Zakon pred izmenom: Ko će štititi potrošače?

05.07.2021

05:34 >> 06:05

0

Najavljena izmena Zakona o potrošačima podrazumeva i manji broj udruženja potrošača, a pitanje je kome to odgovara

Zakon pred izmenom: Ko će štititi potrošače?
Copyright Profimedia

Zakon o zaštiti potrošača u Srbiji se menja i oni bi trebalo da budu, kažu iz Vlade Srbije, sada bolje zaštićeni. Međutim, pored nekih stvari koje nesumnjivo idu na ruku potrošačima, kao što je registar “ne zovi“ koji će smanjiti nasrtljive pozive trgovaca, evidencija potrošačkih sporova kod sudova i mogućnost vansudskog poravnanja ili medijacije, u Predlogu izmena Zakona stoje, po svemu sudeći, i neke stvari koje bi mogle da imaju negativne posledice po potrošače.

Ipak, to je za sada samo pretpostavka jer novinari Portala 24sedam nisu mogli da utvrde šta zaista piše u Predlogu izmena ovog zakona i pored zahteva koje smo slali i Vladi Srbije i resornom Ministarstvu trgovine.

Ništa bolje sreće nisu bili ni oni koji direktno predstavljaju potrošače, njihova udruženja.

Nije bilo javne rasprave

– Mi ne znamo šta se u izmenama nalazi. Oko izmena nije bilo javne rasprave, niti smo učestvovali u njihovoj izradi, niti su te odluke negde javno dostupne. Čekamo da se kao predlog zakona nađu na sajtu Narodne skupštine – kaže Jovan Ristić, pravnik u Udruženju potrošača “Efektiva“.

Ono što u ovom udruženju za zaštitu potrošača, pre svega korisnika bankarskih usluga, kažu jeste da znaju za odredbe nekih nacrta, koje su sporne, “ali je pitanje šta je od toga na kraju ostalo“.

Upitna prava potrošača; Foto:Pixabay

Jedna od odredbi je i ona o kojoj je samo saopšteno iz Vlade Srbije da se menja, odnosno, pooštrava kriterijum za postojanje ili osnivanje Udruženja potrošača. To će, u svakom slučaju, dovesti do posledica po potrošače i njihovu mogućnost da im neko zaštiti prava ili barem pomogne i uputi ih kako da pravdu potraže na sudu.

Različita očekivanja

– Nemamo dobra očekivanja što se tiče takvih poboljšanja jer, na primer, i u postojećim pravilnicima Ministarstva trgovine imate odredbe koje su u suprotnosti sa zakonima. Recimo, traži se da udruženja potrošača moraju da imaju zaposlene – objašnjava Ristić.

Iz drugog udruženja, Nacionalne organizacije potrošača Srbije (NOPS) kažu da su u izradi izmena učestvovali i da su njima, uglavnom, zadovoljni. A slično komentarišu i “profesionalizaciju“ zaštite potrošača.

– Dosta je bilo “vežbanja“ zaštite potrošača. Jeste da udruženja nema mnogo, nekih dvadesetak, ali treba osnažiti one koji se ozbiljno bave ovim poslom – rekao je za 24sedam Zoran Nikolić, potpredsednik UO NOPS.

Mali kupac vs veliki trgovac: Da li će potrošači ostati na vetrometini, Foto: Profimedia

Jovan Ristić, međutim, ističe da je “ozbiljno bavljenje poslom“ jedna stvar, a simuliranje posla i delovanje kao paravan državi i moćnim trgovcima sasvim druga stvar.

Pročitajte još

– Kako ko radi vidi se po broju sudskih sporova u kojima je pomagao građanima, ili po tome ko je u kojoj komisiji za zaštitu potrošača, recimo pri velikim snabdevačima javnih i komunalnih usluga i kako potrošači sa njima prolaze – ističe Ristić.

Pitanje da li će potrošači, pogotovo oni iz manjih gradova i mesta u unutrašnjosti, imati ubuduće kome da se žale ostaje otvoreno dok izmene zakona ne ugledaju dan u Skupštini Srbije, a potom podzakonskim aktima počnu da se primenjuju u praksi.

A onda će biti zanimljivo i šta će na njih reći Evropska Unija, koja je posebno osetljiva na prava potrošača, što smo videli i u reakcijama na neke ranije pokušaje ograničenja potrošačkih prava u našoj zemlji.

Pratite sve vesti iz Srbije i sveta na našem Telegram kanalu.

Instalirajte našu iOS ili android aplikaciju – 24sedam Vest koja vredi

Najčitanije Vesti

Ostale vesti iz rubrike