Kako mašinovođe izbegnu direktan sudar na pruzi? Tu na scenu stupaju dispečeri Telekomandnog centra

26.09.2023

12:06

0

Kako funkcioniše sistem kojem je zadatak da spreči nesreću bilo da zakaže tehnika ili ljudski faktor

Kako mašinovođe izbegnu direktan sudar na pruzi? Tu na scenu stupaju dispečeri Telekomandnog centra
"Soko" - Copyright Tanjug/Boško Banuševac

Zahvaljujući prisebnosti dispečera, prošle nedelje izbegnut je sudar dva voza na Železničkoj stanici u Zemunu. Dispečer u novom Telekomandnom centru u železničkoj stanici Beograd Centar, iz koga se prati saobraćaj vozova na pruzi Beograd Centar – Novi Sad, reagovao je odgovorno i pravovremeno, nakon što je na monitorima za praćenje saobraćaja registrovan položaj vozova. On je naložio da se u Centru za daljinsko upravljanje isključi napon u kontaktnoj mreži na tom delu pruge, što je odmah i učinjeno i na taj način su se vozovi zaustavili.

Dispečere Davorku Čančarević i Marka Rodića, koji su sprečili železničku tragediju primio je ministar građevinarstva, saobraćaja i infrastrukture Goran Vesić.

Kako funkcioniše sistem kojem je zadatak da spreči nesreću bilo da zakaže tehnika ili ljudski faktor?

RTS printscreen
 

 

"Mi smo stalno u komunikaciji sa mašinovođom, da ih obavestimo o nekim nepredviđenim okolnostima. Na primer, redom vožnje je predviđeno da voz ide nekim kolosekom, ako dođe do promene mi obaveštavamo unapred bez obzira što će on videti signalizaciju na terenu, mi idemo nivo više da obavestimo njih da će on ići u skretanja, da očekuje to", objasnio je Aleksandar Jovanović, šef Telekomandnog centra.

U situacijama kada ima vremena, dispečeri obaveštavaju mašinovođu da zaustavi voz. Na velikom digitalnom panou isprati se svaki pređeni metar voza, semafor na železnici, svaki kilometar pruge, i to svakog dana 24 sata.

Semafori i svaka komanda imaju posebno dugme na tastaturi. Crvena slušalica na ekranu je znak opasne situacije. Na smeni su uvek dva dispečera, a nekad deset vozova saobraća u jednom trenutku.

RTS printscreen
 

 

Bilo kakvu smetnju na skretnici ili semaforu, oni vide i obaveste mašinovođu. Ako se utvrdi da je ugrožena bezbednost putnika, istog momenta se zovu sve službe MUP-a i Hitna pomoć.

"U Telekomandom centru rade ljudi i dispečeri koji imaju dosta godina staža, to su iskusni saobraćajci i železničari koji su imali puno različitih situacija i zato je njima dodeljen ovaj odgovoran posao. Oni imaju obuku samo što se tiče uređaja i savremene tehnologije koja se primenjuje, ali su oni to davno prošli", kaže Nenad Stanisavljević iz Infrastruktura železnice Srbije.

"Soko" vozovi imaju instaliranu tehnologiju u kabini, tako da kompjuter sam prepozna situaciju na terenu, smetnje ili signale na skretnicama, i na taj način sam može da zakoči ili uspori. Kod starijih vozova, koči isključivo mašinovođa. Za svako oštećenje pruge, uključuje se i signal na tabli. Sve što ne vidi ili ne zna mašinovođa, u komandnom centru znaju.

RTS printscreen
 

 

"Ukoliko se desi da mašinovođa ne prikoči, a voz je prošao signal i znak stoj, mi imamo pružni transponder koje šalje signal lokomotivi i automatski se zavodi kočenje vozila", kaže Aleksandar Jovanović.

Budući postoji još Telekomandnih centara na prugama u Srbiji, ali je u mnogima oprema zastarela, u planu je gradnja jedinstvenog komandnog centra koji bi pokrivao gotovo sve pruge. I tada će. kao i sada, bez obzira na tehnologiju, dispečeri i dalje biti u glavnoj ulozi.

Bonus video:

Pratite sve vesti iz Srbije i sveta na našem Telegram kanalu.

Instalirajte našu iOS ili android aplikaciju – 24sedam Vest koja vredi

Izvor: RTS

Najčitanije Vesti

Ostale vesti iz rubrike