Crnogorci dobili račun za auto-put: Od miliona evra za putarine, pola na održavanje

18.12.2023

09:58

0

Autor: R.B.

U Crnoj Gori dobili izveštaj za pet meseci rada deonice auto-puta Beograd - Podgorica

Crnogorci dobili račun za auto-put: Od miliona evra za putarine, pola na održavanje
Autoput Crna Gora - Copyright Profimedia

Od deonice Smokovac - Mateševo auto-puta koji se u Srbiji najčešće zove Beograd - Južni Jadran, od putarine je dobijeno za pet meseci ove godine oko 4,5 miliona evra.

Država je samo na osnovu PDV-a dobila 940.000 evra, a trošak održavanja deonice iznosio je više od 2,2 miliona evra, saopšteno je iz NVO „Akcija za socijalnu pravdu“ (ASP).

Prihodi i trošak, kako su precizirali, obuhvataju period od juna do kraja oktobra ove godine, što uključuje i dva zbog turističke sezone najprofitabilnija meseca godišnje inače - jul i avgust.

– U junu je ostvaren prihod od nepunih 600 hiljada evra, u julu preko 1,1 milion, u avgustu više od 1,3 miliona, u septembru je ostvareno nepunih 840 hiljada prihoda, a u oktobru oko 560 hiljada – navodi se u saopštenju ASP.

Od ukupne ostvarene sume, PDV prihod države je oko 940 hiljada evra a trošak održavanja deonice više od 2,2 miliona evra

– Od toga  je oko milion evra bruto trošak zaposlenih, kojima je u ovom periodu prikazana i isplata zimnice – navodi se u saopštenju.

Na cenu gradnje još 45% za prateće troškove

Iz te NVO navode da su sami građevinski radovi izgradnje deonice Smokovac-Mateševo koštali preko 900 miliona evra, ali se stvarni trošak investicije, sa nizom povezanih troškova (kreditni troškovi, poreska, carinska i koncesiona oslobađanja, plaćanja nadzornih i ostalih tela, eksproprijacija) procenjuje mnogo više, i on je oko 1,3 milijardi evra.

Radove je, dodaju, izvodila kao glavni izvođač kineska „Čajna roud end brid korporejšen“ (China Road and Bridge Corporation, CRBC) a uključila je i niz domaćih kompanija, od kojih je najveći deo “finansijskog kolača” kao podizvođaču pripao “Bemaxu”.

– Do danas nije obelodanjen Finalni izveštaj Upravljača projektom o izgradnji deonice autoputa, koji je nadzorni organ nad radovima, odnosno to je bio francusko italijanski konzorcijum „Ingerop i Geodata“ (Ingerop Conseil & Ingenierie-Geodata Engineering S.p.A.). Prema najnovijim informacijama, koje je „Akcija za socijalnu pravdu“ dobila od „Monteputa“, ni finalna faktura za plaćanja nije izdata. Kako se obrazlaže, potrebno je da se završe nezavršeni radovi koji ne utiču na funkcionalnost autoputa i radovi na otklanjanju nedostataka uočenih u toku upotrebe, tj. probnog rada, a što je obaveza CRBC – kazali su iz ASP.

Podsećaju da je deonicu država finansirala iz dolarskog kredita kineske državne EXIM banke.

– Uslov za dobijanje kredita bio je da gradnju deonice autoputa realizuje kompanija iz Kine. Deonica je trebalo da bude završena za četiri godine, ali je na kraju posao završen za sedam godina – zaključuju iz ASP.

BONUS VIDEO

Pratite sve vesti iz Srbije i sveta na našem Telegram kanalu.

Instalirajte našu iOS ili android aplikaciju – 24sedam Vest koja vredi

Najčitanije Vesti

Ostale vesti iz rubrike