Apel vozačima da ne koriste telefon tokom vožnje jer može dovesti do saobraćajne nezgode sa teškim posledicama

12.02.2024

10:43

0

Agencija naglašava da telefonski razgovor znatno usporava reakcije vozača, pa je vreme reakcije tokom razgovora duže

Apel vozačima da ne koriste telefon tokom vožnje jer može dovesti do saobraćajne nezgode sa teškim posledicama
Copyright Profimedia

Agencija za bezbednost saobraćaja apelovala je na sve vozače da ne koriste mobilni telefon tokom vožnje i da poštuju saobraćajne propise.

Svako ometanje pažnje vozača može biti veoma opasno, jer svaki vid ometanja može dovesti do ugrožavanja učesnika u saobraćaju, pa čak i do saobraćajne nezgode sa teškim posledicama, a posebno korišćenje mobilnog telefona, ističe Agencija za bezbednost saobraćaja.

Vozaču može nešto ometati vid, kao što su uređaji u vozilu ili objekti pored puta (vizuelna distrakcija), zatim zvuk, što utiče na vozačev sluh (audio distrakcija) i to je najčešće muzika.
Kako navodi Agencija za bezbednost saobraćaja, najčešće do nepažnje dolazi korišćenjem mobilnog telefona, čija je upotreba tokom vožnje zakonom zabranjena ukoliko se ne koriste tzv. hands-free varijante telefona, gde vozač ne mora da drži telefon u ruci.

Ukazuje se da pri brzini od 50 kilometara na sat vozilo za samo dve sekunde pređe oko 28 metara i da će, uzimajući u obzir da je barem dve sekunde potrebno da se na ekranu telefona vidi pošiljalac poruke ili pozivalac, vozač skoro „na slepo“ preći oko 28 metara

Na osnovu istraživanja koje se sprovodi u 39 država širom sveta, u Srbiji je 36,9 odsto vozača prijavilo da je makar jednom koristilo mobilni telefon iz ruke za razgovor, a 25,5 procenata je prijavilo da su koristili telefon za pisanje poruka i pregledanje sadržaja na društvenim mrežama.

Na osnovu samoprijavljenog ponašanja učesnika u saobraćaju, može se zaključiti da je trećina vozača koristila mobilni u toku vožnje za razgovor, a  četvrtina za pisanje poruka ili društvene mreže.

Agencija naglašava da telefonski razgovor znatno usporava reakcije vozača, pa je vreme reakcije tokom razgovora duže, posebno prilikom biranja telefonskog broja. 

Vozači tokom telefonskog razgovora kasnije počinju da koče, a koče i intenzivnije nego uobičajeno i teže održavaju pravac i putanju kretanja ako u toku vožnje koriste mobilni telefon. 
Telefoniranje ima negativan uticaj i na naizmenično propuštanje vozila i skretanje ulevo, posebno kada je kolovoz klizav. 

Takođe, mobilni telefon utiče i na svest o saobraćajnom okruženju i na vozačeve misli.

Korišćenje mobilnog telefona zahteva određeni mentalni napor, što za posledicu ima smanjenje pažnje, pa samim tim vozači lakše previde neke elemente, naročito detalje koji se nalaze na periferiji vidnog polja. 

Prilikom korišćenja mobilnog telefona u toku vožnje vozači češće donose rizične odluke - prihvatljivija su kraća odstojanja i ređe prilagođavaju brzinu. 

Primećeno je da vozači koji često koriste mobilni telefon u vožnji ređe koriste sigurnosni pojas i da su skloniji drugim vrstama rizičnih ponašanja kao što je češće prekoračenje ograničenja brzine.

Zakon o bezbednosti saobraćaja nedvosmisleno kaže da vozač ne sme da koristi telefon ili druge uređaje za komunikaciju ako nema ili ne koristi opremu koja omogućava telefoniranje bez angažovanja ruku za vreme vožnje, ukazuje Agencija za bezbednost saobraćaja i dodaje da je novčana kazna za pomenuti prekršaj 10.000 dinara.

Bonus video:

Pratite sve vesti iz Srbije i sveta na našem Telegram kanalu.

Instalirajte našu iOS ili android aplikaciju – 24sedam Vest koja vredi

Izvor: 24sedam

Najčitanije Vesti

Ostale vesti iz rubrike