Prazni auto-saloni: Hoćemo li imati šta da vozimo do jeseni?

07.06.2021

05:38 >> 07:34

0

Prošlogodišnja kriza u auto-industriji izazvana kovidom je okončana, ali svet je odmah zapao u drugu. Kakve je posledice nedostatak čipova ostavio na srpsko

Prazni auto-saloni: Hoćemo li imati šta da vozimo do jeseni?
Copyright Sve manji izbor i za platežne kupce: Salon automobila, Foto: Pixan+bay/ 99mimimi

Vest o najboljem stanju u evropskoj auto-industriji od septembra 2018. godine, koju je ovih dana saopštio minhenski ekonomski institut IFO, u velikoj je koliziji sa slikama iz srpskih auto-salona, gde uskoro neće biti vozila ni za pokazivanje potencijalnim kupcima, a kamoli za prodaju.

Taman što smo izašli iz krize izazvane koronom i tek što je privreda generalno počela da se ubrzano oporavlja, iz nemačke auto-industrije, lokomotive evropske ekonomije, najavljuju da se “valjaju tmurni oblaci“, kako je to rekao Klaus Vohlrabe, šef odeljenja anketa u IFO.

Sagovornici 24sedam sa domaćeg tržišta novih automobila takođe nisu mnogo optimistični, iako su se do sada relativno dobro nosili sa evropskim i svetskim (azijskim) problemima.

– Prodaja u prva četiri meseca ove godine je veća 40 odsto u odnosu na prošlu godinu. To na prvi pogled izgleda odlično, ako zaboravimo da taj period zahvata i mesec i po vanrednog stanja i prvi veliki talas epidemije, kao i to da su tada stigla brojna vozila naručena krajem 2020. Realnije je poređenje sa istim periodom 2019. godine, i po tome pad prodaje iznosi 14 odsto – kaže nam Aleksandra Graovac, generalni sekretar Srpske asocijacije uvoznika vozila i delova.

Para ima, ali…

Glavni razlog lošije prodaje nije gori standard ili strah domaćih kupaca da u ovom trenutku “otvore novčanike“, već to što jednostavno nema dovoljno vozila i što se teško nabavljaju zbog restrikcija kod proizvođača u EU. Manjak računarskih čipova, bez kojih su današnji automobili nezamislivi, smanjio je evropsku i svetsku produkciju, a na to su se nadovezale preraspodele sa manjih tržišta, kakvo je naše, na platežnija i veća tržišta, na kojima takođe ima problema.

Čipovi sve zaustavili: Fabrika automobila, Foto: Profimedia

– Situacija je daleko od sjajne, ali moglo bi se reći da kako je njima u Evropi, tako je i nama ovde. Postoji mogućnost naručivanja, ali su rokovi isporuke nepoznati. Formalno je maksimalan rok čekanja na željeni automobil tri meseca, ali niko ne može da 100 odsto garantuje da će automobil tada i stići – kaže za 24sedam Sanja Titin, PR menadžer AC “Stojanov“ iz Novog Sada.

Manjak novih vozila dilerima komplikuje posao i kod starih vozila.

– Zamislite situaciju zamene “staro za novo“. Neko vam sada proceni staro vozilo, a novo stigne za šest meseci. Pitanje je da li to staro vredi koliko je procenjeno, jer ko zna šta je moglo da se desi u međuvremenu – objašnjava Sanja Titin.

U “Britiš motorsu”, koji na srpskom tržištu zastupa brendove “Lend rover” i “Jaguar”, kažu da je do sada redovan rok za isporuku automobila bio od tri do četiri meseca, a sada je to pomereno na pet-est meseci.

Bregzit dodatni problem

Neke srpske kompanije, poput “Britiš motorsa”, imale su ove godine i dodatni problem, jer je zbog Bregzita prestao da važi evropski trgovinski ugovor sa Velikom Britanijom.

– Osetili smo negativne posledice Bregzita, ali sada očekujemo punu primenu novog sporazuma o slobodnoj trgovini koji su sklopile Velika Britanija i Srbija. Time će veći deo game vozila biti oslobođen plaćanja carinskih dažbina koje su uticale na naše poslovanje u prvoj polovini ove godine, jer smo teret ove situacije podneli mi kao kompanija, kako ne bi došlo do povećanja cena automobila – objašnjava Vera Vuković.

– Kao kompanija koja zastupa premijum brend u kojem su ovakve situacije zaista nedopustive, ovaj problem prevazilazimo na dva načina. Prvi je dobro planiranje lagera vozila koja se kupcu mogu odmah ponuditi, a drugi je otvorena komunikacija sa klijentima u kojoj predočimo da pojedini modeli mogu imati promenu datuma proizvodnje i izvesna kašnjenja – ističe za 24sedam Vera Vuković, marketing menadžer “Britiš motorsa”.

Krivi i dobavljači

Iako se manja produkcija zbog nedostatka čipova kod proizvođača u Aziji, kao i pitanje otežanog interkontinentalnog transporta u vreme krize, svakako može pripisati objektivnim okolnostima, deo krivice za prazne srpske auto-salone snose i pojedini dobavljači vozila.

Mnogi od njih nisu imali poslovne hrabrosti da ostanu kod dodeljenih kvota, već su otkazali deo potencijalnih porudžbina u vreme kada je korona harala Evropom i Srbijom i jer je njen kraj bio neizvesan. Sada, kada je vozila manje u ponudi, ispostavlja se ceh takve odluke.

Jedna od vodećih auto-kuća u Srbiji, “Auto Čačak“, nije imala takvih problema, što priznaje i konkurencija.

Printscreen/Youtube/GommeBlog.it

– Ovo je svima bio izazovan period, ali mi smo imali hrabrosti i povukli smo veliki broj automobila i tokom prošle godine i u ovoj godini. Zbog toga ispunjavamo sve planove, a dolaze nam klijenti kojima možda “Škodina“ vozila i nisu bila prvi izbor, ali su se okrenuli njima jer ne žele da svoj novi automobil čekaju šest meseci. I kod nas ima kašnjenja, zavisno od modela i motora, ali ne toliko. Jasno kažemo kupcima kakva je situacija i šta mogu da očekuju – rekla nam je Aleksandra Đokić, direktor marketinga u ovoj firmi.

To da je trebalo “imati petlju” kada su se drugi povlačili, potvrđuje i Sanja Titin. Njena kuća je tako na vreme poručila kontingent novog i u Evropi popularnog “džip kompasa“, koji sada – “za odmah“ – nudi kupcima kada neki konkurenti ne mogu do njega.

Valjda neće trajati godinama

Dokle će trajati ova “čip kriza“, a s njom i manjak ponude novih automobila, potpuno je neizvesno. U IFO institutu kažu da je optimizam menadžera automobilskih kompanija iz proteklih nekoliko meseci sada ispario. To ilustruje podatak da je odgovarajući indikator pao sa plus 23,2 boda u aprilu na minus 1,4 poena u maju, na najniži nivo od maja 2020.

Pročitajte još:

Istovremeno direktor “Intela“, jednog od najvećih proizvođača u svetu, najavljuje da će nestašica čipova trajati narednih nekoliko godina. Izvršni direktor američkog tehnološkog diva Pat Gelsinger kaže da je trend rada i učenja od kuće tokom pandemije kovida 19 doveo do eksplozivnog rasta potražnje za čipovima i da je to stvorilo ogroman pritisak na globalni lanac snabdevanja za čije normalizovanje će trebati godine.

Zbog toga je “Intel“ u martu najavio izgradnju dve fabrike, vredne 20 milijardi dolara, kako bi, između ostalog, i auto-industrija brzo povratila svoj deo kolača.

Sanja Titin se nada da srpsko tržište neće morati da čeka na normalizaciju toliko dugo.

– Sudeći prema nekim informacijama koje dobijamo, očekujemo da će mnogo bolja situacija sa snabdevanjem automobilima biti od septembra – optimistična je Sanja Titin.

Pratite sve vesti iz Srbije i sveta na našem Telegram kanalu.

Instalirajte našu iOS ili android aplikaciju – 24sedam Vest koja vredi

Najčitanije Vesti

Ostale vesti iz rubrike