Iako su električna vozila sve popularnija, pojedini auto-giganti veće nade polažu u vodonik

03.12.2021

06:35

0

U nameri da u tome uspe, "Hjundai" je već preduzeo "prve korake", a pitanje je kako će se snaći na terenu na kom se sve više koriste motori na baterije

Iako su električna vozila sve popularnija, pojedini auto-giganti veće nade polažu u vodonik
auto vodonik profimedia-0605681353 - Copyright Profimedia

Direktor Hjundai Motor Grupe Čang Iaj San napravio je nekoliko smelih poteza otkad je prešao na čelo kompanije prethodne godine. Uložio je više novca u električna vozila i upravljao prelaskom u svet robotike. Međutim, još jedan važan deo njegovih napora da kompaniju transformiše od klasičnog proizvođača automobila u transportnog giganta, uključuje upotrebu tehnologije zasnovanu na vodoniku, ali mišljenja po tom pitanju su i dalje podeljena...

Iskustvo Son Jang Jina pokazuje koliko će biti teško Hjundaiju da postigne uspeh u svetu, u kojem se sve više koriste motori na baterije. Ovaj 38-godišnji menadžer prodaje iz Ujvanga je u martu 2020. godine kupio "hjundai nexo", čiji motor na vodonik emituje samo vodenu paru. Ponesen Hjundaijevom reklamom, pomislio je da će automobil na vodonik biti prikladan za svakodnevnu vožnju i pritom neće zagađivati okolinu.

Udaljene pumpe

Međutim, već je u avgustu razmišljao da proda svoj automobil, pošto mu je bilo dosta toga što je svake nedelje morao da vozi 50 kilometara do najbliže pumpe sa vodonikom. Pretrpeo je još jedan udarac kada je u neverici posmatraAo kako vrednost polovnog "nexo" automobila svakog meseca pada za oko 1.000 dolara.

- Vozilo na vodonik mi se samo po sebi svidelo. Ne pravi buku, a punjenje traje samo pet minuta, brže nego kod električnih vozila. Međutim, nema dovoljno pumpi, a troškovi održavanja, delova kao što je recimo rezervoar vodonika, su ogromni, što je verovatno razlog njihove niske cene na tržištu polovnih automobila. Sledeći put ću da kupim električni auto - rekao je on, prenosi Blumberg.

Najveći proizvođač automobila u Južnoj Koreji je jedina svetska auto kompanija osim japanske Tojote koja toliko polaže na vodonik, pa računa da će sva svoja nova komercijalna vozila, uključujući autobuse i kamione, da prebaci ili na baterije ili na vodonikove gorivne ćelije do 2028. Njihov cilj je da pruže "što veću ponudu transportnih vozila koja se kreću pomoću vodonika do 2040. godine“, rekao je Čang u septembru, kada je imao na umu putnička vozila, vozove, brodove, pa čak i letelice.

Zbog toga se kompanija Hjundai Motor Grup našla u raskoraku sa većinom najznačajnijih proizvođača automobila iz celog sveta. Folksvagen AG, je kao ekološki predvodnik objavio da će njihovi modeli vozila koja ne emituju ugljenik biti biti spremni do 2050. godine. Proizvođač Mercedesa, Dajmler AG je obećao da će prodavati samo električna vozila posle 2030. godine, dok Honda Motor planira da potpuno pređe na struju do 2040. godine.

Ipak, kao Tojota, ni Hjundai ne smatra da su električne baterije jedini odgovor. Saehun Kim, šef centra za gorivne ćelije kompanije Hjundai Motor, je u Jutjub videu u septembru izjavio da je "za savršenu realizaciju net-nula, potrebna i električna energija i vodonik. Dobro je imati dve karte u ruci".

"Ne pravimo igračke"

Potrošači u Koreji se, međutim, nisu baš zagrejali za automobile na vodonik na način na koji se Hjundai nadao. Ta vozila čine manje od 0,1 odsto ukupne prodaje u zemlji. Čak je i Kim izjavio da mu je žao vlasnika automobila na vodonik, svestan činjenice da su mnogi "imali problema sa dopunom goriva“, ali da su to "muke koje trebaju da se izdrže".

Ipak, Hjundai je otišao "predaleko i investirao previše novca u automobile na vodonik da bi se sada zaustavio,“ kaže bivši analitičar kompanije "Hanwha Investment & Securities Co", Rju Jeonva, koji radi kao konsultant za eko-energetsku mobilnost, piše Blumberg.

Profimedia
 

- Čini se da je proizvođač automobila potcenio mogućnost uspeha električnih vozila na baterije - kaže Rju.

Pre svega dve godine, jedan zvaničnik Hjundaia je analitičaru rekao da oni "ne prave igračke poput Tesle".

- Ljudima su govorili da električni automobili sa pogonom na baterije neće moći da prelaze više od 150 kilometara, dok automobili na vodonik imaju prednost zbog dužeg operativnog dometa - naveo je on.

Domet električnih automobila se u međuvremenu znatno popravio.

Prednosti ipak nisu zanemarljive

Vozila sa vodoničnim pogonom ipak imaju neke prednosti. Pune se mnogo brže, i iako koštaju mnogo više za proizvodnju od električnih vozila, smatra se da su praktičnija za komercijalnu upotrebu, pošto su kamioni i autobusi sa pogonom na baterije teži i za punjenje im je potrebno znatno više vremena od komercijalnih vozila sa vodoničnim pogonom.

Na putevima u Koreji saobraća više automobila na vodonik nego u bilo kojoj drugoj zemlji. Od 2016. je prodato nekih 18.500 putničkih automobila sa vodoničnom gorivnom ćelijom, što je nadmašilo čak i Japan, daleko veće tržište na kome konkurentske tehnologije takođe pokušavaju da otmu deo kolača od električnih vozila. Ali, nedostatak infrastrukture za dopunu goriva je postao veliki problem.

U januaru je anonimna peticija sa 2.277 potpisa postavljena na veb-stranici kancelarije predsednika Koreje u kojoj se građani žale na troškove automobila na vodonični pogon, nekoliko potpisnika se posebno žalilo na visoku cenu održavanja gorivne ćelije, samog srca svakog vozila na vodonik.

U Hjundaiu navode da očekuju da će se prodaja vozila sa gorivnim ćelijama povećati kako globalna potražnja raste. U Južnoj Koreji od januara do septembra, kompanija je prodala oko 6.400 Nexosa, a izvezla je dodatnih 875 vozila. S druge strane, kompanija je u istom periodu širom sveta prodala oko 87.000 električnih automobila na baterije, prema Hana Financial Investment iz Seula.

Profimedia
 

- Hjundai Motor Grupa veruje da će vodonik odigrati značajnu ulogu u izgradnji održive budućnosti i smanjenju zavisnosti društva od fosilnih goriva. Nakon dve decenije na čelu razvoja tehnologije gorivnih ćelija, grupa će proširiti svoje tehnologije gorivnih ćelija za širu primenu u svojim vozilima - navodi se u saopštenju grupe.

Tu su i subvencije vlade

Fokus proizvođača automobila na vodonik ima dva korena. Prvo je lični interes koji je za tehnologiju pokazao Čungov otac milijarder Čung Mong-koo, koji je povremeno putovao do kancelarije u automobilu kompanije Tucson ix, na vodonik. Drugo je duga politička podrška Južne Koreje vozilima na vodonik.

Administracija predsednika Mun Džaeina povećala je broj stanica za dopunu goriva i pomogla Hjundaiju da realizuje masovnu proizvodnju vozila "nexo". Vlada daje kupcima skoro 50 odsto subvencija na same automobile, a takođe daje velike subvencije komercijalnim autobuskim operaterima i vlasnicima benzinskih stanica. Uz takvu podršku Muna, Hjundai planira da proizvodi 500.000 automobila na vodonik godišnje počevši od 2030. godine.

Munova ambicija da izgradi "ekonomiju vodonika“ zahtevaće ove godine izdatke od oko 800 miliona dolara od vlade. To je samo 0,04 odsto bruto domaćeg proizvoda Južne Koreje u 2020, ali i dalje je jedan od najvećih izdataka za tehnologiju na globalnom nivou, prema Bloomberg NEF-u. Iako "nexo" košta oko 70 miliona vona (59.400 dolara) van izložbenog prostora, vladine subvencije smanjuju to skoro za polovinu. Tesla Inc. Model 3 prodaje se za oko 50.000 dolara u Koreji.

Koreja čak stvara "H2 pilot grad“ u Ulsanu, obalskom čvorištu oko 300 kilometara južno od Seula. Ulsan je dom najveće fabrike Hjundaija i brojnih dobavljača, Ulsan je takođe rodno mesto korejske industrije brodogradnje i petrohemije – sektora koji su sada u opadanju kako se mladi ljudi odseljavaju, što je prošlogodišnju stopu nezaposlenosti u gradu podiglo na najvišu u zemlji.

Ulsan već proizvodi oko 820.000 tona vodonika godišnje, ili polovinu trenutne ponude u zemlji. Do 2030. godine lokalni zvaničnici planiraju fabriku u gradu sa godišnjim kapacitetom od 13.000 tona tečnog vodonika (dovoljno za dopunu goriva za 100.000 nexo automobila), sistem cevovoda vodonika od 200 kilometara i oko 67.000 automobila sa gorivnim ćelijama na putevima. Krajnji cilj je instaliranje vodoničnih gorivnih ćelija u stambene blokove, bolnice, pa čak i u Hjundaijevoj proizvodnoj fabrici.

Profimedia
 

Druge kompanije u Ulsanu se uključuju. Hyosung Corp. gradi stanice za dopunu vodonika koje će biti pokrenute širom zemlje, a Lotte Fine Chemical Co. nastoji da distribuira zeleni vodonik koristeći amonijak. (Zeleni vodonik je vodonik koji se proizvodi iz obnovljivih izvora kao što su vetar, solarna ili hidro energija, dok je vodonik proizveden u Ulsanu trenutno sivi vodonik, dobijen iz prirodnog gasa i proizveden korišćenjem fosilnih goriva, što ga čini najmanje obnovljivim oblikom gasa.)

Ipak, iako Ulsan možda buja, njegov entuzijazam se nije proširio širom zemlje. Broj pumpi za dopunu vodonika u državi 30. septembra iznosio je 117, ili jedan na svakih 146 automobila na vodonik, prema podacima Ministarstva za životnu sredinu koje je dobio Noh Voong-rae, poslanik iz vladajuće stranke. Poređenja radi, postoji jedno mesto za punjenje na svaka dva automobila na baterije.

Ogromni troškovi

Lokacije stanica za dopunu vodonika predstavljaju izazov zbog zabrinutosti javnosti za njihovu bezbednost, dve osobe su poginule, a šest je povređeno kada je eksplodirao rezervoar vodonika 2019. godine u provinciji Gangvon, a tu su i visoke cene. Lokalne vlasti su potrošile oko 2,5 miliona dolara na jednu stanicu u Seulu koja ima samo jednu pumpu za gorivo, u poređenju sa troškom od oko 84.000 dolara za benzinsku stanicu sa četiri pumpe.

Automobili na vodonik su takođe manje energetski efikasni od električnih, zbog gubitaka od toplote i trenja.

- Automobili na vodonik još uvek nisu ekonomični za potrošače. Čak i za Hjundai, to je posao koji gubi. Proizvodnja automobila na vodonik košta oko 84.000 dolara, dok ga oni prodaju po 60.000 dolara - kaže Kim Tae-Nien, predsednik Mirae-Mobility Research and Service.

Izveštaj BNEF-a iz avgusta o korejskim ciljevima u vezi sa vodonikom otkrio je da je trenutno finansiranje vodonika korejske vlade previše fokusirano na podršku upotrebe sivog vodonika u manje obećavajućim oblastima kao što su vozila sa gorivnim ćelijama, umesto na razvoj zelenog vodonika za upotrebu u industrijama kao što je proizvodnja čelika, gde je korišćenje obnovljivih izvora trenutno otežano. U međuvremenu, većina proizvođača putničkih automobila smanjila je svoje programe sa gorivnim ćelijama u poslednjih pet godina jer su akumulatorska električna vozila uspostavila „nepremostivu prednost“, rekao je BNEF-ov šef istraživanja za Daleki Istok Ali Izadi-Nadžafabadi.

Profimedia
 

Prema Korejskom udruženju proizvođača automobila, koje se zalaže za dilere automobila u zemlji, Hjundai je možda oduševljen automobilima na vodonik jer imaju više komponenti od električnih vozila. Očekuje se da će relativna jednostavnost električnih automobila izbaciti mnoge dilere auto-delova iz posla. To bi moglo da izazove probleme sa radnom snagom za proizvođače automobila koji agresivno traže vozila koja zahtevaju manje radnika za izradu.

- Proizvođači auto-delova u Koreji nisu spremni za vodonik ili električne automobile - kaže predstavnik KAMA-e Kvon Eun-kjoung. Sindikat u Koreji ranije ove godine kritikovao je odluku Hjundaija da investira 8,4 biliona vona u SAD i proširi svoje proizvodne kapacitete tamo. „Hjundai se suočava sa dilemom između razvoja nove tehnologije i održavanja radne snage“, kaže Kvon.

Drugi vide Hjundaijev odabir vodonika kao dugoročno pametnu strategiju. Kao što Tojota često tvrdi, hibridni automobili će igrati ključnu ulogu u dekarbonizaciji globalnog transporta, posebno na mestima kao što su jugoistočna Azija i Afrika gde bi problemi pristupačnosti i infrastrukture mogli da ograniče potražnju za električnim vozilima, a budućnost neće biti samo električna.

- Malo ljudi je očekivalo da baterija može da pokrene automobil pre samo jedne decenije. Ko zna? U budućnosti bi mogao postojati još jedan Tesla koji će revolucionisati energetsku industriju u korist automobila na vodonik. Ako se to dogodi, to bi bio džekpot za Hjundai - kaže Čoi Kvangvuk, glavni investicioni direktor u J&J Investments Co.

BONUS VIDEO:

Pratite sve vesti iz Srbije i sveta na našem Telegram kanalu.

Instalirajte našu iOS ili android aplikaciju – 24sedam Vest koja vredi

Najčitanije Vesti

Ostale vesti iz rubrike