![aktuelno](https://24sedam.rs/files/img/aktuelno.png?a=123)
Da li ste vi u onih 40 odsto koji ovih dana rizikuju sav svoj novac kupujući onlajn?
Dok u vreme "crnog petka" i "sajber ponedeljka" milijarde dolara cirkulišu u prodaji, bar svaki peti potrošač je i dalje je izložen sajber pretnjama
![Da li ste vi u onih 40 odsto koji ovih dana rizikuju sav svoj novac kupujući onlajn?](/data/images/2024-11-26/665162_black-friday-4645768-1280_f.jpg?timestamp=1733180400)
Prime day, crni petak, sajber ponedeljak i Božić predstavljaju period od 100 najvažnijih dana u godišnjem kalendaru maloprodajnog sektora. Period od oktobra do decembra poznatiji je kao „zlatni kvartal“ i trgovci tada prave više od polovine godišnjeg prometa - kako onlajn, tako i oflajn.
Na globalnom nivou, onlajn prodaja će ove godine zabeležiti vrednost veću od 4.000 milijardi dolara. Pomislilo bi se da je uz razvoj digitalne trgovine porasla i svest kupaca o problemima koje ona (uz sve prednosti) nosi, ali i dalje je skoro svaki peti kupac nezaštićen od sajber pretnji, kaže studija kompanije Kasperski.
– Tokom velike sezone rasprodaja, nepažnja potrošača može ih koštati pravo bogatstvo: dok kupci love najbolje ponude, sajber kriminalci love novac i lične podatke kupaca, kreirajući potpuno nove načine da do njih dođu. Broj sajber pretnji u vezi sa maloprodajom porastao je za 25 odsto u odnosu na prethodnu godinu – kaže Marina Titova, potpredsednica za marketing potrošačkih proizvoda u kompaniji "Kasperski".
Kako je teško biti uvek oprezan tokom šoping ludila, pametno je koristiti neki bezbednosni sistem kao snažnog saveznika za sveobuhvatnu zaštitu uređaja, ličnih i bankarskih podataka i digitalnog identiteta, kao što je "Kasperski premijum", predlažu iz kompanije.
Pročitajte još:
Globalna studija o IT bezbednosnim rizicima među potrošačima je godišnji izveštaj zasnovan na istraživanju koje je sprovela ova poznata kompanija za digitalnu bezbednost u 14 zemalja među 10.000 ispitanika.
Kako se sve kupuje?
Ove sezone, skoro četvrtina onlajn kupaca će novac trošiti na određene artikle ili one za posebne prilike. Bluetooth zvučnici, MacBook računari, pametni telefoni i satovi, kao i bežične slušalice, spadaju u najpopularnije poklone za sve generacije. Na onlajn listama želja se takođe mogu naći i 4K televizori, laptopi i Apple AirTag uređaji.
![Da li ste vi u onih 40 odsto koji ovih dana rizikuju sav svoj novac kupujući onlajn?](/data/images/2024-11-26/665160_cardmapr-nl-htuzw7e7krg-unsplash_orig.jpg?t=1733233671)
Trendovi kupovine pokazuju da žene preferiraju prodavnice sa jasnim pravilima za vraćanje robe, temeljno istražuju proizvode i radije biraju brzu dostavu. Žene su sklonije spontanom kupovanju, dok 35% muškaraca treba više ubediti kada su u pitanju pokloni ili sniženja, jer uvek pokušavaju da kupe najbolje stvari, čak i ako su skuplje. Ili da jednostavno ostave kupovinu za poslednji trenutak.
Donošenje odluka o kupovini na osnovu preporuka influensera, kupovina uz pomoć glasovnih asistenta i plaćanja putem digitalnih novčanika takođe su među trendovima onlajn kupovine.
Istraživanje otkriva da muškarci vrednuju detaljne karakteristike proizvoda, oslanjaju se na slike za procenu kvaliteta i koriste alate za uštedu novca. Žene se fokusiraju na recenzije, dok su muškarci skloniji da biraju fleksibilne opcije plačanja. Oba pola pokazuju različita ponašanja prilikom onlajn kupovine. Ono što nas spaja je da kupujemo putem pametnih telefona i tableta više nego ikada.
Koliko smo (samo)zaštićeni?
Svi vole popuste, ali u žurbi da kupe jeftin proizvod, da li lovci na povoljne ponude preduzimaju dovoljno da se zaštite od sajber kriminala?
Godišnji IT Security Economics izveštaj koji je objavila kompanija "Kasperski" otkriva da kada je u pitanju onlajn kupovina, 60% potrošača vrši finansijske transakcije samo na pouzdanim uređajima, preko pouzdane internet konekcije. Da li ste i iv menšu njima ili ipak ponekad i kliknete pre nego što razmislite na neku „neverovatno dobru ponudu“?
Većina kupaca (79%) inače koristi neko od IT rešenja koja sveobuhvatno štite njihove uređaje, podatke i digitalni identitet, ali gotovo svaki peti onlajn kupac, tj. 21%, i dalje se izlaže sajber pretnjama.
A pretnje se razvijaju, i sve su brojnije. U 2024. godini, rešenja kompanije Kasperski blokirala su više od 38 miliona fišing napada u vezi sa za onlajn kupovinom. Prevaranti su se predstavljali kao veliki maloprodajni lanci i širili zlonamerne poruke koje promovišu ograničene ponude i vredne nagrade.
Zbog toga, korišćenje pouzdane potrošačke zaštite koja naročito štiti od pretnji u vezi sa onlajn kupovinom, curenja ličnih podataka i krađe digitalnog identiteta, trebalo bi da postane neizostavno kada je u pitanju onlajn kupovina.
A kako se, bar bazično, zaštititi?
Stručnjaci kompanije "Kasperski" podelili su i nekoliko saveta kako da se zaštitite u vreme šoping groznice:
Proverite izvor. Pre nego što se odlučite za bilo koju specijalnu ponudu, proverite verodostojnost izvora. Ako se radi o poznatom brendu ili organizaciji, proverite njihov zvanični veb-sajt ili društvene mreže kako biste potvrdili da je kampanju darivanja prava.
Ukucajte URL u adresnu traku. Nemojte otvarati link iz imejla jer to može biti fišing link. Kada god postoji potreba da otvorite veb-sajt, uvek je bolje da unesete URL u adresnu traku i izbegavate bilo kakve linkove u imejlu.
Potražite „crvene zastavice“ u ponudi. Budite oprezni sa ponudama koje izgledaju predobro da bi bile istinite, poput dobijanja velike svote novca ili skupih nagrada uz malo ili nimalo truda. Ovo je posebno riskantno kada su u pitanju transakcije kriptovalutama: prevaranti će učiniti sve što mogu da ponuda izgleda legitimno.
Ne delite lične podatke. Legitimne nagradne igre retko traže osetljive lične podatke unapred. Budite oprezni sa bilo kojim zahtevima za davanje podataka kao što su bankovni računi, lozinke ili brojevi socijalnog osiguranja.
BONUS VIDEO
Instalirajte našu iOS ili android aplikaciju – 24sedam Vest koja vredi
Komentari