Stručnjaci veoma zabrinuti, karijere su ugrožene: Zaposleni se vratili sa „rada od kuće“, zaboravili da ćaskaju

11.09.2021

08:03 >> 20:26

0

Koliko će trpeti zaposleni i njihove karijere zbog toga što su se u vreme epidemije kovida udaljili od kolega i kako poslodavci danas gledaju na socijalne ve?

Stručnjaci veoma zabrinuti, karijere su ugrožene: Zaposleni se vratili sa „rada od kuće“, zaboravili da ćaskaju
Profimedia

Povratak sa dugotrajnog odsustva sa regularnog posla, usled „rada od kuće“, nosi sa sobom mnoge probleme od kojih su neki osnovnih dobili za stručnjake zabrinjavajuće razmere.

U Engleskoj, pišu ozbiljni poslovni mediji, gde je zaključavanje bilo najstrožije i najduže Evropi, posle vraćanja ljudi na posao sa onlajn rada primećeno je da su ljudi zaboravili da međusobno komuniciraju.

A da problem nije samo „engleski“ ili „zapadnjački“ primetili su i stručnjaci u Srbiji.

„Mali“ ali bitni razgovori

Situacija da „svako sedi za sebe“ i da nema uobičajenog i normalnog „ćaskanja“ ni razmene informacija „licem u lice“ ne samo da donekle otežava posao, već je stručnjake dovela do toga da se pitaju da li to može da našteti karijerama. Posebno kod mlađih kolega, kod kojih je to zbog kraćeg kancelarijskog „staža“ više izraženo.

– Sada vidimo koliko je komunikacija ljudi, ona svakodnevan i „mala“ veoma važna. I kod nas, u Srbiji, na poslu se generalno promenila atmosfera na poslu. Zbog korone su ljudi zaboravili kako da lično sarađuju a da ne koriste razne spravice. A komunikacija i to kako se ljudi osećaju na poslu veoma utiče na produktivnost – kaže za 24sedam Tatjana Šokčić, vlasnik agencije za kadrovski konsalting „HR Centar“.

Svako u “svom ćošku”: Savremena kancelarija, Foto: Profimedia

Korona i rad od kuće su sve preokrenuli. Pogotovo u situaciji da neki ne znaju da li treba da se krene da se radi od kuće a neki se nisu ni vratili u kancelarije. Mnogi ljudi ni žele da se vrate. Prvo im je bio pakao da se naviknu da rade „uz decu“, a sada kada su uklopili poslovne i privatne potrebe, ne žele da se razdvajaju.

Navikli se „na pakao“

Kovid je sve preokrenuo naglavačke, pa i poslovni svet „radom od kuće“, ističe Tatjana Šokčić. Pogotovo u situaciji da neki ne znaju da li treba da se krene da se radi od kuće a neki se nisu ni vratili u kancelarije.

– Ljudi su prvo preživeli „pakao“ rada uz decu i simultanog ispunjavanja poslovnih i ličnih poslova i obaveza. A onda su se vremenom navikli i uskladili i sada je teško da se vrate na staro i njima i deci. A kada se spoji ta tuga i otuđenje od kolega, trpi i posao i ljudi – napominje Šokčić.

O komunikaciji „licem u lice“ socijalni psiholog Dragan Popadić za naš portal kaže da se za većinu ljudi ona podrazumeva kao osnovna komunikacija i da je zato uzimamo „zdravo za gotovo“.

– Ali ova ozbiljna situacija, kada ona izostaje ili je otežana, nam pokazuje da i za tu komunikaciju trebaju određene veštine koje se, svesno ili nesvesno, uče i usavršavaju. Napredovanje u samom obavljanju posla, kao i u karijeri, od toga umnogome zavisi. Zabluda je da je za uspeh na poslu važna samo stručnost a da je veština komunikacije nešto usputno. Od ljudi se očekuje, i ljudi sami očekuju, da na poslu, gde danas provode značajan deo svog vremena gotovo svakoga dana, atmosfera bude prijatna. Zato imamo i silne „tim bildinge“ i slične programe zbližavanja saradnika. A toga će u budućnosti, zbog opšte digitalizacije, trebati još više – kaže Popadić.

„Dajte nam nekog ’normalnog’“

Da poslodavci već pri izboru kandidata za posao veoma vode računa o tome kakve su mu socijalne veštine potvrđuje i Tatjana Šokčić.

Kaže da se gledaju stručnost i iskustvo ali veoma visoko se vrednuju veštine komunikacije. I to ne samo u smislu neke „prezentacije“ ili toga da li je neko timski igrač ili nije, već šire socijalne veštine.

Pročitajte još:

– Sada nama iz HR agencija čak sve češće traže ljude kod kojih to preovladava. Kažu „naučićemo ga mi poslu, dajte samo da bude dobar za saradnju, da bude fleksibilan i da s njim nije muka raditi“ – napominje Šokčić.

Socijalni psiholog Popadić potcrtava da ne treba gubiti iz vida da „onlajn“ više nije surogat za klasičnu ni privremeno, iznuđeno rešenje za obavljanje komunikacije.

– Sada je to paralelna, čak pretežna komunikacija u svetu posla. Te dve komunikacije su različite i imaju svoja pravila i velika većina ljudi će morati da ih savlada u obe varijante, ma kako im to teško palo – objašnjava Dragan Popadić.

Instalirajte našu iOS ili android aplikaciju – 24sedam Vest koja vredi