3D model svečane odore Svetog kneza Lazara: Ovu odeždu je nosio u boju na Kosovu (FOTO/VIDEO)

28.06.2023

11:26

0

Muzej SPC savremenim vidom prezentacije želi da pruži mogućnost doživljaja kako je ona prvobitno izgledala

3D model svečane odore Svetog kneza Lazara: Ovu odeždu je nosio u boju na Kosovu (FOTO/VIDEO)
Svečana odora Svetog kneza Lazara Hrebeljanovića - Copyright Tanjug/Sava Radovanović

Upravnik Muzeja Sprske pravoslavne crkve Jerej Vladimir Radovanović izjavio je za Tanjug da digitalna rekonstrukcija, odnosno 3D model svečane odore Svetog kneza Lazara Hrebeljanovića, koja se nalazi u Muzeju Srpske pravoslavne crkve, pruža originalan i detaljan prikaz kako je ona izgledala u svom izvornom obliku.

Tanjug/Sava Raovanović
 

Kako objašnjava, odora kneza Lazara nije sačuvana u svom izvornom obliku i ima nedostajajuće delove, zbog čega je Muzej SPC želeo da savremenim vidom prezentacije pruži mogućnost posetiocima potpuni doživljaj kako je ona prvobitno izgledala.

Digitalna restauracija i 3D model

- U prvom smislu smo krenuli sa jednim kapitalnim izdanjem, našom knjigom "Srpska srednjovekovna vladarska i vlasteoska odeća", gde smo rekonstruisali brojne portrete i odeću na tim portretima. Na kraju, kao vrhunac tog našeg rada, na približavanju našeg srednjeg veka, pogotovo dvora i srednjovekovne vlastele i njihove odeće, predstavili smo jedan od retkih originalnih predmeta odeće koji je sačuvan do danas i na ovaj način prezentovan svim posetiocima - rekao je on.

Tanjug/Sava Raovanović
 

Radovanović kaže da digitalna rekonstrukcija odore, osim što pruža doživljaj originala, takođe pruža i mogućnost da se predmet očuva i prenese pokolenjima, što je, naglasio je on, imperativ svega.

Digitalna restauracija i izrada 3D modela je, kako navodi, pokrenuta u sklopu ranijeg projekta rekonstrukcije većine odeždi, kako vlastele tako i vladara, i ona je upravo kruna dugogodišnjeg naučno-istraživačkog rada.

Spasen od ustaškog uništavanja

Napominje da je 3D model od velikog značaja za kulturu i duhovnost, jer odora kneza Lazara predstavlja jedan od retkih originalnih predmeta koji je do danas sačuvan.

- Činjenica da je on tokom Drugog svetskog rata spasen ispred ustaškog uništavanja, zajedno sa moštima Svetog kneza Lazara koje su 1942. godine donesene tokom ratnih zbivanja i tokom okupacije, govori koliko je i u tim teškim trenucima, skoro najtežim za naš narod, bila preokupacija sačuvati i spasiti te predmete - zaključio je Radovanović.

Tanjug/Sava Raovanović
 

Zamenica upravnika Muzeja Sprske pravoslavne crkve Miljana Matić rekla je danas da odora kneza Lazara, koja se čuva u četvrtoj sobi stalne postavke Muzeja SPC, danas izgleda kao jedan dvodimenzionalan predmet jer, napominje ona, pri izlaganju u muzeju se moraju poštovati svi mikroklimatski uslovi, ali i uslovi koje propisuju konzervatori o čuvanju takvih predmeta.

Zlatovez sa neobičnim motivima

Za Tanjug je objasnila da se radi o izuzetno dragocenoj tkanini koja ima zlatovez i vrlo neobične motive, a to su predstave adosiranih lavova, što, ističe ona, ukazuje na činjenicu da je knez Lazar nesumnjivo morao da učestvuje u odabiru takvog motiva.

Dodaje da ovu tezu svakako potvrđuje činjenica da je na jednom jedinom sačuvanom dugmetu na odori upravo heraldički simbol kneza Lazara, a to je šlem sa volvejskim rogovima, koji je nedavno pronađen i na izvesnim pečatima koji su iz razdoblja njegove vladavine.

 - To jedno jedino malo dugme ima srednji deo koji je izliven od metala i ukrašen višebojnim emajlom, i oko njega je zapravo tehnikom veza urađen jedan vrlo lep okvir - objasnila je ona, i dodala da se rekonstrukcijom dugmadi ustanovilo da je ovaj predmet imao čak 41 dugme.

Tanjug/Sava Raovanović
 

Matićeva kaže da u okviru 3D rekonstukcije, koju je Muzej SPC uradio, jedna od njih prikazuje model u boji kakva se može videti u muzeju, a druga prikazuje odoru Svetog kneza Lazara u njenom izvornom vidu, u vladarskom purpuru u crvenoj boji, na kojoj je rekonstruisana celovitost tkanine koja danas nije takva, jer su, kako objašnjava, vernici vekovima uzimali komade jer je ovaj predmet bio u kivotu sa moštima Svetog kneza Lazara.

U Muzeju i pohvala knezu Lazaru, delo monahinje Jefimije

Ističe da se pored odore kneza Lazara, u muzeju nalazi i pohvala knezu Lazaru, delo monahinje Jefimije, odnosno despotice Jelene Mrnjavčević, i ona je 1402. godine bila načinjena kao pokrov za odsečenu glavu kneza Lazara.

- Ti divni stihovi koji se nalaze na površini pokrova odnosili su se na pohvalu onom ko pod tim pokrovom počiva. Pod pokrovom je počivao Sveti knez Lazar, i zaista je divna prilika da na Vidovdan, o tom svetom i velikom prazniku za čitav sprski narod koji obeležava stradanje, mi na neki način vaskrsnemo putem 3D modela jedan život lepote srednjeg veka i vidimo kneza Lazara ne samo kao vojnika koji u oklopu sa šlemom jaše na konju i bori se, i nažalost podnosi krst stradanja, već i kao jednog izvanrednog velikaša koji se odeva po modi Evrope toga doba - navodi ona.

Tanjug/Sava Raovanović
 

Kustos Muzeja Srpske pravoslavne crkve Natalija Stokanović rekla je da je odora kneza Lazara napravljena od svile iz italijanskog grada Luka, koja se zove lambas, i prikazuje jedinstven primer korišćenja italijanske svile u srednjovekovnoj primenjenoj umetnosti, zato što su svi predmeti od tekstila koji su sačuvani uglavnom rađeni na atlas svili iz Carigrada.

- Prema pričama monaha iz Vrdnika, odežda sadrži mrlje od krvi kneza Lazara i 16 ubodnih rana, zbog toga što je Knez Lazar nosio ovu odeždu u boju na Kosovu. Međutim, istraživanja koja smo sproveli poslednjih nekoliko godina su pokazala da je zapravo odežda i starija, dakle da je ona iz vremena treće četvrtine 14. veka, što znači da je on koristio još na svom dvoru tokom ceremonija - izjavila je ona za Tanjug.

Stokanovićeva kaže da se odora našla u Vrdniku, prilikom prenošenja tela Kneza Lazara iz Prištine u Ravanicu, godinu dana posle Kosovske bitke 1389. godine, jer je, ističe ona, verovatno tokom velike ceremonije prenosa moštiju, njegovo netruležno telo bilo obučeno u zlatotkanu porfiru.

Rekonstrukcija svih dugmadi

Kontuš je, kako je objasnila, vrsta odežde koja se nosila u moravskoj Srbiji, dakle u vreme dinastija Lazarevića i Brankovića, koja je gore malo sužena a onda se zvonasto širi nadole, a takođe su i sami rukavi suženi do lakata, a zatim se šire.

Tanjug/Sava Raovanović
 

- Što se tiče naše odežde, ona je dobila i rekonstrukciju svih dugmadi koja su postojala na odeždi. Reč je o 41 dugmetu, po devet na samim rukavima, i istorijski zapisi kažu da su postojali i biseri. Do rekonstrukcije je došlo upravo zato što su vernici čupkali delove odežde zbog zdravlja - navodi ona.

Kaže da je odora kneza Lazara oduvek bila deo istraživanja srednjeg veka, posebno primenjene umetnosti, zbog toga što nije ostalo mnogo predmeta od tekstila iz srednjeg veka, i dodaje da se 3D modelom odore vide neke stvari koje se ne mogu videti golim okom, kao i da je rekonstruisan izgled samog tkanja, kao i kako je izveden srednjovekovni vez, zlatovez i srebrovez, i kako izgleda sama osnova koja je protkana zlatnim i srebrnim nitima.

Bonus video:

Pratite sve vesti iz Srbije i sveta na našem Telegram kanalu.

Instalirajte našu iOS ili android aplikaciju – 24sedam Vest koja vredi

Izvor: Tanjug

Najčitanije Vesti

Ostale vesti iz rubrike