"Dvostruko ubistvo" za kraj Beogradskog festivala igre: Kolektivni zagrljaj sa publikom (FOTO)

14.04.2023

15:00

0

Neverovatan kraj atraktivne predstave

"Dvostruko ubistvo" za kraj Beogradskog festivala igre: Kolektivni zagrljaj sa publikom (FOTO)
Predstava “Dvostruko ubistvo – Klovnovi/ Ispravka” - Copyright Tanjug/Miloš Milivojević

Jubilarno, 20. izdanje Beogradskog festivala igre zvanično je završeno drugim izvođenjem predstave “Dvostruko ubistvo – Klovnovi/ Ispravka” britanske Kompanije Hofeša Šehtera iz Londona u Operi i teatru Madlenianum u Zemunu.

Posebno je bio neverovatan sam kraj ove atraktivne diptih predstave, kada je sasvim neočekivano došlo do bliskog kontakta između igrača sa scene i ljudi u publici tokom veoma oslobađajućih i katarzičnih zagrljaja.

Tanjug/Miloš Milivojević
 

Time je okončano 20. izdanje veoma značajnog međunarodnog festivala posle 17 gostujućih predstava u Beogradu (Atelje 212, Bioskop Balkan, JDP, Madlenianum, Bitef teatar) i Novom Sadu (Srpsko narodno pozorište) iz mnogih zemalja sveta -  Francuske, Amerike, Holandije, Španije, Italije, Izraela, Grčke, Nemačke i Velike Britanije.

"Kan-Kan" deo predstave

Koreograf i osnivač trupe Hofeš Šehter iz Izraela je sinoć primio nagradu festivala "Jovan Ćirilov" za prethodnu ediciju 2022, a ovaj put je publici pružio dvostruko gostovanje njegove predstave - diptiha od 100 minuta, sa pauzom, čija je premijera održana 2021. godine u Teatru Sadlers Vels u Londonu.    

Osim koreografije, Šehter potpisuje i muziku ove višeslojne predstave "Dvostruko ubistvo" , dok su u autorskom timu još – Tom Vajzer, Li Kuran, Ričard Godin (dizajn svetla), Piter Tod (dizajn kostima), Kristina Kaningam (po kostimografskoj skici), a na samom početku se koristi delimično muzika kompozitora Žaka Ofenbaha i njegov čuveni "Kan-Kan".

Tanjug/Miloš Milivojević
 

Iako su komadi uglavnom svi redom neverbalni na BFI, prvi fragment "Klovnovi" donosi i govorne elemente, odnosno jedan od izvođača se obratio publici u kraćem monologu.

Tako je izrazio veliko zadovoljstvo i sreću što konačno kao trupa mogu da gostuju po svetu i izvode uživo svoje komade, nakon veoma teškog perioda pandemije korona virusa, koji im nije nimalo prijao, te su jedva dočekali da se vrate svom voljenom poslu.

Performans sa publikom

Igrač je tražio od publike da učestvuje u performansu, tačnije u samom prologu, da viče sa njim na znak i onda je krenuo spektakl u malom na muziku "Kan-Kan" i veliku pometnju sa 11 izvođača u isto vreme na sceni.

 "Dirljivo i lepo, kao protivotrov za svu patnju sveta”, kaže kritika lista “The Observer” za komad "Dvostruko ubistvo -" Klovnovi/Ispravka", dok magazin “The Times” iz Londona piše – “Moćni savremeni koreograf – kombinacija igrača i rok zvezde, ali sa senzibilitetom filmskog reditelja”.  

Sa treće strane, “The Guardian” je istakao – “Hofeš Šehter ima redak talenat za kanalisanje sirove igračke energije u obrasce svetlucave, ritmičke zamršenosti: kvrgava gracioznost njegovog prepoznatljivog stila je isključivo njegova”.  

Tanjug/Miloš Milivojević
 

Nova produkcija izraelsko-britanskog koreografa Hofeša Šehtera prezentuje dva sasvim različita umetnička dela savremenog trenutka u jednoj pozorišnoj celini, poput omnibusa u nastavcima.

"Klovnovi" su originalno postavljeni još 2015. godine za Holandski teatar igre. Taj komad je skoncentrisan snažnom energijom, neuhvatljivim ritmom, dinamikom, brzinom, svi izvođači se kreću zajednički, nerazdvojni, kao u transu, jer pripadaju getu, komuni, ili nekom slobodnoumnim kolektivu.

MTV kao inspiracija

Kako je koreograf izuzetno fasciniran filmom, muzičkim spotovima, reklamama, jer je i sam priznao da je odrastao na MTV-u, tako je režirao i "Klovnove". Zato su scene veoma kratke, nižu se kao na pokretnoj traci, koriste se česta zatamnjenja, upravo kao u sedmoj umetnosti, gde montaža igra presudnu ulogu za rezultat filmova.

Tako je Šehter i pristupio predstavi kao realizaciji projekta za veliki ekran, brze sekvence, kao stvaranje najboljih kadrova.

Koreodrama "Klovnovi" dobrim delom se na stilizovan, suptilan način bavi pozorišnim, scenskim ubistvima, koje ne uspevaju da toliko uznemiravaju publiku, koliko se očekivalo, jer kroz teatralnost, igrači otklanjaju taj strah, jer bude jasno da je sve to samo igra.

Tanjug/Miloš Milivojević
 

Ta predstava kao serija spotova sa privlačnom igrom svetlosti i senke  ponekad deluje kao (generalna) proba, proces nastanka scenskog dela, dinamično i efektno, uz neprestani ples aktera, sa kostimima kao iz viktorijanskog i elizabetanskog doba, kada je dominirao Vilijam Šekspir.

Dirljiva i nežna energija na sceni

Drugi komad "Ispravka" u ovoj celini "Dvostruko ubistvo" je nešto drugačiji, u smislu da je znatno mirniji, u evidentnoj suprotnosti, jer donosi dirljivu, nežnu energiju na scenu.

To je staloženi komad i koreografija koji nudi ljudski i saosećajan trenutak u kome se nasilje, nežnost i nada razotkrivaju kroz autorov bioskopski objektiv, njegovu opsesiju kinematografijom uz autorovu muziku koja ispunjava i oduševljava.

Hofeš Šehter je jedan od najpoznatijih umetnika savremene igre, poseban upravo po komponovanju atmosferskih muzičkih partitura, jer je bio u karijeri i muzičar, sa svega šest godina je učio da svira klavir, bio u jednom rok bendu, da bi i često igrao folklor.

Tanjug/Miloš Milivojević
 

Drugi deo "Ispravka" donosi na scenu sedam igrača, koji su većim delom u polu mraku, kao možda deo neke grupe na isceljenju, odvikavanju od neke bolesti zavisnosti, ili su bili žrtve nasilja, izgubili su nekog bliskog i više nemaju nadu, a opet moguće i da su bili deo neke (teorije) zavere u vezi sa otmicom od strane vanzemaljaca.

Tumačenja su veoma široka, a na kraju, ta grupa može biti i posledica nedavne globalne pandemije, gde se ljudi teško vraćaju u normalu od Kovida 19.

Sam kraj predstave je vanserijski upečatljiv: nakon što grupa smesti svog prijatelja igrača u prvi red publike, i čvrsto ga zagrli, onda vođa trupe sa ostalima kreće po auditorijumu i grli svakog ko im se nađe na putu.

Tanjug/Miloš Milivojević
 

Izgleda da su ljudima zagrljaji veoma neophodni, jer se niko iz publike nije stideo da grli njima nepoznate izvođače, tako da je cela velika sala Madlenianuma postala skoro kolektivan zagrljaj koji oslobađa, ispunjava, oduševljava, smiruje i nadasve usrećuje.

Tako moćan, lekovit i dragocen završetak komada iz dve posebne celine bio je apsolutno idealan za finale 20. BFI.

Koreografije Hofeša Šehtera su prikazane ranije u okviru Beogradskog festivala igre, u izvođenju njegove Kompanije - „Politička majka” i „Sunce”, ali i drugih trupa.

Bonus video:

Pratite sve vesti iz Srbije i sveta na našem Telegram kanalu.

Instalirajte našu iOS ili android aplikaciju – 24sedam Vest koja vredi

Izvor: Tanjug

Najčitanije Vesti

Ostale vesti iz rubrike