Da potrošači imaju izbor: Milijarde idu onlajn, ali treba nam još POS terminala

02.07.2021

11:46 >> 12:09

0

U Srbiji se svakog dana obavi više od milion i po plaćanja onlajn, preko interneta se potroši 1,7 milijardi dinara, ali sa POS terminalima i dalje daleko zao

Da potrošači imaju izbor: Milijarde idu onlajn, ali treba nam još POS terminala
Copyright Pixabay

Uvođenje najsavremenije infrastrukture u kombinaciji sa nižim troškovima plaćanja imalo je pozitivan efekat na rast bezgotovinskih transakcija tokom 2020. godine. Najnoviji podaci Narodne banke Srbije pokazuju da se u zemlji bezgotovinskim putem na dnevnom nivou obavi više od milion i po plaćanja, te da se za kupovinu na ovaj način svakodnevno izdvoji 1,7 milijardi dinara.

Budući da ovakav vid plaćanja čini da transakcije budu vidljive za poreske organe, za razliku od plaćanja gotovinom, gde u slučaju neizdavanja računa kupovina ostaje potpuno neprimetna, NALED smatra da bi njegova dodatna popularizacija kroz povećanje broja prodajnih mesta koja prihvataju bezgotovinska sredstva mogla da doprinese smanjenju obima sive ekonomije.

– Osim što se fiskalna lutrija „Uzmi račun i pobedi“ pokazala kao odličan mehanizam za jačanje svesti o suzbijanju sive ekonomije, dala nam je i korisne smernice za dalju promociju bezgotovinske kulture u Srbiji. Podaci iz poslednjeg ciklusa igre pokazuju da je osam odsto koverata sadržalo slipove plaćanja karticama, što ukazuje na to da su građani skloni tome da plaćaju bezgotovinski kada imaju uslova za to. Između ostalog, to je potvrdilo i NALED-ovo takmičenje „Šampioni bezgotovinskog plaćanja“, u okviru kojeg je instalirano 400 POS terminala u lokalnim upravama širom zemlje. Zarad intenzivnije borbe protiv sive ekonomije, izgradnja POS infrastrukture mora biti prioritet, naročito u malim sredinama i manjim radnjama gde je ovaj nedostatak izraženiji – kaže Jelena Ristić, potpredsednica Saveza za fer konkurenciju NALED- a i direktorka za tržište Srbije, Crne Gore i BiH u kompaniji „Masterkard“.

Ristićeva najavljuje NALED-ov program za podsticanje bezgotovinskog plaćanja među malim i srednjim preduzećima, kako bi se potrošačima osigurala sloboda izbora da kupovinu obave karticom, telefonom ili gotovinom.

Rast 104 odsto

Potrebu za bezgotovinskim plaćanjem dodatno su nametnule i restrikcije kretanja izazvane pandemijom kovida 19: građani su čak 14 miliona puta „vadili“ karticu na prodajnim mestima za plaćanje putem interneta, pri čemu je broj onlajn kupovina skočio za 104 odsto u 2020. u odnosu na godinu pre.

Uz 314 miliona kartičnih transakcija vrednosti više od 575 milijardi dinara, prošle godine obavljeno je još 277 miliona plaćanja putem ostalih bezgotovinskih instrumenata (internet i mobilno bankarstvo, transfer odobrenja itd.) u iznosu od 41 milijardu dinara.

Pročitajte još:

Rastu plaćanja u ovom segmentu doprinelo je uvođenje instant plaćanja (krajem 2018), kao jednog od najsavremenijih modela trenutno u svetu. U prvom kvartalu ove godine, u odnosu na prvi kvartal 2019, broj transakcija instant plaćanja koje su obavljali i građani i privreda veći je sedam puta, a vrednost tih transakcija porasla je 343 odsto.

Iako ovi rezultati deluju ohrabrujuće, ne treba zaboraviti da na prodajnim mestima širom Srbije ima 99.300 POS terminala, što je više nego dvostruko manje u odnosu na evropski prosek. Pored toga, na mnogim mestima upotreba ostalih instrumenata bezgotovinskog plaćanja još uvek nije dostupna i obezbeđivanje infrastrukture treba da bude jedan od prioriteta, ističu u NALED-u.

Pratite sve vesti iz Srbije i sveta na našem Telegram kanalu.

Instalirajte našu iOS ili android aplikaciju – 24sedam Vest koja vredi

Najčitanije Vesti

Ostale vesti iz rubrike