aktuelno

"Nelojalna konkurencija i opasnost po građane": Srbijatransport traži zabranu BlaBlaCar-a

18.02.2025

14:50 >> 14:59

0

Srbijatransport traži zabranu jer smatra da je prevoz građana koji obavlju fizička lica svojim vozilima siva ekonomija i aktivnost veoma opasna po bezbednost putnika

"Nelojalna konkurencija i opasnost po građane": Srbijatransport traži zabranu BlaBlaCar-a
Copyright Profimedia

Poslovno udruženje drumskog saobraćaja Srbijatransport uputilo je danas zahtev za zabranu aplikacije BlaBlaCar Ministarstvu unutrašnje i spoljne trgovine i Ministarstvu finansija.

Udruženje je, kako je navelo, podnelo zahtev za zabranu rada te aplikacije toga što je eskalirao ovaj vid prevoza koji ne samo da prdsartvlja nelojanu konkurenciju legalnim prevoznicima, nego predstavlja i veliku opasnost za onekoji ovakav prvoz koriste - građane Srbije - kaže za 24sedam Goran Aleksić, izvršni direktor Srbijatransporta.

- Rad fizičkih lica, "očinih vozala" u sektoru javnog prevoza putnika u drumskom saobraćaju je nezakonit a rašien je preko aplikacije BlaBlaCar i time se širi siva ekonomije koja nanosi štetu budžetu Srbije i legalnoj privredi ali i ugrožavaju putnici. Kada je prevoznik fizičko lice a ne registrovana i licencirana kompanija, taj vozač nije profesionalac, nema nikakav sertifikat, vozilo ne ide dva puta godišnje ne tehnički pregled, nema osiguranja od povreda u saoobraćaju za putnike. Jednostavno ne znate sa kim se vozite. A na sve to takav prevoznik sam formira cenu kako hoće, ne plaća ne samo PDV na uslugu, nego ni nikakve poreze, doprinose i takse za obavljanje delatnosti – kaže Aleksić.

Prema mišljenju Srbijatransporta, BlaBlaCar omogućava fizičkim licima da prodaju usluge javnog prevoza putnika sopstvenim vozilima za koju se naplaćuje usluga, što je u suprotnosti sa Zakonom o oglašavanju i još nekoliko zakona Srbije.

Prema analizi koju je Udruženje dostavilo u zahtevu, fizička lica ostvare godišnji promet od oko 36 miliona evra i tako načine štetu republičkom budžetu od preko 12,5 miliona evra.

- Imate vozače koja naprave tri ture, tri kruga, do Niša i nazad dnevno sa po tri putnika i 700 dinara po vožnji. Oni zarade više nego autobus, koji je sa deset putnika na toj relaciji sa zaradom na nuli - kaže Aleksić.

Saznanja Udruženja su da aplikacija BlaBlaCar u Srbiji posluje više od sedam godina, a navodi se da, iako je prvobitno namenjena za deljenje troškova prevoza, smanjenja troškova putovanja i emisije ugljen dioksida u atmosferu, njena implementacija u praksi je naišla na niz zakonskih smetnji i utiče na poslovanje delatnosti javnog prevoza.

U Srbiji postoje još neke aplikacije preko kojih se vrši prevoz građana ali tu se, kaže Aleksić, i plaća nešto poreza jer postoje ugovori tih "tehnoloških firmi" sa kompanijama i plaća se preko računa "iznajmljivanje vozila sa vozačem".

Sem zahteva koji je upućen resornim ministarstvima, iz Srbijatransporta ističu da su uputili i molbu za podršku inicijativi predsedniku Vlade Srbije Milošu Vučeviću i predsedniku Srbije Aleksandru Vučiću.

Sličnu inicijativu su iz Srbijatransporta imali 2021. godine a ticala se prevoza kombi-vozilima "od vrata do vrata", što je takođe vid sive ekonomije u transportu. Formirana je radna grupa koja je radila na izmeni zakonskih propisa ali se tu zbog relativno česte promene ministara nije odmaklo daleko od početka.

BONUS VIDEO

Instalirajte našu iOS ili android aplikaciju – 24sedam Vest koja vredi

Izvor: Tanjug

Možda vas zanima

Najčitanije Vesti

Ostale vesti iz rubrike