Sa manje briga na tehnički pregled: "Ovalnost“ i katalizatori, ipak, odloženi

16.06.2023

07:35

0

Autor: G.M.Š.

Veliki broj vozača u Srbiji može da odahne jer ponovo je pomerena primena kontrole ovalnosti kočnica, kao i obaveza posedovanja fabričkih katalizatora

Sa manje briga na tehnički pregled: "Ovalnost“ i katalizatori, ipak, odloženi
Copyright 24sedam/Danilo Krša

Službeni glasnik Srbije od 8. juna ove godine odagnao je brigu mnogim vozačima u Srbiji i 5. jul ove godine više neće biti onaj strašan datum posle koga bi bilo upitno da li će se "iz prve“ proći tehnički pregled za produženje registracije vozila.

U službenom glasilu stoji nova odluka kojoj se primena kontrole ovalnosti kočionih diskova, kao i obaveza da sva vozila na tehničkom pregledu imaju katalizator (ako je to fabrički predviđeno za to vozilo), praktično odlaže do 5. jula 2025. godine.

Sve muke vozača...

- Ministarstvo nadležno za saobraćaj izgleda da je uvažilo zainteresovanost javnosti i inicijative stručnih udruženja da se izmeni ili odloži primena određenih odredbi Pravilnika o podeli motornih i priključnih vozila – kaže Andrija Vujičić, direktor „CVS Tehničkih pregleda“.

Što se tiče one veće muke srpskih vozača koji su kupili „prerađena“ ili u međuvremenu sami „uštedeli“ tako što su skinuli fabrički katalizator izduvnih gasova, njihov ljubimac će i posle 5. jula moći da „prođe“ tehnički pregled.

Tačnije, sva vozila koja su prvi put registrovana pre 5. jula 2021. godine, i dalje neće morati da imaju (fabrički predviđeni) katalizator. Međutim, ova olakšica ne važi za one koji imaju automobil koji je registrovan posle 5. jula 2021. godine, što je bilo i u ranijem pravilniku.

24sedam/Danilo Krša
 

- Sada je ostavljeno dovoljno vremena da se svi spreme za primenu – napominje Vujičić.

Kod ovalnosti kočionih diskova, koja je naizgled manja briga, primene mere kontrole odlaže se već nekoliko puta. Tačnije, mera sankcija, jer kontrola „iskrivljenosti“ diskova postoji i sada ali „neujednačenost sile kočenja po obrtu točka“ ne utiče na formalnu tehničku (ne)ispravnost vozila.

Kako „ispraviti“ krivi disk

- Ovalnost kočnica je veoma strogo postavljena na oko 20 odsto prihvatljive ovalnosti, što nije predviđeno čak ni evropskom direktivom koja uređuje delatnost tehničkog pregleda. Sada je primena kriterijum ovalnosti odložena do 2025.godine, ali je i napravljena podela. Putnička i laka komercijalna vozila moraju zadovoljiti ovalnost do 20 odsto, a ona iz kategorija N2, N3, M2, M3, O3 i O4 granica ovalnosti je sada 30 odsto. Na taj način pravi se razlika između vozila koja su prema statistici CVS mreže tehničkih pregleda češće imala „ovalne“ kočnice – ističe Vujičić.

Problem kod teretnjaka je bio što su se zahtevali i priključci za teretna vozila, odnosno vozila koja imaju pneumatski kočioni sistem.

- Veliki broj vozila to nema, što bi podrazumevalo da bi morali da ih isključimo iz saobraćaja. što svakako nije u interesu privrede. Sada je i to obavezno tek od 05. jula 2025. godine - rekao je Vujičić.

Profimedia
 

Veliki deo problema po ovom pitanju je što, osim u servisima za tehničke preglede, malo gde možete da sami proverite ovalnost pošto retko ko ima „valjke“. A tamo ne možete da pregledate samo kočnice već sve u kompletu, što je pedesetak evra troška.

A kada na tehničkom pregledu pri registraciji vozila utvrde da vam kočnice ne zadovoljavaju standard i propise, teško da imate vremena da ih popravite u zadatom roku već morate na novi tehnički. Naravno, sa novih 50 evra.

Starim propisima je postavljena granica odstupanja od savršeno ravnog diska bez ovalnosti od 20 odsto. Prema statistici koji je izneo Andrija Vujičić, na uzorku od 35.000 vozila, svaki četvrti automobil i gotovo polovina kamiona (44 odsto) ne bi zadovoljilo taj uslov.

Šta pokazuju testovi

- Veliki broj vozila koja su mlađa od 10 godina takođe nije ispunilo uslove o granici ovalnosti, što znači da ni vlasnici novijih automobila ne mogu biti sigurni da će zadovoljiti uslov – kaže Vujičić.

Problem sa ovim zakonskim uslovom je što „ne radi“. Kada, eksperimentom je utvrđeno da i kada se stave novi diskovi, pa ovalnost padne sa 40 odsto na četiri odsto, maksimalna sila kočenja se poveća samo za nekoliko procenata (ukoliko je sve ostalo u redu).

Na putu to znači, pokazao je test ekipe TV emisije „SAT“ na stazi NAVAK, da se vozilo zaustavi pri brzini od 100 kilometar na sat posle 45,25 metara a sa „neispravnim“ posle 45,98m. Pitanje je da li je to dovoljan doprinos bezbednosti da bi se sa ulice sklonilo svako četvrto vozilo jer, na primer, vožnja sa zimskim gumama pri kiši leti može da izazove mnogo veći problem.

BONUS VIDEO

Pratite sve vesti iz Srbije i sveta na našem Telegram kanalu.

Instalirajte našu iOS ili android aplikaciju – 24sedam Vest koja vredi

Najčitanije Vesti

Ostale vesti iz rubrike