Nedavno je buknuo požar u avionu, a jedan uređaj je krivac! Znate li koji su to nebezbedni aparati i gde bi trebalo da ih držimo tokom leta?

21.01.2023

07:45

0

Autor: Milica Mališ

S obzirom na to da je počela sezona zimskih putovanja, a već iza ćoška su nam prolećni odmori, nije loše podsetiti se pravila i propisa koji se tiču avio-saobraćaja i elektronskih uređaja

Nedavno je buknuo požar u avionu, a jedan uređaj je krivac! Znate li koji su to nebezbedni aparati i gde bi trebalo da ih držimo tokom leta?
technology-g5c5800b0c_1280 - Copyright Pixabay

Pre nekoliko nedelja na letu kompanije "Lufthansa" od Los Anđelesa do Frankfurta došlo je do manjeg požara, zbog čega je avion morao prinudno da sleti na čikaški O'Hare aerodrom.

Požar je uzrokovao laptop u ručnom prtljagu jednog od putnika. Srećom, on je brzo ugašen, a dve stjuardese su zbrinute zbog udisanja dima.

Iako je požar brzo ugašen, sigurno je da je većina putnika bila prestrašena prizorom i da im je u jednom trenutku kroz glavu prošao najgori scenario.

S obzirom na to da je počela sezona zimskih putovanja, a već iza ćoška su nam prolećni odmori, nije loše podsetiti se pravila i propisa koji se tiču avio-saobraćaja i elektronskih uređaja.

Profimedia
 

Kada su opasni elektronski uređaji u avionu?

Život je postao nezamisliv bez pametnih mobilnih telefona, tableta i laptopa, a primer iz prekookeanskog leta pokazao je da oni nisu uvek bezbedni u avio-saobraćaju.

Na sajtu "Er Srbije" postoji detaljan spisak stvari koje putnici ne smeju da unose u avion, kako u ručnom prtljagu, tako i u predatom.

Prenosivi elektronski uređaji za ličnu upotrebu sa litijum-metal ili litijum-jon ćelijama dozvoljeni su u ručnom i predatom prtljagu. U pitanju su mobilni telefoni, kalkulatori, satovi, laptopi, foto-aparati i kamere.

Pixabay
 

Međutim, ukoliko su uređaji koji se napajaju litijum-jonskim baterijama jačine od 100Wh (vat-sati) do 160Wh, njih je moguće uneti samo uz odobrenje prevozioca, kako navode na sajtu.

Baterije čija sadržina može da iscuri, kao i uređaji koji se napajaju ovakvim baterijama, izričito su zabranjene u avionima.

Rizik u avionu

Litijumske baterije koje napajaju elektronske uređaje koje koristimo svakodnevno nisu uvek bezbedne. Ukoliko se previše zagreju, one ili počnu da ispuštaju vazduh, ili eksplodiraju, što obično dovodi do požara.

Takvi požari se jako teško gase, jer su te baterije sastavljene od nekoliko grupa baterija, koje su međusobno spojene u jednu celinu. 

Problem je kada baterija počne da emituje dim ili izazove požar, to je vrlo teško otkriti dok ne bude prekasno. 

U avionu je posebno opasno ukoliko do požara dođe u delu sa predatim prtljagom ili kargo-odeljku, jer u tom slučaju ne bi moglo da se reaguje brzo kao u kabini s putnicima.

Proverite specifikacije svojih uređaja pre nego što ih ponesete sa sobom na putovanje, kako ne biste imali neprijatnosti prilikom ukrcavanja u avion.

 

 

Slični propisi svuda u svetu

Većina kompanija savetuje da se elektronski uređaji nose u ručnom prtljagu, ali je dozvoljeno i da budu spakovani u takozvani registrovani prtljag, ali moraju biti isključeni.

Na letovima za SAD i iz te zemlje važe posebna pravila koja možete da pronađete na zvaničnom veb-sajtu američke Uprave za bezbednost transporta (TSA).

Oni navode da je većina ličnih elektronskih uređaja koji sadrže baterije dozvoljena u ručnom i čekiranom prtljagu, uključujući ali ne ograničavajući se na mobilne telefone, pametne telefone, data logere, PDA, elektronske igre, tablete, laptop računare, kamere, kamkordere, satove, kalkulatore itd. Ovo obuhvata tipične baterije sa suvim ćelijama i litijum-metalne i litijum-jonske baterije za potrošačku elektroniku (AA, AAA, C, D, dugmad, baterije za foto-aparate, baterije za laptop, itd.).

Uređaje koji sadrže litijum-metalne ili litijum-jonske baterije (laptopi, pametni telefoni, tableti itd.) treba nositi u ručnom prtljagu kad god je to moguće. Kada se prenosivi elektronski uređaji napajani litijumskim baterijama nalaze u čekiranom prtljagu, moraju biti potpuno isključeni i zaštićeni da bi se sprečilo nenamerno aktiviranje ili oštećenje. 

Profimedia
 

Rezervne litijum-jonske i litijum-metalne baterije mogu se nositi samo u ručnom prtljagu. Litijum-jonske (punjive) baterije su ograničene na 100 vat-sati po bateriji. Ova ograničenja dozvoljavaju skoro sve tipove litijumskih baterija koje prosečna osoba koristi u svojim elektronskim uređajima.

Na sajtu kompanije "Turkiš erlajns" piše da je dozvoljeno uneti uređaje sa litijumskom baterijom i u ručnom i u čekiranom prtljagu, ali ne smete uneti rezervne litijum-jonske baterije.

Na sajtu "Er Fransa" ističu kako električni i elektronski uređaji na litijum neće biti dozvoljeni u avionu ako su oštećeni, neispravni ili ako ih je proizvođač opozvao. Takođe, rezervne i eksterne baterije striktno su zabranjene u prostoru gde je smešten čekirani prtljag.

I za invalidska kolica važe propisi

 Invalidska kolica i slični uređaji za kretanje koja se napajaju baterijama sa mokrom ćelijom koja ne može da iscuri ne smeju da se unesu u kabinu kao ručni prtljag, a u čekiranom prtljagu mogu da se ne nađu samo uz odobrenje prevozioca. Isto važi i za kolica koja se napajaju baterijama sa suvom ćelijom, kao i za one sa litijumskom.

Rasklopiva pomagala za kretanje koja se napajaju litijum-jonskim baterijama mogu se uneti kao ručni prtljag, a samo uz odobrenje mogu se smestiti kao čekirani prtljag.

Većina avio-kompanija dozvoliće vam da unesete svoje uređaje, a savet je da ih držite sa sobom u kabinskom prostoru, jer ukoliko i dođe do požara mnogo će se brže reagovati nego kada je u "čekiranom prtljagu". Ipak, savet stručnjaka je da dobro proverite da li su baterije oštećene ili cure, za šta će se pobrinuti i osoblje.

Ipak, ukoliko nosite uređaje u svom prtljagu, ne zaboravite da ih isključite!

Bonus video:

 

 

Pratite sve vesti iz Srbije i sveta na našem Telegram kanalu.

Instalirajte našu iOS ili android aplikaciju – 24sedam Vest koja vredi

Najčitanije Vesti

Ostale vesti iz rubrike