I dalje vozimo krševe: Šta se krije iza oporavka tržišta polovnih automobila

12.09.2021

05:53 >> 12:40

0

U Srbiji je ove godine prodaja polovnih vozila veća je nego i pretpandemijske 2019. godine ali to ne bi trebalo mnogo da nas raduje

I dalje vozimo krševe: Šta se krije iza oporavka tržišta polovnih automobila
Copyright Profimedia/pixabay

Što se tiče prodaje polovnih automobila, Srbija je izašla iz pandemijskog šoka prodaje još u prvoj polovini godine. Za prvih šest meseci prodato je za šest odsto više polovnjaka nego u isto vreme 2019. godine a za čak 34 odsto više nego prošle godine kada nas je zadesio prvi udar kovida, podaci su “Kjub tima” (CUBE).

Šta se krije iza skoka prodaje

Naizgled odlični rezultati, koji upućuju na zaključak o opštem izvlačenju iz krize izazvane kovidom, kao i rastu standarda stanovništva koje u većem broju može da priušti svog “novog” četvorotočkaša, imaju ne tako pozitivna objašnjenja i posledice, kaže za 24sedam Petar Živković iz Asocijacije automobilskih novinara.

– Možda je standard nešto porastao, odnosno ima više novca koje su kroz pomoć upumpale državne, ali veći broj polovnjaka i kod nas i u Evropi prodat je pre svega zbog toga što ima manjka novih vozila. Kako se manje proizvodi zbog nedostatka čipova i delova, ljudi neće da čekaju po šest meseci i kupuju ono čega ima. Naš slučaj je drugačiji, mi uvozimo vozila koja više niko neće u Evropi, osim moda Bugara – kaže Živković, koji decenijama prati automobilsku scenu.

Zbog toga što, drugim rečima, i dalje uvozimo krševe iz Evrope, novim srpskim putevima i dalje se kreću vozila koja su u proseku stara 17 godina. Tu ne pomaže ni to što se oporavila i prodaja novih vozila. Sa 32 odsto rasta u prvih šest meseci 2021. u odnosu na prethodnu, popravila je “minus” prema 2019. na samo 10 odsto.

Svaka roba ima kupca: Plac sa polovnjacima, Foto: Profimedia

– Polovni automobili koje kupujemo i dalje su u proseku stari više od 10 godina, a ima i mnogo starijih. I to se godinama praktično ne smanjuje. A i kako bi kada godišnje kupimo 20.000 do 25.000 novih automobila a 150.000 do 160.000 polovnjaka. Na dva miliona vozila koliko imamo i da kupujemo mlađe, bezbednije i automobile s motorima koji manje zagađuju, trebalo bi 50.000 novih automobila godišnje i 10 godina da se nešto oseti – kaže Živković.

“Najpopularnije” staro i 16 godina

Prema podacima “Kjub tima” i specijalizovanog sajta “Polovni automobili”, u Srbiji su i ove godine bila najpopularnija godišta od 2005. do 2008. a najviše su se kupovali “golfovi” i “pasati”, zatim “punto” i “astre” i “korse”.

Cene su porasle za 10 do 30 odsto, što zbog reakcije evropskog tržišta na manjak ponude, što zbog srpskih izmena carinskih procedura, pa oni najtraženiji automobili u segmentu oko 7.000 evra sada koštaju 1.500 do 2.000 evra više a oni najjeftiniji oko 300 evra.

– Ljudi kupuju za šta imaju pare i čega ima na placu. Polovnjaka sada ima manje nego ranije, jer ih i u EU ima manje za prodaju ali ne možemo generalno govoriti o rastu cena prodatih automobila na placu. Carina jeste porasla, odnos više nema popusta a i koristi se nerealan katalog AMSS. Ali, u principu sve zavisi od godišnja, stanja, nivoa opreme… Ko nema para kupi nešto starije, i to je to – kaže za 24sedam prodavac sa “BG autoplaca”.

Daleko od džepa srpskog kupca: Novi automobili, Foto: Profimedia

Biće polovnjaka, Evropa se prazni

Petar Živković prognozira da će se do kraja godine tržište polovnjaka, ali i novih vozila, stabilizovati i da će sledeće godine prodaja ići normalno.

Pročitajte još:

– Biće polovnjaka jer, recimo, Italijani su već počeli da značajno subvencionišu hibridna vozila i sve njihove stare benzince i dizelaše negde moraju da prodaju – zaključuje Živković.

Da će polovnjaka zaista biti, potvrđuju i vesti iz Nemačke. Ono što za tamošnje vozače predstavlja katastrofu, a za društvo ogroman skok ka zdravijoj sredini, jesu sve oštriji ekološki propisi. Na to se nadovezuje i najava promene zakona o garancijama u Nemačkoj, pa će produženoj garanciji od dve godine pri prodaji podlegati i polovni automobili.

Nemački dileri polovnjaka upozoravaju da će to dići cene za 10 do 20 odsto a da mnogi stariji automobili više neće ni moći da se prodaju. Ovaj prvi deo upozorenja može da nas zabrine ali onaj drugi kazuje da će još dugo gomile evropskih krševa, koji tamo neće moći u promet, stizati u Srbiju i “podmlađivati” naš prastari vozni park.

Pratite sve vesti iz Srbije i sveta na našem Telegram kanalu.

Instalirajte našu iOS ili android aplikaciju – 24sedam Vest koja vredi

Najčitanije Vesti

Ostale vesti iz rubrike