižu adrenalin, ali donose ogromne troškove

Volite da nagazite papučicu gasa, ali pazite, "sportska vožnja" je siguran put do auto-servisa
toine-g-iRnUeA04kUY-unsplash - Copyright Unsplash

Svaki vozač mora da zna da je preveliki broj obrtaja najčešće put do servisa. A to će se dogoditi u nekoliko slučajeva.

Motori u našim automobilima su neka vrsta mehaničkih heroja. Moraju da se nose s eksplozijama u cilindrima koje se povremeno pojavljuju, podnose temperature i do nekoliko stotina stepeni celzijusa (npr. unutar turbopunjača), održavaju ekstremni pritisak, a takođe stvaraju pogonsku snagu i brinu se o rezultatima sagorevanja. Njihovi radni uslovi su, najblaže rečeno, ne baš povoljni.

Budući da remont motora može da bude skup, vozač bi trebalo redovno da ga vozi na servis i održava ga u dobrom stanju, a osnovni servis s redovnom zamenom ulja samo je prvi korak do dugog veka trajanja motora u automobilu.

Želite li pritisnuti gas? Pritisnite, ali nakon što se motor zagreje

Vrlo važan segment brige o motoru tiče se velikog broja obrtaja. Ne, ne treba ga izbegavati po svaku cenu – neophodan je, na primer, za efikasno i sigurno napredovanje. Dakle, veliki broj obrtaja nije zabranjen, ali tek kada motor postigne radnu temperaturu.

Unsplash
 

Kada se gas snažno doda pre zagrevanja motora, preklopiće se brojni nepovoljni faktori. Veliko trenje, nedovoljno ulja, loše podmazivanje i manje hlađenja. Rezultat može biti oštećenje metalnih elemenata ugrađenih u motor – uključujući i začepljenje.

Turbopunjač takođe ne voli povećan broj obrtaja

Još jedan element osetljiv na veliki broj obrtaja je turbopunjač. Što vozač dublje gazi papučicu gasa, brže radi i postaje sve toplije. U ekstremnim slučajevima, turbo može dosegnuti i do 140.000 rpm i temperaturu od 1.000 stepeni celzijusa. To su uslovi u kojima podmazivanje igra posebno važnu ulogu.

Kako optimizovati radne uslove turbopunjača? Pre svega, vozač bi trebalo da upotrebi snagu motora nakon zagrevanja. Uz to, ne zaboravite da mehaničkom motoru omogućite da se ohladi nakon intenzivne vožnje, na primer po auto-putu. To su dva zlatna pravila. Veliki broj obrtaja motora može dovesti do troškova koji se mere hiljadama evra.

Unsplash
 

Regeneracija turbopunjača je još skuplja u situaciji kada se metalni elementi u motoru zaglave, pa je i tu potrebna popravka. 

Sportska vožnja ne utiče samo na motor, već i na kvačilo, kočnice, gume 

Na kraju, još jedna napomena. Česta upotreba velikog broja obrtaja motora ne utiče samo na stanje motora. “Sportska vožnja” uzrokuje znatno brže trošenje gaznog sloja gume. A to nakon dve ili tri sezone može dovesti do potrebe za zamenom jednog od kompleta guma. Drugi operativni trošak biće češća zamena potrošnih delova kočionog sistema, uostalom, brža vožnja znači oštrije kočenje.

Veliki broj obrtaja motora utiče i na stanje kvačila, dvostrukog plivajućeg zamajca, menjača, kao i na delove pogonskog sklopa, tj. osovine ili zglobove.

Pratite sve vesti iz Srbije i sveta na našem Telegram kanalu.

Instalirajte našu iOS ili android aplikaciju – 24sedam Vest koja vredi

Izvor: D. R.

Najčitanije Vesti

Ostale vesti iz rubrike