"Fijat" ipak pokreće proizvodnju "grande pande" u 2024. u Kragujevcu
"Stelantis grupa" u decembru obustavlja proizvodnju električnih automobila u Italiji, ali zato počinje u Srbiji
Stelantis grupa, odnosno "Fijat" kao njen vodeći deo, smanjuje proizvodnju u Italiji od sledeće nedelje zbog slabe potražnje za električnim i luksuznim automobilima koje tamo proizvodi, a potpuna obustava proizvodnje počinje od 2. decembra. Istovremeno, serijska proizvodnja električne "fijat grande pande" u Kragujevcu, najavljena za poslednji kvartal ove godine, trebalo bi da počne tokom istog meseca, najavljuje Blumberg Adrija (BBA).
Saša Đorđević, predsednik sindikata FCA u Kragujevcu, kaže za BBA da ne može definitivno da potvrdi datum početka proizvodnje, jer nema zvaničnu potvrdu iz kompanije.
– Gledajući pripreme u fabrici, sve ide u pravcu početka serijske proizvodnje. Postoji određena najava promena nabolje. Očekivano je da do kraja ove godine počne masovna proizvodnja električne „fiajt grande pande“ – kaže Đorđević.
Električna „grande panda" je sada dostupna za naručivanje u Francuskoj i Holandiji, zato što te države subvencionišu kupovinu, saopštio je "Stelantis" u oktobru, uoči Sajma automobila u Parizu.
"Stelantis" je na svom sajtu naveo da će se kasnije prodaja kragujevačke "pande" proširiti i na druga tržišta i druge regione.
S druge strane, proizvodnja će biti obustavljena u fabrici u Torinu do 5. januara i neće se proizvoditi "fijat 500" na baterije, kao i "Maseratijevi" modeli "gran turismo" i "gran cabrio", saopštio je ovaj proizvođač automobila, prenosi Blumberg.
Šta se očekuje sa trake u Kragujevcu?
"Grande panda" bi na tržište trebalo da dođe u dve verzije, "la prima" i "red", po ceni od 25.000 evra pa naviše.
U Srbiji će se za početak proizvoditi između 50.000 i 60.000 električnih automobila godišnje, a broj proizvedenih vozila u prvoj godini će zavisiti od porudžbina, najavio je Karlos Tavares, izvršni direktor "Stelantisa", kada je letos u Kragujevcu zvanično najavio početak proizvodnje.
Glavno tržište za električnu i hibridnu verziju novog modela biće Evropa, a za Latinsku Ameriku spremaju "fijat grande pandu" sa motorom sa unutrašnjim sagorevanjem na etanol.
Kompanija je u saopštenju navela da se za ovaj potez odlučila zbog pada prodaje električnih vozila u Evropi i slabe potražnje za luksuznim automobilima u SAD i Kini. Proizvođač se bori sa usporavanjem automobilskog tržišta u Evropi i ove godine je u nekoliko navrata zaustavljao proizvodnju u Italiji.
Električna vozila čine 97 odsto proizvodnje u Torinu, naveo je "Stelantis", dodajući da je evropski segment električnih gradskih automobila pao za više od polovine u prvih deset meseci ove godine u poređenju sa istim periodom 2023.
Proizvodnja putničkih vozila kompanije u Italiji je opala 41 odsto u prvih devet meseci ove godine, što je podstaklo zabrinutost radnika.
Kompanija smanjuje troškove nakon pada profita i u utorak je objavila i da planira da zatvori fabriku kombija u Lutonu u Engleskoj.
Ilija Nešić, analitičar Blumberg Adrije, u analizi "Stelantisovih" poslovnih rezultata za treće tromesečje ocenio je da su finansijske poteškoće auto-giganta jasne kao dan. Neto prihodi su u trećem kvartalu 2024. pali za 27 odsto u odnosu na treći kvartal 2023. Konsolidovane isporuke vozila su pale za 20 odsto ili za 279.000 vozila, u apsolutnom smislu. Pad prodatih kombinovanih količina iznosi 14,5 odsto na globalnom nivou.
– U objavama "Stelantisa" za treći kvartal 2024. nije bilo pomena o početku proizvodnje „fijat pande“, investitori i akcionari samo mogu da prave pretpostavke. Potencijalni razlozi odlaganja proizvodnje možda leže u upornim uskim grlima koja se javljaju u razvoju softvera, proizvodnje, kao i prekida u lancu snabdevanja i zagušene potražnje za električnim automobilima – kaže Nešić.
BONUS VIDEO
Instalirajte našu iOS ili android aplikaciju – 24sedam Vest koja vredi
Komentari