"Deca su izgubila godinu dana školovanja": Prof. Baucal o negativnim efektima pandemije - neke stvari se moraju promeniti iz korena!

02.02.2022

20:40

0

UNICEF je radio obimno istraživanje i evo kako pandemija utiče na đake

"Deca su izgubila godinu dana školovanja": Prof. Baucal o negativnim efektima pandemije - neke stvari se moraju promeniti iz korena!
Aleksandar Baucal - Copyright Printscreen/RTS

Propustili smo priliku kao društvo da od početka pratimo efekte pandemije na obrazovanje u Srbiji, i osim subjektivnih utisaka nastavnika i roditelja, nemamo ništa drugo. Imajući u vidu broj časova koji su izgubljeni, možemo biti sigurni da će efekti biti negativni, ali u ovom trenutku nemamo istraživanja na osnovu kojih to možemo da tvrdimo. Period pandemije više će pogoditi decu koja žive u nepovoljnijim okolnostima, čiji su roditelji nižeg obrazovanja, a tradicionalni model obrazovanja je prevaziđen - kaže prof. dr Aleksandar Baucal sa Filozofskog fakulteta.

UNICEF je radio obimno istraživanje o uticaju pandemije na porodice, odnosno šta roditelji i staratelji misle o tome koliko je pandemija uticala na kvalitet učenja i znanje koje deca stiču od početka pandemije.

Veliki broj roditelja smatra da je većina dece manje motivisana, njih čak 58 odsto veruje da deca uče lošije nego pre pandemije, dok ih 35 odsto veruje da uče isto kao i pre.

Slabiji kvalitet učenja posebno ističu visokoobrazovani zaposleni roditelji i oni iz gradskih područja. 

Čak 70 odsto roditelja čija deca imaju od sedam do 12 godina moralo je da uči sa njima, a njih
40 odsto je često pomagalo deci od 13 do 17 godina, dok samo 22 odsto roditelja nikada nije pomagalo deci.

Profesor Baucal smatra da su roditelji u ovom ocenjivanju bili veoma realni.

- Svi smo videli da su se školstvo i obrazovanje poremetili na neki način i da su roditelji morali da se uključe u obrazovanje svoje dece. Ovi rezultati su prilično dobra slika onoga što nam se dešavalo u prethodne dve i po godine - smatra profesor Aleksandar Baucal.

Prema njegovim rečima, možemo da se oslanjamo na istraživanja koja postoje u svetu, na primer u  Holandiji, gde su od početka pandemije postavili studiju koju su pratili u nekoliko talasa. Studijom je bilo obuhvaćeno više od 350.000 učenika.

- Ako bismo išli od pretpostavke da će efekat na naše obrazovanje biti identičan onom u Holandiji, možemo da kažemo da su naši učenici za ove dve i po godine efektivno izgubili jednu godinu školovanja. Mi kao društvo za tu jednu godinu za osnovno i srednje obrazovanje uložimo milijardu i 200 miliona evra, i to bi bio efekat koji smo kao društvo izgubili - objašnjava Baucal.

Dodaje da kod nas postoje neki faktori zbog kojih bismo mogli da očekujemo i nešto nepovoljnije rezultate. Prvo, Holandija je ušla u pandemiju sa mnogo većim stepenom digitalizacije obrazovanja, zbog čega je njima prelazak na druge oblike učenja bio mnogo lakši i brži, i drugo, oni su bili bolje organizovani, pa su izgubili manje dana školovanja.

- Mi sada govorimo o nekom prosečnom negativnom efektu, ali taj efekat neće biti jednak za sve porodice i svu decu. Znamo da će period pandemije više pogoditi decu koja žive u nepovoljnijim okolnostima, čiji su roditelji nižeg obrazovanja. Neka deca nisu imala ni kompjuter ni mirno mesto za učenje - kaže Aleksandar Baucal.

Smatra da smo u vreme pandemije imali priliku da naučimo da je tradicionalni model obrazovanja prevaziđen i da mora da se menja iz korena.

Modernizacija obrazovanja 

- Ovde je jako snažna inercija i u društvu i među nastavnicima, roditeljima, učenicima, i mi već 20 godina pokušavamo da modernzujemo obrazovanje, ali nam nešto ne ide - naglašava Baucal.

Prema njegovim rečima, tek ćemo osetiti kratkoročne i dugoročne posledice pandemije na obrazovanje. Kratkoročne posledice su da se deca ponovo naviknu na redovno obrazovanje, da svaki dan idu u školu, da časovi traju 45 minuta, i to će se, smatra, brzo srediti.

- Dugoročno je problem to što moramo da promenimo iz korena način kako deca uče, jer kada dete vidi šta se dešava u školi i kako izgleda život, te dve stvari su u dečjem umu potpuno različite. Iz dečje perspektive obrazovanje ovakvo kakvo jeste ima malo smisla, učenici su demotivisani, a onda se i nastavnici demotivišu jer rade sa učenicima koji ne reaguju na sve ono što oni deci pruže, i onda se ceo sistem zaglavi u lošoj beskonačnosti - poručuje prof. dr Aleksandar Baucal sa Filozofskog fakulteta.

Bonus video

 

Pratite sve vesti iz Srbije i sveta na našem Telegram kanalu.

Instalirajte našu iOS ili android aplikaciju – 24sedam Vest koja vredi

Izvor: 24sedam/RTS

Možda vas zanima

Najčitanije Vesti

Ostale vesti iz rubrike