Ugovoren kredit od EBRD: Počinje gradnja auto-puta Niš - Merdare, izvođači poznati u decembru

25.11.2020

14:05 >> 15:45

0

Kreditna linija predviđena je za finansiranje izgradnje prve deonice od Niša do Pločnika u dužini od 33 kilometra

Ugovoren kredit od EBRD: Počinje gradnja auto-puta Niš - Merdare, izvođači poznati u decembru
Copyright ATAImages/M.M.

Ministar finansija Siniša Mali potpisao je danas ugovor o kreditu za projekat izgradnje auto-puta Niš – Merdare, vredan 85 miliona evra, sa regionalnom direktorkom EBRD-a za Zapadni Balkan Žužanom Hargitai, za prvu deonicu puta od Niša do Pločnika.

Čak 16 mostova

Momirović je istakao da je ovaj projekat veoma izazovan za Srbiju, kao i da će otvoriti perspekivu i za Srbe i za Alabance. Dodao je i da će taj auto-put Srbiju pozicionirati kao ključnu saobraćajnu destinaciju u jugoistočnoj Evropi.

On je naveo i da će auto-put, koji počinje od Merošine kod Niša, imati šest tunela sa ukupnom dužinom 2.600 metara i čak 16 mostova.

Kako je nakon potpisivanja ugovora u Vladi Srbije istakao ministar finansija, radovi će početi naredne godine.

Mali je objasnio da se jedan sporazum odnosi na implementaciju projekta, dok se drugi odnosi na završetak celokupne strukture finansiranja za deo do Pločnika.

– Ovaj projekat je za nas veoma važan iz dva razloga. Prvi razlog je što je ovo deo Vašingtonskog sporazuma koji smo potpisali pre dva meseca, a drugi je činjenica da će ovaj auto-put doprineti regionalnom razvoju, bržem protoku roba, ljudi, ali i bezbednijem saobraćaju. Sve to zajedno će dalje unaprediti ekonomsku povezanost i ekonomski razvoj celog regiona – naglasio je ministar finansija.

Kako je dodao, projekat izgradnje Auto-puta mira u potpunosti se uklapa u plan Srbija 2025, čijom implementacijom će se u narednih pet godina u infrastrukturu investirati više od 14 milijardi evra.

Direktorka EBRD-a rekla je da će prvi tender za izbor izvođača biti objavljen u decembru.

Ova kreditna linija predviđena je za finansiranje izgradnje prve deonice od Niša do Pločnika u dužini od 33 kilometra.

Potpisivanje ugovora Žužane Hargitai i Siniše Malog; Foto: Promo/Tanjug/Ministarstvo finansija

Drugi ugovor za implementaciju projekta potpisali su ministar građevine Tomislav Momirović, direktor “Koridora Srbije” Aleksandar Antić i Žužana Hargitai.

Skoro 400 kilometara auto-puta

Deo tzv. Auto-puta mira kroz Srbiju, Niš – Merdare, biće dug 77 kilometara. Koridor 10 i novi auto-put će se povezati kod Niša i omogućiti izlazak Srbije na albanske luke na Jadranskom moru i bolje povezati 500.000 ljudi. Dužina budućeg auto-puta Niš – Drač je 383 kilometra.

Ogromna ulaganja u nove puteve – “Miloš Veliki”; ATAImages/M.M.

Deo novca za auto-put Niš – Merdare obezbeđen je iz EU. Oko 40 miliona evra iz investicionog granta, 100 miliona iz ugovora sa Evropskom investicionom bankom (EIB) i 85 miliona iz ugovora sa EBRD.

Potpredsednica Vlade Zorana Mihajlović, tada kao ministarka građevinarstva i infrastrukture, potpisala je u septembru 2019. godine sa Migelom Morgadom, direktorom sektora za Zapadni Balkan EIB, ugovor o zajmu u vrednosti od 100 miliona evra za izgradnju auto-puta Niš – Merdare. Takođe je potpisan i ugovor o pomoći od 40,6 miliona evra.

Ostatak novca do 250 miliona evra, koliko je procena vrednosti ove deonice, trebalo bi da bude obezbeđen upravo iz kredita EBRD-a, ali i budžeta Srbije.

Inače, izgradnja ovog puta je prolongirana više puta prethodnih godina, a najavljena je još 2015. godine na sastanku tadašnjih premijera Srbije i Albanije, Aleksandra Vučića i Edija Rame.

Prema poslednjim najavama, ukoliko se sve završi po predviđenoj proceduri, radovi na izgradnji auto-puta, odnosno prve deonice od Niša do Pločnika od 33 kilometra počeće u martu 2021. godine.

Podrška američkog DFC

Za prvu deonicu auto-puta Niš – Merdare – Priština, od Niša do Pločnika, dugu 33 kilometara, tender je trebalo da bude raspisan krajem oktobra ili početkom novembra, a kako je sada najavljeno, biće realizovan u decembru.

Džon Jovanović, direktor, na otvaranju kancelarije DFC-a u Beogradu; Tanjug/Zoran Žestić

Za drugu deonicu, od Pločnika do Merdara, finansiranje nije obezbeđeno i “o tome će se razgovarati paralelno sa izradom dokumentacije“. Rešenje bi možda moglo da bude u trouglu Beograd – Priština i američka razvojna agencija DFC koja je u septembru otvorila kancelariju u Beogradu.

Preliminarni dogovor je da se u povezivanju Prištine i Beograda radi na četiri putna pravca u dužini od 267 kilometara. To su projekti za gradnju auto-puta Niš – Merdare – Priština u dužini od 100 kilometara, auto-put Bujanovac – Končulj – Gnjilane – Štrpce od 78 kilometara, zatim brza saobraćajnica Raška – Jarinje – Kosovska Mitrovica od 61 kilometar, kao i obnova puta Ribariće – Brnjak – Zubin Potok u dužini od 28 kilometara.

Procenjuje se da će za te projekte u putnoj infrastrukturi biti potrebno između 2,2 i 2,7 milijardi evra.

Pročitajte još: EIB ulaže desetine miliona evra u čistiju vodu u Srbiji

Pročitajte još: Još jedan skok plate: “Prosečna” 507 evra

Auto-put, kada bude sagrađen, trebalo bi da poveže Niš i Drač, a ukupna dužina puta Niš – Merdare koji će graditi Srbija je 77 kilometara. Sa kosovske strane od Merdara do Prištine bi trebalo da se izgradi još 22 kilometra, čime bi se povezala čitava deonica do Drača.

Pratite sve vesti iz Srbije i sveta na našem Telegram kanalu.

Instalirajte našu iOS ili android aplikaciju – 24sedam Vest koja vredi

Najčitanije Vesti

Ostale vesti iz rubrike