Teleskop Habl zavirio u prošlost: Uhvatio svetlost zvezde iz Velikog praska!

13.04.2022

Autor: 24sedam

Ovaj fenomen se naziva "crveni pomak" u trenutku kada svetlost udaljenih zvezda stigne do Zemlje, on je rastegnut na dugačke crvene talase

Teleskop Habl zavirio u prošlost: Uhvatio svetlost zvezde iz Velikog praska!
Satelit/Ilustracija - Copyright Pixabay

Svemirski teleskop Habl uspeo je da uhvati svetlost zvezde nazvane Earendel -Jutarnja zvezda, u galaksiji Sanrajz ark, toliko dalekoj da je njenoj svetlosti trebalo 12,9 milijardi godina da stigne do naše planete, objavila je  NASA. Stručnjaci napominju da je reč o zvezdi iz prošlosti u koju je Habl zavirio i da je ona postojala u prvoj milijardi godina nakon Velikog praska. Ovo je novi rekord, jer je reč o sada najudaljenijoj zvezdi za koju su eksperti utvrdili da je postojala.

-U početku nismo verovali u to što smo gledali na snimcima, jer je ova zvezda bila mnogo dalje od one koja je prethodno važila za najudaljeniju, otkrivenu 2018. godine, rekao je Brajan, glavni autor objavljenog rada, prenosi space.com.

S obzirom da se svemir širi, u trenutku kada svetlost udaljenih zvezda stigne do Zemlje, on je rastegnut na dugačke crvene talase i taj fenomen se naziva "crveni pomak". U takvim daljinama cele galaskije liče na male mrlje, a svetlost od miliona zvezda stapa se praktično u jednu, napominje Velč.

NASA

Istraživanje Earendela nastaviće se i uz pomoć svemirskog teleskopa Džejms Veb koji je opremljen daleko boljom tehnologijom nego Habl. Za sada pretpostavljaju da je masa ove davno nestle zvezde bila bar 50 puta veća od Sunca.

Svemirski teleskop Habl je zajednički projekat NASA i Evropske svemirske agencije, a na prvo putovanje u orbitu naše planete krenuo je 1990. godine. Iako je bilo predviđeno da njegova misija traje 25 godina, u međuvremenu je produžena. Teleskop Džejms Veb, koji je lansiran u svemir 25. decembra prošle godine je njegov naslednik.

BONUS VIDEO: