Nele Karajlić: O seksu, drogi i rokenrolu u Jugoslaviji (FOTO)

24.10.2023

08:15

0

Autor: Dejan Ćirić

Treći deo trilogije "Solunska 28" je jedini romantičan i govori o osamdesetim godinama kao o periodu na koji gledamo sa velikom dozom nostalgije

Nele Karajlić: O seksu, drogi i rokenrolu u Jugoslaviji (FOTO)
Copyright ATA Images/Antonio Ahel

Muzičar i pisac Nele Karajlić izjavio je da je njegova nova knjiga "Solunska 28 - O seksu, drogi i rokenrolu" panegirik (javni govor u nečiju pohvalu) popularnoj kulturi Jugoslavije, da je rokenrol danas muzejska vrednost, a da je knjiga kao medij neuništiva.

Karajlić je rekao da u njemu Međunarodni beogradski sajam knjiga "uvek probudi posebno uzbuđenje", jer je "svetkovina koja ovom gradu daje poseban ton i dimenziju", dodavši da su "reči oružje koje je najrazornije".

ATA Images/Antonio Ahel
 

- Teško je prognozirati, ali mislim da su određeni mediji neuništivi, kao što je knjiga. I da će radio da opstane i pored vizuelnih medija. Televizija već umire, preselila se na društvene mreže i Jutjub. Onakva kakva je bila u doba "Nadrealista" više ne postoji - ocenio je Karajlić navodeći da je "mrtva trka ko će pre umreti - rokenrol ili televizija". Dodao je da "vizuelne forme kao što su performansi dobijaju na zamahu, ponovivši da je "knjiga neuništiva jer tu čovek nije našao zamenu".

Simboli popularne kulture

Nakadašnji frontmen "Zabranjenog pušenja" ističe da je njegova najnovija knjiga treći i poslednji deo trilogije "Solunska 28" i da "govori o periodu eksplozije popularne kulture kod nas".

- Seks, droga i rokenrol su bili simbol te kulture. Radi se o sedamdesetim i osamdestim godinama u Jugoslaviji, kada je popularna kultura doživela veličanstveni vatromet. I ta svetla i danas funkcionišu, kao da se zemlja nije ni raspala. Ako gledate bendove, filmove i pisce koji su tih godina uspeli da izgrade oreol oko sebe, videćete da oni i danas pune sale i bioskope - ocenio je Karajlić.

ATA Images/Antonio Ahel
 

Prema njegovim rečima, treća knjiga je "na neki način panegirik najlepšem što je Jugoslavija napravila, a to je popularna kultura". U srži ovog dela je ljubavna priča, jer Karajlić smatra da "bez melodrame nema romana". Junak knjige menadžer Lane pronalazi devojku u mladoj i histeričnoj pevačici iz Zagreba, koja za sobom vuče stare veze i "kreće čitavo ludilo".

Duhovni hendikep

Nele otkriva i da njegova knjiga "duboko zadire u domen metafizike". Pomenuvši muzičare poput Zdravka Čolića, Gorana Bregovića ili Lepe Brene, ili filmove Rajka Grlića, Srđana Karanovića i Emira Kusturice, Karajlić je naveo da oni bolje zaokružuju nečiji kulturni milje nego državna forma u kojoj ste izvadili ličnu kartu.

- Vaš duhovni život je neopisivo važniji od svake druge vrste vašeg života. Svaki problem dolazi iz duhovnog hendikepa. Varamo se da su uzroci velikih sukoba ekonomske prirode - smatra Karajlić. Primetivši da se odnedavno za reč depresija predlaže domaći pojam duhoklonuće, navodi da su u teškim vremenima duhoklonuća ljudi sebi tražili mesiju, kao rešenje. Prema njegovim rečima, u borbi protiv duhoklonuća se može "ozbiljno pristupiti religijskim ritualima", pošto od "molitve ne postoji bolji metod čišćenja samog sebe".

ATA Images/Antonio Ahel
 

Snaga popularne kulture

Podsetivši da je prva knjiga iz njegove trilogije "Solunska 28 - O novcu i strastima" govorila o "neverovatnoj eksploziji srpske privrede i demokratije nakon pada Obrenovića", Nele ističe da je druga "O prijateljstvu i izdaji" bila o Drugom svetskom ratu koji je bio "najteži period koji smo preživeli". Treći deo je jedini romantičan. Govori o osamdesetim godinama kao o periodu na koji gledamo sa velikom dozom nostalgije.

Primetivši da su osamdesete počele smrću predsednika komunističke Jugoslavije Josipa Broza Tita, a posle je stigao početak oružanog sukoba Srba i Hrvata 1991. godine, Karajlić je napomenuo da je period između bio "prepun ekonomskih i društvenih kriza, nerazumevanja i afera".

Promo/ETM Produkcija
 

- Mi se ne sećamo toga. Mi ćemo se setiti "Bijelog dugmeta" i Olimpijade u Sarajevu. Popularna kultura je toliko jaka i može da izbije iz glave sve mimo te kulture. To mene najviše čudi da u bilo kojoj zemlji toliko snage troše na sve sem na kulturu.

Rokenrol je danas muzejska vrednost

Istorija muzike je uvek vezana za određeno podneblje i društvenu grupu, a Karajlić dodaje da kad to sagledamo "doći ćemo do fascinantnog zaključka da je jedino rokenrol bio vrsta muzike čiji su sledbenici bili spremni da promene način života". Prema njegovim rečima, to nije bio slučaj ni u doba Mocarta, ni kad su se pojavili džezeri, već je "rokenrol jedina društvena muzička pojava u kojoj su lljudi odlučili da potpuno promene život i odustanu od načina života koji su preferirali u porodici, društvu i firmama".

Mateja Stanisavljevic/ATAImages
 

- Zato je rokenrol fascinanatan. Daje miris slobode kojem se uvek vraćamo. On je danas muzejska vrednost. To je smešno. Rolingstonsi su izdali album u 82. godini života. To je predivno! Znači da još imam 20 godina - našalio se Karajlić. Primetivši da i danas postoje imena koja pune stadione, Karajlić je ocenio da se to dešava na osnovu stare slave ili su u pitanju novi proizvodi muzičke industrije. U knjigama "Solunska 28", posebno prvom delu, Karajlić "vidi seriju", jer je knjiga "pisana na taj način da ima filmičnost".

Bonus video:

Pratite sve vesti iz Srbije i sveta na našem Telegram kanalu.

Instalirajte našu iOS ili android aplikaciju – 24sedam Vest koja vredi

Izvor: Tanjug

Najčitanije Vesti

Ostale vesti iz rubrike