„Montenegro erlajnsu“ ne pomaže ni 155 miliona evra od države

08.10.2020

11:21 >> 17:01

0

Autor: G.M.Š.

Crnogorski avio-prevoznik traži još novca da bi preživeo krizu s koronom

„Montenegro erlajnsu“ ne pomaže ni 155 miliona evra od države
Printscreen/Youtube/Alphasix

Iznos iz Zakona o konsolidaciji „Montenegro erlajnsa“ (MA), kojim je predviđeno 155 miliona pomoći kompaniji, neće biti dovoljan da sačuva nacionalnog avio-prevoznika, već će morati da usledi i pomoć za kovid 19, kaže izvršni direktor MA Vlastimir Ristić.

U intervjuu za dnevni list „Dan“, Ristić je najavio da će do kraja godine MA završiti sistematizaciju radnih mesta i dodao da smatra da bi uvođenje stečaja, u već započetoj primeni Zakona o konsolidaciji i ulaganju u MA, pričinilo veliku štetu i kompaniji i društvu uopšte.

Dodao je, takođe, da je pitanje da li bi se bez MA javio koncesionar za „Aerodrome Crne Gore“, te da na nacionalnog avio-prevoznika ne treba gledati samo kroz bilanse stanja i uspeha, jer je, prema njegovom mišljenju, društveni značaj tog preduzeća nemerljiv.

– Od nove vlade bih želeo da nam da priliku da iznesemo viđenje stanja u MA i budućnosti kompanije. Tačno je da je kroz zakon opredeljeno 155 miliona za MA, ali to nije dovoljno pojašnjeno. Prvo, sam zakon je donesen pre ikakvog saznanja o pandemiji – kaže Ristić.

Kako objašnjava, postoji deo zakona kojim su opredeljena sredstva za održanje poslovanja u ovoj godini, bez ikakvog saznanja da će ono biti dodatno otežano.

Nude do 15 plata za odlazak

„Montenegro erlajns“ je u septembru ponudio zaposlenima odlazak iz firme uz isplatu otpremnine. Ko se prijavi do 15. oktobra dobija neto otpremnine u visini od 50 odsto mesečne bruto zarade za svaku godinu radnog staža, maksimalno 15 bruto zarada. Oni koji ispunjavaju uslove za odlazak u penziju sa 65 godina starosti dobiće šest bruto zarada.

– Koristeći samo deo sredstava iz tog dela zakona, za devet meseci smo sačuvali poslovanje. Od ukupno, po zakonu opredeljenih, 11 miliona evra za 2020, za tekuću likvidnost dobili smo 7,185 miliona. Pa ipak, MA devet meseci posluje bez pomoći za kovid i isplaćuje redovno plate – naveo je Ristić.

Gubitak 85 odsto prihoda u ovoj godini je, kaže, izazov i za mnogo veće i stabilnije kompanije nego što je MA, i napominje da je Zakon o konsolidaciji uslov opstanka, ali da nije dugoročno dovoljan.

Ristić je mišljenja da MA nije, kao svako drugo preduzeće, osnovan da bi pravio profit, već ima društveni značaj, te da ne treba očekivati da bude profitabilan.

– Ako bismo leteli samo na profitabilnim linijama, imali bismo dve ili tri linije. U julu i avgustu će uvek biti saobraćaja, ali šta od oktobra do maja? – upitao je on.

Prema njegovim rečima, kompanija je za pet meseci smanjila broj zaposlenih za 35 i sada ima 360 zaposlenih.

– Na snazi je sistematizacija sa 566 radnih mesta, i u uslovima te sistematizacije, već sada imamo 200 radnika manje. Poziv za dobrovoljni odlazak završavamo 15. oktobra, i odmah nakon toga ćemo krenuti u izradu sistematizacije. Računam da sve faze moraju biti gotove u ovoj godini – rekao je Ristić.

Ulaganje 155 miliona evra da bi firma vredela 18 miliona

Beogradska kancelarija revizorsko-konsultantske agencije „Dilojt“ je za potrebe Ministarstva finansija uradila u decembru analizu sa dva alternativna scenarija. Jedan je podrška države od 155 miliona evra, a drugi je stečaj kompanije.

Uz pomoć države, kompanija bi mogla da 2020. godinu završi sa gubitkom od samo 6,6 miliona evra. U 2021. će nakon nabavke aviona imati profit od 3,3 miliona evra, kao i u 2022, dok bi 2023. neto dobit iznosila 5,1 milion evra.

Poslovni prihodi kompanije bi, prema ovom scenariju, porasli sa 76 miliona, u 2020, na 82 miliona, u 2023, dok bi istovremeno rashodi pali sa 80 na 71 milion. Troškovi amortizacije, zbog nabavke novih aviona, porasli bi sa 1,2 na 5,2 miliona evra. Profit bi nastavio da raste, pa bi 2028. iznosio 5,7 miliona evra.

– Država bi planiranim ulaganjima ostvarila neto vrednost od 17,8 miliona evra, što je znatno više od 2,8 miliona evra, koliko je projektovana vrednost u alternativnom stečajnom postupku – glavni je zaključak analize „Dilojta“.

Ukoliko sve ovo ne uspe, kompanija će u stečaj, pa na doboš. Za crnogorskog nacionalnog avio-prevoznika, inače, zainteresovan je biznismen Izet Rastoder, vlasnik slovenačkog „Adrija ervejza“. Ljubljanski list „Finance“ je početkom godine pisao da je „evropski kralj banana“ zainteresovan i za sticanje udela u „Montenegro erlajnsu“, nakon što je prošle godine kupio slovenačku kompaniju.

Instalirajte našu iOS ili android aplikaciju – 24sedam Vest koja vredi

Izvor: Tanjug