Slamka spasa za dizelaše i benzince? Porše i Ferari guraju e-gorivo

04.03.2023

18:28

0

Autor: G.M.Š.

Dve velike „trkačke“ automobilske kuće imaju ideju kako da ostave benzince i dizelaše u životu i posle 2035. godine, za kada je u EU presuđeno da se ovakvi automobili više ne prave

Slamka spasa za dizelaše i benzince? Porše i Ferari guraju e-gorivo
Porše - Copyright 24sedam/Nenad Vujanović

Izgledalo je kao da je sve gotovo, da je odluka doneta i da je benzincima i dizelašima u Evropi odzvonilo poslednje zvono. Međutim, trenutno predsedavajuća država Savetom EU, Švedska, morala je prethodnih dana da odloži formalno potpisivanje novih standarda emisije CO2 za automobile i kombije, prvobitno zakazano za 7. mart, za sledeći sastanak Saveta EU koji će biti naknadno održan.

Palac dole za dogovor da se u Evropi praktično voze samo električna vozila, koji je unutar EU postignut u novembru, uz energičan protest dali su pre svega Nemačka i Italija, a bune se i Poljska i Bugarska.

Time se zaljuljalo odobrenje Saveta za nove standarde da se prodaja novih automobila sa motorima sa unutrašnjim sagorevanjem okonča do 2035. godine. Očajnički potez Nemaca i Italijana da se dizelaši i benzini ipak ostave u životu je – pitanje e-goriva.

Nemački ministar saobraćaja Folker Vising (Slobodne demokrate), upozorio je da će Berlin uskratiti svoju podršku osim ako Evropska komisija ne iznese plan o određivanju uloge e-goriva nakon 2035. godine.

Šta će voziti bogataši?

A sada se pojavila informacija da iza političkog protesta Berlina i Rima stoje dva velika imena njihovih industrija koja se nikako ne mogu zanemariti– „Porše“ i „Ferari“. I njihovi argumenti sada menjaju ton ove diskusije, navodi „Blumberg“, jer firme su suviše velike da bi se ignorisale..

Proizvođači luksuznih sportskih automobila, čiji kupci su (ne zaboravimo to) veoma uticajni i bogati ljudi, traže rupu u „zelenoj agendi“ EU koja se tiče zagađenja iz automobila. Sada je kao oružje potegnuto pitanje sintetičkog goriva, tzv. e-goriva (e-fuels), koje se ne dobija iz nafte i gasa.

Ovaj potez je šokirao Brisel, jer potegnut je dve nedelje pre zakazanog glasanja o istorijski značajnoj  zabrani. Tim pre što se radi o gorivu koje jeste klimatski neutralno ali je i dokazano preskupo za masovne flote vozila.

I ne samo to, već ovaj preokret pokreće i duboka pitanja koje su to sve ekonomske i društvene sile u igri tranzicije EU ka zelenoj tehnologiji.

Automobili su duboka osnova kulture Nemačke, jedine zemlje u Evropi koja i dalje nema ograničenja brzine na autoputevima – što je trn u oku ekološkim aktivistima. A sada se i opozicijom predloženim zakonima EU pokazuje da se nacija teško odriče nekih svojih simbola – kao što je rika „poršea 911“ na putu.

Ali naklonost ovakvim ispadima u poslednjem trenutku Nemci i Italijani, tačnije „Porše i „Ferari“ nemaju ni u svojoj široj branši – automobilskoj industriji. Sve velike kompanije su uložile milijarde evra u tranziciji ka električnoj mobilnosti i dovoženju e-automobila na tržište da bi sada trpeli „diverzije“ sa skupom a samo potencijalnom alternativom.

Unsplash
Rika na drumu: Porše u svom elementu

 

- Nazvao bih ovo gotovo patetičnim. Industrija i političari bi trebalo da končano daju veoma jasan signal šta je put kojim idemo – kaže Tomas Ingenlat, izvršni direktor proizvođača luksuznih e-automobila „Polestar“.

"Recikllaža" CO2

Zagovornici e-goriva kažu da je to u suštini zelena električna energija koja je konvertovana u tečno gorivo za sagorevanje u SUS motorima. Naučnici ga prave mešanjem „uhvaćenog“ ugljendioksida sa vodonikom iz vode, čime se pravi sintetičko ugljenvodonično gorivo upotrebom energija iz obnovljivih izvora.

Kada takvo gorivo sagoreva ono proizvodi prokaženi ugljendioksid, ali pošto je to prethodno već postojeći („uhvaćeni“) CO2, ceo proces je klimatski neutralan.

Ideja nije nova, postoji od 1925. godine, i nastala je kao potreba da za gorivom gladna nemačka vojska pravi gorivo od uglja tokom Drugog svetskog rata.

Tehnologija daje skupo gorivo ali ono svojom gustinom snage omogućava da, nimalo nalik e-automobilima sa litijum-jonskim baterijama, proizvođači luksuznih sportskih automobila i dalje lagane mašine koje mogu da „režeći“ iz auspuha seku krivine na putevima.

I Formula 1, globalno vrhunsko automobilsko takmičenje, prelazi na e-gorivo od sezone 2026.

A što se tiče „normalnih“ automobila, veliki se sada fokusiraju na ono što ih zaista muči. „Mercedes-Benc“ i „BMW“ su uposlili gotovo sve timove da naprave novu generaciju SUS motora za "euro 7" standard, koji kreće gotovo sutra – 2025 godine. Za vreme posle toga, niko nema ni planove ni fondove za motore sa unutrašnjim sagorevanjem.

- Trend elektrifikacije automobilske industrije je sada već kao voz bez kontrole. Bilo bi još gore da se sada nešto zaustavi ili odgodi s obzirom na to koliko su proizvođači u to uložili. Samo, veliko je pitanje gde ćemo naći svu tu čistu energiju koju zahteva proces tranzicije jer sada već shvatamo da infrastruktura u Evropa neće za to biti spremna 2035. godine  – zaključuje Roberto Vavasori, direktor u čuvenom italijanskom proizvođaču automobilskih kočnica „Brembo“.

BONUS VIDEO

https://24sedam.rs/biznis/privreda/162128/kako-do-vise-voznje-na-struju-u-srbiji-i-kazne-ako-vozite-zeleni-automobil-fotovideo/vest

Pratite sve vesti iz Srbije i sveta na našem Telegram kanalu.

Instalirajte našu iOS ili android aplikaciju – 24sedam Vest koja vredi

Možda vas zanima

Najčitanije Vesti

Ostale vesti iz rubrike