Tržište automobila: Prodaja skupocenih vozila nije opala!

23.12.2020

06:55 >> 08:29

0

Da ni pred koronom nismo svi jednaki, pokazuje i tržište automobila u Srbiji, jer kriza koju je izazvala pandemija pogodila je mnogo više kupce jeftinijih au

Tržište automobila: Prodaja skupocenih vozila nije opala!
Copyright Profimedia

Ovu “korona godinu” kupci vozila pamtiće veoma različito, neki po posebnom “mirisu novog automobila“ koji su sebi (ponovo) priuštili ove godine, a drugi po nervozi jer su planiranu kupovinu morali da odlože za “neka bolja vremena“.

Tržište jeste jedno, ali “korona godina” se potpuno različito odnosila prema kupcima iz premijum segmenta i onima koji kupuju kola niže cenovne kategorije, kažu sagovornici 24sedam iz srpske automobilske branše.

Zašto su Hrvati “pali” čak 44 odsto

Evropsko tržište novih automobila opalo je ove godine oko 25 odsto, i tu je Srbija u proseku EU. Najviše su “potonuli” Španci (35 odsto), pa Italijani (29) i Francuzi (27), a najmanje Nemci (21), ali je zanimljivo da je u Hrvatskoj taj pad bio gotovo duplo veći, 44 odsto. Ne radi se, međutim, o tome da je Hrvatima naglo pao standard, nego je to tržište drugačije od našeg.

Naime, kako ističu stručnjaci, u Hrvatskoj je dosta vozila u rentakaru i lizingu, a ta kupovina je ove godine izostala zbog pandemije. Tražnja je smanjena jer nije bilo ni turista, a i u privredi se prelazilo malo kilometara.

– Možda za nekoga sa strane deluje neočekivano da je mnogo više pala prodaja jeftinijih automobila nego onih marki iz premijum segmenta, ali to što je kriza ne znači da će neko ko inače kupuje “mercedes“ ili “audi“ sada kupiti nešto drugo. Kriza je inače više pogodila segment kupaca koji imaju ograničen budžet za sve drugo, pa je tako i kod automobila. Uz to, to su i kreditni kupci koji su sada i opterećeniji i oprezniji sa zaduživanjem – kaže za 24sedam Aleksandra Graovac, generalni sekretar Asocijacije uvoznika automobila i delova.

U julu i avgusta tržište živnulo

Upravo time se mogu objasniti podaci sa srpskog tržišta, koje je generalno opalo 25 odsto, ali na kome je recimo, zaključno sa novembrom, prodato 880 “mercedesa“, naspram 876 komada čitave prošle godine. Relativno blizu svojim prošlogodišnjim podacima, sa padom od možda 10 ili 15 odsto, jesu i prodavci “jaguara“, “poršea“, “BMW-a“, kao i raznih skupocenih terenaca i SUV vozila skupljih od 35.000 evra.

– Niko nije otišao na letovanje, nije mogao ni da kupi automobil na Sajmu jer nije održan zbog korone, a potom je još buknula epidemija. A onda su kupci u julu i avgustu izgleda odlučili da ipak nešto lepo treba da im se desi ove godine i kupili kola. “Džipovi“ su ove godine apsolutni hit – navodi Sanja Titin iz marketinga novosadske firme “Stojanov“, dilera automobila grupacije “Fijat-Krajsler“.

S druge strane, kod mnogo jeftinijih “dačija“, “škoda“ i “fijata“, koji dominiraju među pristupačnijim automobilima, pad prodaje iznosiće od 20 do 30 odsto, i to ako decembar bude solidniji nego što se trenutno očekuje.

– Prodaja “dačija“ je pala otprilike koliko i celo tržište, ali se nama “reno“ drži bolje nego prošle godine. Tome je, svakako, doprinela flotna prodaja, jer kompanije, pogotovo velike, imaju svoje planove i budžete od kojih ne odustaju tako lako – rekao je za 24sedam Marko Kruška, menadžer flotne prodaje u kompaniji “Reno Srbija“.

Od 2021. svi očekuju bolje

U ovoj godini automobilska industrija i tržište novih automobila su preživeli nešto što je verovatno najbliže najgore mogućem, a trenutno je teško prognozirati kakva će biti i 2021. godina. Međutim, srpski prodavci se nadaju najboljem.

Pročitajte još

– Verovatno ni sledeće godine neće biti Sajma automobila, jer trebalo je da vozila već budu poručena za mart, a to nam je generator prodaje. Takođe, sledeće godine ne možemo očekivati ni skok u prodaji kakav je bio u julu i avgustu, jer ljudi su se već “navikli“ na koronu i ona je sada ukalkulisana i u lične planove – istakla je Graovac.

Da Sajma neće biti, bar ne u standardnom terminu, smatraju i u “Renou“, gde ističu da će sledeće godne i kompanijama biti teže da se odluče na kupovinu.

– Velike kupovine za ovu godinu firme su planirale 2019. Sada treba napraviti plan za 2021. a ne znate da li će vam trebati 300 ili 500 vozila, jer ne znate ni sa koliko ćete ljudi završiti godinu ako se priča sa koronom nastavi. Razgovori o flotnim kupovinama su, naravno, započeli, ali trenutno je sve nekako na “stendbaju“ – objašnjava Marko Kruška.

Neke nade u značajniji oporavak tržišta mogle bi da pobude akcije tipa “staro za novo“, subvencije za reciklažu srpskog voznog parka koji je star u proseku petnaest godina, ali i one za ekološka vozila.

– Nadamo se da ćemo dogodine više pričati o hibridima i električnim vozilima nego o koroni, ali i ako ostane ovako, kao što se na kraju 2020. “izvukla”, biće dobro – nada se Sanja Titin.

Pratite sve vesti iz Srbije i sveta na našem Telegram kanalu.

Instalirajte našu iOS ili android aplikaciju – 24sedam Vest koja vredi

Najčitanije Vesti

Ostale vesti iz rubrike