
MOL pokriva NIS dok traju sankcije, za deo tržišta kasnije?
Mađarska kompanija bi mogla da se nađe u situaciji da pokriva tržište umesto NIS-a kao što je to bio slučaj u martu 2024. za vreme remonta u Rafineriji Pančevo

Američke sankcije NIS-u, tačnije njegovom većinskom vlasniku Gaspromnjeftu, trebalo bi da stupe na snagu u šest ujutro po srednjeevropskom vremenu. Kako Srbija nije preuzela (potpuno) vlasništvo od Rusa, što su tražili Amerikanci, niti je suspendovala vlasničko pravo upravljanja kao što su uradile neke druge firme u EU u kojima su Rusi bili vlasnici pre sankcija, Vladi je ostala mogućnost da uz pomoć neke druge naftne kompanije pokrije tržište derivata, dok je pad prerađivačke industrije neizbežan.
Prema nezvaničnom saznanju portala Kompas-info, za partnera je izabrana mađarska kompanija MOL, koja posluje na srpskom tržištu. Na to ukazuje i to što je MOL pre dva dana potpiso ugovor sa hrvatskom kompanijom koja upravlja naftovodom Janaf.
MOL u Srbiji, inače, posluje kao i sve ostale inostrane naftne kompanije – većinu derivata (oko 70 %) a pogotovo one osnovne kupuje od NIS-a, dok uvozi samo premijum gorivo iz rafinerije kod Budimpešte koje se doprema, a do nas su dopremani Dunavom.
Kada je NIS prošle godine remontovao rafineriju Pančevo 2, u koju je uloženo skoro 100 miliona evra, napravljena je saradnja sa drugim kompanijama kako se na srpskom tržištu ne bi osetila nestašica goriva zbog obustave rada rafinerije.
Pročitajte još:
Kao glavni partner se logično nametnuo MOL koji među svojim rafinerijama ima dve koje su na manje od 500 kilometara od Beograda – u Budimpešti i Rijeci. Za ove potrebe izabrana je opcija da se iz Budimpešte prerađeno gorivo doprema plovnim putem.
Iako prošle godine obustavu rada rafinerije NIS-a nisu osetili vozači automobila, osetila je industrijska pa je prema zvaničnim podacima industrijska proizvodnja u zemlji delom zbog toga smanjena za 5,8 odsto u martu 2024. Za vreme celokupnog trajanja remonta u periodu januar-mart proizvodnja je opala za 2,9 odsto.
MOL-u se prema saznanju Kompasa i dalje ne isplati da prerađene naftne derivate dovozi samo zbog svojih benzinskih pumpi, ali mogao bi da u tom poslu ima pozitivan skor ukoliko bi imao garancije da će za vreme sankcija NIS-u biti glavni snabdevač srpskog tržišta.
Gasprom prepakuje NIS
Gazpromnjeft (vlasnik Gasprom) je smanjio udeo u NIS-u, gde je dosad držao 50% vlasništva, na približno 44,85 odsto (73.132.589 akcija), pokazuju podaci Beogradske berze. Taj udeo je prodao Gaspromu, koji sada ima 11,3%.
Blumberg podseća da je sličan manevar u NIS-u izveden u maju 2022, kada je Gasprom koji nije bio pod sankcijama kupio 6% kako bi Gaspromnjeft pao ispod 50%, i NIS ne bi potpao pod udar sankcija.
Mađarska kompanija će posle potpisivanja ugovora sa JANAF-om imati veće količine nafte i kada budu krenuli da snabdvaju celokupno srpsko tržište to neće ugroziti poslovanje njihovih pumpi u drugim zemljama.
MOL je pspreman da osim dopremanja goriva Dunavom poveća količinu i isporukama prugom, cisternama iz svoje rafinerije u Rijeci. Pretpostavlja se da bi na taj način mogla da se pokrije i celokupna industrijska potrošnja, odnosno da ne bi došlo do (velikog) pada. Ova pretpostavka je pomalo optimistična, jer pitanje je gde naći toliki broj cisterni za vozne kompozicije.
Drugim učesnicima na domaćem naftnom tržištu još uvek, prema saznanju Kompasa, nije rečeno da li će umesto od NIS-a početi da naftne derivate otkupljuju od MOL-a.
Država Srbija je prethodnih nedelja otkupila od NIS-a velike količine naftnih derivata i veruje se da u rezervi ima količinu dovoljnu da tri meseca ne dođe do nestašice. To je za MOL sasvim dovoljan period da uspostavi konstantnu mrežu snabdevanja i zapuši rupe koje bi nastale u slučaju da NIS u potpunosti ispadne iz igre.
Šta sa NIS-om posle sankcija?
Država Srbija ne može da dozvoli da NIS ode u stečaj, jer je jedna od najvećih domaćih kompanija. Zbog toga će možda morati da se angažuje i sa drugim velikim problemom NIS-a, opasnost da banke traže celokupnu otplatu (nedospelih) kredita ukoliko se uplaše da bi zbog američke blokade kompanija mogla da ostane bez prihoda.
Pixabay
Radi se o 500 miliona dolara duga, koji bi dospeo odmah a verovatno bi jedino mogla da ga podmiri srpski budžet.
OTP prva blokira račun NIS-a
OTP banka je najavila Naftnoj industriji Srbije da će tok kompaniji danas popodne blokirati račun, saznaje Kompas-info iz izvora bliskih Gaspromu.
To u praksi znači da građani neće na njihovim pumpama moći da plaćaju karticama ove banke, niti će NIS moći da vrši bilo kakve novčane transakcije preko te banke.
U NIS-u, kako saznaje ovaj portal, očekuju da će im sutra u toku dana i druge banke blokirati račune.
Srpski državni vrh se uzda u dogovor na svetskom nivou između Donalda Trampa i Vladimira Putina, to su pokazale i današnje izjave resorne ministarke Dubravke Đedović Handanović, i da bi u periodu od šest meseci moglo da dođe do popuštanja američkih sankcija prema Rusiji.
U tom slučaju bi se NIS ponovo vratio kao glavni igrač na srpsko tržište, ali bi morao da prihvati da deo kolača trajno prepusti MOL-u, što bi ustvari država omogućila mađarskom partneru kao vid kontrausluge za premošćavanje potencijalne naftne krize.
U vrhu srpske vlasti verovatno veruju da ruski partneri ne bi zamerili na širenju MOL-a na srpskom tržištu zbog dobrih odnosa na relaciji Vladimir Putin – Viktor Orban.
BONUS VIDEO
Instalirajte našu iOS ili android aplikaciju – 24sedam Vest koja vredi
Komentari