Nemci napravili proboj: Litijum iz vode ekološki prihvatljiv i jeftiniji od rudničkog

12.08.2021

10:08 >> 10:11

0

Nemačka raspolaže najvećim rezervama litijuma u Evropi i sprema se za kompletno ekološki veoma prihvatljivu eksploataciju‚ javlja Dojče vele

Nemci napravili proboj: Litijum iz vode ekološki prihvatljiv i jeftiniji od rudničkog
Copyright Pixabay

Nemački plan bi mogao da uzdrma tržište litijuma, elementa koji se iz rudnika i slanih jezera dobija na veoma „prljav“ način. U termalnim vodama, duboko ispod površine tla, nalaze se najveće rezerve litijuma u Evropi.

Reč je, za sada, pre svega o rezervama u takozvanom Rovu gornje Rajne (Oberrheingraben) na jugozapadu Nemačke, na potezu od Bazela do Frankfurta, dužine 300 i širine 30 do 40 kilometara – na dubini od tri do pet kilometara.

Samo dodatno filtriranje

Po procenama nemačkih naučnika, radi se o rezervama ekvivalentnim 16 miliona tona litijum-karbonata, dakle litijuma koji se traži za električne baterije. To su količine koje su dovoljne za baterije više od 400 miliona elektro-automobila.

Prema podacima Nemačkog instituta za geologiju i prirodne resurse (BGR), vode u ovom regionu sadrže između 200 i 400 miligrama litijuma po litru – uporedivo sa nekim slanim jezerima u Južnoj Americi.

Termalne vode ispod Rajne se odavno koriste u geotermalnim elektranama, a znalo se da sadrže i dosta litijuma, ali taj laki metal dobio je na značaju tek poslednjih godina, sa dolaskom ere elektro-automobila.

Međutim, do skoro nije postojala odgovarajuća tehnologija koja bi eksploataciju domaćih rezervi litijuma omogućila na ekonomičan, ekološki prihvatljiv i održiv način. Sada su prijavljena, ili su u pripremi, čak dva patenta.

Kako do litijuma

Do sada se slana voda, koja na dubini od tri do pet kilometara ima temperaturu od 120 do 200 Celzijusa, ispumpavala, njena toplota koristila za proizvodnju električne energije i onda se ohlađena na 60-80 Celzijusa vraćala u zemlju.

Sad se dodaje samo jedan korak – u proizvodnji litijuma ohlađena voda se pre vraćanja u zemlju filtrira.

Taj deo procesa kao i povećanje koncentracije litijuma do one potrebne za baterija – to je nova i čista tehnologija „made in germany“.
Ništa se dodatno ne buši, ne dodaju se štetne hemikalije, ne troši se voda niti fosilna goriva. Jedan nusprodukt ionako ekološke proizvodnje struje – sada će proizvodnju baterija i elektroautomobila učiniti značajno čistijom i – jeftinijom.

Tako je Karlsrue postao prestonica evropskog litijuma: u tom gradu su nalaze centri istražavanja i firma koja je na putu nemački litijum plasira na tržište. Reč je dva nezavisna projekta: UnLIMITED i Zero carbon lithium

U projektu UnLIMITED naučnici Jens Grimer i Florencija Saravija su razvili postupak ekstrakcije i obogaćivanja litijuma koji je po njima dobio ime. Ispitivanja se vrše u geotermalnoj elektrani u Bruhsalu. Konstatovano je da je za eksploataciju litijuma za jednu Teslinu bateriju potrebno samo 40 minuta. A taj proces ide kontinuirano, non-stop. Procenjuje se da bi tamo moglo godišnje da se proizvodi litijuma za 20 000 baterija.

U prjektu Zero carbon lithium namerili su se da drastično smanje trenutno ogromnu u količinu CO2 koja nastaje proizvodnjom litijum-jonskih baterija za električna vozila.

„Razvili smo patentirani postupak koji nam omogućava da prvi na svetu proizvodimo litijum bez CO2 iz termalnih voda ispod Rajne u Nemačkoj“, piše na sajtu kompanije „Vulcan Energie Ressourcen“.

Pročitajte još:

Od aprila već radi prvo pilot postrojenje, sarađuje se sa geotermalnom elektranom Inshajm i Falcverkom a od sredine 2024. i komercijalna proizvodnja. Očekuje se da će od 2025. ukupno pet fabrika proizvoditi oko 40.000 tona litijuma godišnje – što bi bilo dovoljno litijuma za baterije za milion elektro-automobila.

Zbog tog već ima i kupaca. Nedavno su potpisana dva petogodišnja ugovora sa najvećim svetskim proizvođačem litijumskih baterija za električna vozila – „LG Energy Solutions“ (LGES) iz Južne Koreje i sa francuskim proizvođačem automobila „Reno“. Zaintersovana je i „Opelova“ matična kompanija „Stelantis“, a prema sopstvenim ranijim informacijama, razgovore vodi i „Dajmler“.

Pratite sve vesti iz Srbije i sveta na našem Telegram kanalu.

Instalirajte našu iOS ili android aplikaciju – 24sedam Vest koja vredi

Najčitanije Vesti

Ostale vesti iz rubrike