Svetski trendovi: Da li će i građani Srbije u 2021. masovnije preći na električna vozila?

30.12.2020

06:52 >> 08:31

0

U nedavnoj odluci Vlade Srbije za 2021. godinu obezbeđena su sredstva za subvencionisanu kupovinu elektro i hibridnih vozila

Svetski trendovi: Da li će i građani Srbije u 2021. masovnije preći na električna vozila?
Copyright Pixabay

Dok je u Evropskoj uniji za prvih devet meseci ove godine registrovano osam i po miliona električnih i hibridnih automobila, što je četiri puta više nego 2017. godine, u Srbiji je do jula registrovano tek 564 vozila na hibridni i samo 16 na električni pogon. Ipak, u domaćim automobilskim kućama veruju da će se to u 2021. promeniti.

Naime, razlog za to je, kako kažu, najnovija odluka Vlade Srbije na osnovu koje su za 2021. godinu obezbeđena sredstva za subvencionisanu kupovinu elektro i hibridnih vozila. Tako je, kako se navodi u nedavnoj odluci Vlade Srbije, u tu svrhu izdvojeno 120 miliona dinara kako bi se umanjili negativni efekti i značajno smanjilo aero-zagađenje.

Za tri godine izjednačeni troškovi

U svom istraživanju, investiciona banka UBS procenjuje da će proizvodnja električnih automobila već 2024. godine koštati jednako kao i proizvodnja automobila sa motorima sa unutrašnjim sagorevanjem. Računica se oslanja na očekivani pad cena baterija, koje čine četvrtinu troškova izrade vozila, a koja bi do 2022. trebalo da padne ispod 100 dolara po kilovat-satu.

Upravo je, kako kažu u automobilskim kućama, paprena cena električnih i hibridnih vozila najveći problem za kupce u Srbiji. Država je baš ove godine započela subvenciju od 2.500 do 5.000 evra po vozilu, što će se po svemu sudeći nastaviti i sledeće godine.

U Srbiji ne može na lizing

– Uz pomoć države cena je povoljnija i sada se već prodaje 10 odsto od ukupnog broja ekoloških vozila – navode u “Tojota centru Beograd” (TCB).

Takođe, postoji još jedan problem. Marko Kruška, flotni menadžer u “Renou Srbija”, kaže da je u Evropi već standardno da se vozila, pa i električna, iznajmljuju kroz operativni lizing ili uzimaju na finansijski, dok u Srbiji i dalje postoji problem takvog načina finansiranja nabavke automobila jer banke i dalje imaju problem kako da procene otkupnu vrednost automobila nakon pet godina korišćenja.

Najnapredniji Norvežani

U Norveškoj je u septembru ove godine udeo električnih automobila u ukupnom broju registrovanih vozila iznosio visokih 79 odsto. Ponosni mogu da budu i Holanđani sa svojih 46 odsto udela, dok je u Srbiji taj procenat samo 1,7 odsto.

Sa svim tim problemima domaći uvoznici i prodavci automobila ulaze u 2021. godinu. Od nje država i svetske finansijske institucije, u ekonomskom pogledu imaju velika očekivanja, sa prognozom rasta BDP-a Srbije od šest odsto, a automobilska industrija, kaže Marko Kruška, očekuje da bude između ove i 2019. godine. To bi značilo rast prodaje automobila od 15 odsto, pa samim tim i elektrovozila i hibrida.

A uz sve to, Srbija ima još jedan problem. Naime, u našu zemlju stiže veoma mali broj električnih automobila jer smo malo tržište, ali i zbog toga što elektrovozila nema dovoljno ni na evropskom, ni na svetskom tržištu. Kako tvrde stručnjaci, problem su baterije kojih nema dovoljno da podmire sve potrebe.

Problem i punjenje automobila

Uz ove “svetske probleme”, Srbija ima i one uobičajene, svoje. Ovde ostaje nerešen veliki problem gotovo nepostojeće mreže za punjenje automobila. Kućne punjače mogu, uglavnom, da imaju samo ljudi koji poseduju privatne kuće, jer ih je komplikovano instalirati na garažnom mestu u podrumu zgrade.

Pročitajte još

Javna električna infrastruktura je tek u povoju, ozbiljnih punjača od 25 kWh ili 75 kWh ima samo na Koridoru 10, i poneki po Beogradu i najvećim gradovima.

Ono što daje nadu da će trend “zelenih vozila” uzeti zamah i u Srbiji su kompanije, posebno one koji imaju centrale u inostranstvu, ali i taksi službe.

– Međunarodnim firmama, kod nas bankama i farmaceutskim kućama, centrale nalažu da poštuju politiku smanjenja zagađenja i efekata staklene bašte. Zbog toga oni moraju da kupuju ekološka vozila, jer i njihova emisija ulazi u statistiku cele grupacije. Zbog toga nije redak slučaj da kod nas neka banka od osamdesetak vozila koje kupi, 95 odsto bude na hibridni pogon – objašnjavaju u “Tojota centru Beograd”.

Pratite sve vesti iz Srbije i sveta na našem Telegram kanalu.

Instalirajte našu iOS ili android aplikaciju – 24sedam Vest koja vredi

Najčitanije Vesti

Ostale vesti iz rubrike