Polovni automobili u Srbiji neće baš otići na "plus 50 odsto“, ali rast cene je neminovan

20.04.2021

05:44 >> 06:49

0

Novi, veći iznosi srpske carine, domaći katalog i manjak vozila u EU ne idu naruku vozačima plićeg džepa, a smeši se i novo povećanje

Polovni automobili u Srbiji neće baš otići na "plus 50 odsto“, ali rast cene je neminovan
Copyright Pexels

Polovni automobili su sve skuplji, i to nije “od juče“, jer je kriza uzrokovana kovidom odavno uzela danak. Prosečan građanin Srbije koji bi da sebe obraduju “novim“ vozilom, ovih dana, međutim, mora biti spreman na još jedan udar na novčanik.

Promena načina carinjenja poskupela je vozila i podigla iznose uvozne carine i do tri puta. A kada se na to doda i čudesni srpski katalog, “polovnjaci” su sve samo ne “džabe“, kažu sagovornici 24sedam.

Povećanje cene polovnih automobila dešava se konstantno već godinu dana, od početka pandemije kovida 19, kaže nam jedan od prodavaca u beogradskoj firmi “BG autoplac“.

U Nemačkoj “polovnjak” skuplji 1.000 evra

Na kupovinu polovih automobila, u Nemačkoj je u martu prosečno potrošeno 22.258 evra, objavio je portal “AutoScout24“, koji je utvrdio da su cene porasle za oko 1.000 evra u odnosu na prethodnu godinu. Najviše su poskupeli polovni luksuzni automobili, na prosečnih 56.055 evra.

– Jednostavno, nema automobila za prodaju, jer ljudi zbog krize “ne vraćaju“ stare automobile, a novi se i manje proizvode i manje prodaju. Zbog toga su srednje klase automobila, recimo u Švajcarskoj, na tržištu polovnjaka skuplje od jula prošle godine za 500-1.000 franaka. A sada se na to nadovezala i naša carina… Ako se ovako nastavi, ne znamo ko će kupovati kola – ističe on.

Uračunate i marže i registracija

Svoj udeo u poskupljenju polovnjaka srpska carina je odigrala izmenama načina carinjenja. Uvoznici polovnih vozila kažu da sada nema olakšica koje su dosad imali, recimo, špediteri. Sa popustom na količinu, nešto što je koštalo 3.000 evra, plaćano je 2.000. Dodatni problem je srpski katalog AMSS, koji od pre tri nedelje primenjuje Uprava carina.

– Taj katalog je potpuno nerealan, jer kao cenu vozila uzima prosečne cene automobila koji su kao polovni prodati na srpskom tržištu. A to znači da su u te cene već uračunati i marže trgovaca, prenos i registracija na vlasnika, porezi… Ne može se carina kalkulisati prema krajnjoj ceni, već u odnosu na onu nabavnu – ističe ovaj prodavac.

Zemlje iz kojih automobili inače dolaze na srpsko tržište imaju svoje kataloge, i u njima su cene po kojima se polovnjaci prodaju u Italiji, Nemačkoj , Francuskoj…

Hoće li Nemci svima zagorčati život?

Većom zaštitom potrošača u Nemačkoj, njihova vlada bi mogla da zagorča život svim kupcima “polovnjaka” u Evropi. Najavljenim izmenama Zakona o garancijama, odnosno usklađivanjem sa Direktivom EU o prodaji robe, uvela bi se garancija prodavca od godinu dana i na polovne automobile. To bi značilo dodatno poskupljenje od 10 do 20 odsto, ali i prekid prodaje starijih vozila, koja se najviše i kupuju u Srbiji, jer bi ta prodaja tada bila suviše rizična.

Ti katalozi su se nekada koristili i kod nas, ali je ta praksa prekinuta jer carina tada nije bila sposobna da utvrdi realne cene vozila. Poslednjih godina carina se naplaćivala prema “ulaznim fakturama“, kao i za svaku drugu robu, ali se sumnjalo da se tu “štimuju cifre“.

Danas, u vreme sveopšte digitalizacije i “svega na internetu“, utvrđivanje pravih cena na bilo kom tržištu ne bi trebalo da bude toliko zahtevan zadatak za carinike.

A sa aktuelnim katalogom i situacijom u inostranstvu carina je postala paprena.

– Ono što je koštalo 400 evra carine, sada je 1.000 evra, a ono od 900, sada iznosi 3.000. Evo, mi sada carinimo automobil srednje klase, 2016. godište, i umesto 1.200 evra, platićemo 4.000 evra – objašnjava on.

Bez uticaja na nova vozila

Iako i na tržištu novih vozila nema dovoljno automobila, ovakvih poskupljenja deficitarne robe nema. Na nova vozila čeka se duže već neko vreme, jer su prošle godine fabrike zatvarane zbog kovida i “zaključavanja“, a potom, krajem 2020, i sada, početkom 2021, imamo nestašicu kompjuterskih čipova, bez kojih digitalizovani moderni automobili ne mogu.

Dok ne prođ kriza dobar je i stari auto, Foto: Profimedia

Međutim, cene se ne menjaju, a ni poskupljenje “polovnjaka” neće uticati na biznis sa novim automobilima. Prema rečima Milana Belina, predsednika Srpske asocijacije uvoznika vozila i delova, to su dve veoma različite kategorije kupaca.

Pročitajte još

– To, i pored smanjenja razlike u ceni zbog poskupljenja polovnih vozila, generalno nisu kupci novih vozila. Govorimo o kupcima vozila starih desetak godina, a oni traže nešto što je koštalo 5.000 evra, a što sada iznosi oko 6.000 – kaže za 24sedam Belin.

Tako od kupaca “polovnjaka” za uvoznike novih vozila nema berićeta, ali, srećom, domaće tržište automobila se oporavlja.

– Možemo da budemo zadovoljni dinamikom, jer u prvom tromesečju rast je bio 9,6 odsto, tj. 500 vozila više u odnosu na isto vreme lani. A ne zaboravimo, to je još pretkrizni period – optimističan je Milan Belin.

Pratite sve vesti iz Srbije i sveta na našem Telegram kanalu.

Instalirajte našu iOS ili android aplikaciju – 24sedam Vest koja vredi

Najčitanije Vesti

Ostale vesti iz rubrike