Čekaju li nas redovi za automobile: "Biće dobro, ako bude vozila“

04.03.2021

06:47 >> 11:54

0

Početak 2021. je pokazao da je pred dilerima automobila u Srbiji veliki izazov da ne razočaraju kupce

Čekaju li nas redovi za automobile: "Biće dobro, ako bude vozila“
Copyright Printscreen/Youtube/GommeBlog.it

Ukoliko ste planirali da se u narednih nekoliko meseci ponovite četvorotočkašem ili obnovite vozni park za firmu, mogli biste se naći u podužem redu za čekanje. Druga strana priče je da će to, uz otkazivanje ili pomeranje Sajma automobila, možda doneti nešto povoljniju kupovinu modela koji će na kraju stići do kupaca.

Dva meseca nakon što je “korona godina“ ispraćena uz olakšanje, pokazalo se da iako smo se na stanje pandemije manje-više psihički navikli, ona i dalje pravi velike probleme privredi, konkretno jednoj od najpogođenijih klasičnih industrija – automobilskoj.

U “Britišu” drugačija muka

Problema u nabavci vozila imaju i u “Britiš motorsu“, koji u Srbiji zastupa vozila proizvođača grupe “Lendrover- Jaguar“, ali drugačije prirode.

– Naš problem je nepostojanje sporazuma o slobodnoj trgovini sa Velikom Britanijom, nakon Bregzita i izlaska te zemlje iz EU. Fabrika nam je izašla u susret i plaća deo poraslih troškova nakon uspostavljanja velikih carina. Nadamo se brzom donošenju sporazuma – kaže Ostoja Mijailović, vlasnik i generalni direktor “Britiša“.

To se vidi i u Srbiji i u regionu, gde više nije glavni problem ono trgovačko: “lako je napraviti, treba prodati“, već je pre svega pitanje kako uopšte nabaviti robu.

Ozbiljan problem za savesne trgovce

– U ovom delu sezone prodaja ide očekivano, statistički smo na istom nivou kao 2020. godine, a za dalje, videćemo… Biće dobro, ako bude vozila – prognozira godinu pred nama Sanja Titin, marketing menadžer novosadskog auto-centra “Stojanov“.

Ona kaže da je situacija takva da se kupcima ne može garantovati rok isporuke, a to je ozbiljan problem za savesnog prodavca.

– Ništa ne može da se planira. Komponentaši su u problemu, kad korona uđe u pogon negde u Evropi ceo lanac staje, a danas se u automobilskoj industriji dešava da i 10 brendova zavisi od istog proizvođača nekog dela za vozilo – objašnjava Sanja Titin.

A najveći problem trenutno u svetu automobilizma su – čipovi. Svetski manjak proizvodnje koji je izazvala pandemija udario je ozbiljno i po proizvođačima automobila, kaže Marko Kruška, menadžer flotne prodaje u kompaniji “Reno Srbija“.

– Zbog čipova su nam isporuke planirane za april i maj pomerene za tri meseca. Sa lagera ide dobro, odlično je sa narudžbinama krenuo i novi “stepvej“, ali moraće da se čeka – ističe Kruška.

Automobila na pretek, ali u Kini: Foto:Profimedia

U “Auto Čačku“ , generalnom zastupniku “Škode“ kod nas, kažu da zasad nemaju problema sa isporukama, ali da su upoznati sa problemima na tržištu Evrope.

– “Škoda“ je taj problem sa zatvaranjem pogona, i to na četrdesetak dana, imala prošlog aprila, ali tada ga mi ovde nismo osetili jer smo napravili lager pre toga, za Sajam automobila koji nije održan. Naučili smo lekciju – naglašava Aleksandra Đokić, direktor marketinga.

Od Sajma ništa ni ove godine

Ovaj problem, koji se “iza brda valja“ već neko vreme, sada pada u nezgodan čas za kupce u Srbiji – tradicionalni termin Sajma automobila u martu.

– Sajma neće biti, i to je sigurno, u prvoj polovini godine. Za kasnije ćemo videti, ništa trenutno ne može da se kaže, svi čekaju da vide kako će se razvijati situacija sa epidemijom kod nas – kaže nam Aleksandra Đokić iz “Auto Čačka“, a Marko Kruška na to dodaje da se odustalo od ideje da se organizuje u maju neki sajam na otvorenom.

Sajma 2021. možda neće biti uopšte, ali “sajamskih“ popusta neće nedostajati. U “Auto Čačku“ navode da spremaju popuste za kraj marta, a u “Renou“ i “Stojanovu“ su akcije već počele.

Pročitajte još:

Sanja Titin kaže da je srpski “problem“ u stvari to što su ljudi navikli da kupuju automobile u vreme Sajma koji, evo drugu godinu zaredom, izostaje.

Ostoja Mijailović, vlasnik i generalni direktor kompanije “Britiš motors“, to potkrepljuje podatkom da se čak četvrtina vozila iz godišnjeg kontingenta u normalnoj situaciji proda upravo na Sajmu.

– Izostanak Sajma je veliki udar na prodaju automobila kod nas. Pokušavamo da to nadomestimo razvijanjem drugih kanala prodaje. Situacija na tržištu nije nimalo naivna, ali očekujemo da i u ovoj godini ispunimo plan od 400 vozila – naglašava Mijailović.

Slične planove imaju i ostali, a Marko Kruška kaže da je ideja da se postigne rezultat između dobre 2019. i na kraju ne tako loše 2020. godine.

– Naravno, daleko smo od 60.000 vozila prodatih 2007-2008, ali i 30.000 novih vozila godišnje je dobro u današnjim mnogo drugačijim finansijskim uslovima – zaključuje Kruška.

Pratite sve vesti iz Srbije i sveta na našem Telegram kanalu.

Instalirajte našu iOS ili android aplikaciju – 24sedam Vest koja vredi

Najčitanije Vesti

Ostale vesti iz rubrike