Naučnici nam otkrivaju čitav novi svet: Planete džinovi, "super Zemlje"

07.06.2022

Autor: M. J.

NASA je od početka godine premašila pet hiljada potvrđenih egzoplaneta koje se nalaze izvan našeg solarnog sistema

Naučnici nam otkrivaju čitav novi svet: Planete džinovi, "super Zemlje"
Ilustracija - Copyright Profimedia

Naučnici nastavljaju da pronalaze nove, egzotične svetove,među njima su i takozvane „super-Zemlje“, gasoviti džinovi koji podsećaju na Jupiter. Ledeni divovi koje su slični Neptunu, i druge. Pretpostavlja se da samo u Mlečnom putu postoji ogroman broj onih koje još nisu detektovane.

S James Webb teleskopom bi ta otkrića mogla da se ubrzaju, pošto se radi o najmoćnijem koje je čovečanstvo napravilo. Pored toga će imati bolji pogled na već otkrivene planete, što bi moglo da razreši mnoge misterije.

Pixabay

Neke od planeta koje su otkrivene od početka 2022. su više nego fascinantne.Keopsov svemirski teleskop Evropske svemirske agencije (ESA) (skraćeno za karakterizaciju satelita EkOPlanet) otkrio je da VASP-103-b — planeta dvostruko veća od Jupitera — zumira oko svoje zvezde za samo jedan dan. Ovo uzrokuje ekstremno povlačenje na planeti, mnogo intenzivniju verziju kako Mesec vuče plimu na Zemlji.

Na kraju, ovo povlačenje je deformisalo planetu iz njenog nekada sfernog oblika. Keopsov satelit meri male promene u svetlosti i mogao je da posmatra čudan oblik planete dok je prolazila ispred svoje zvezde. Veličina efekta deformacije plime i oseke na tranzitnu svetlosnu krivu egzoplaneta je veoma mala, ali zahvaljujući veoma visokoj Keopsovoj preciznosti možemo ovo da vidimo po prvi put,  naučnica Keopsovog projekta ESA. u saopštenju.

BONUS VIDEO: