aktuelno

Da li su skupe karte jedini problem: Koliko će Francuzi zaraditi od Olimpijskih igara?

26.07.2024

18:30

0

Autor: R.B.

Francuska je na organizaciju Olimpijskih igara već potrošila devet milijardi evra, a pitanje je koliko će zaraditi, ili bar koliki deo će povratiti

Da li su skupe karte jedini problem: Koliko će Francuzi zaraditi od Olimpijskih igara?
Olimpijske igre - Copyright Profimedia

Samo jedan dan pred današnje svečano otvaranje Olimpijskih igara u Parizu ostalo je neprodato više od milion ulaznica, kako za takmičenja, tako i za samo otvaranje na Seni. Ali, i pored ovog startnog podbacivanja plana, predsednik Organizacionog komiteta Toni Estanke je s ponosom na konferenciji u nedelju rekao da je prodato više od 8,8 miliona karata.

Da li će ovo biti jedini „kiks“ organizatora, tek će se videti, ali ulog je svakako veliki, a finansijska konstrukcija zahtevna, pa je „svaki evro važan“. Troškovi za organizaciju Olimpijade dostigli su skoro devet milijardi evra, a, s druge strane, procene zvaničnika o dobiti tumaraju u magli, ističu iz „Biznisa i finansija“ (B&F).

„Neprijatne“ cene karata

Sudeći po cenama ulaznica za borilišta, atletika, košarka i plivanje tri su najtraženija sporta. Tu su najjeftinije karte 24 evra, što je, inače, najmanja cena svih karti, a najskuplje gotovo hiljadarku - 980 evra. „Cenjen“ je i boks, sa rasponom koji ide do 520 evra, kao i odbojka i tenis, sa najskupljih 420 evra.

Jedna istaknutija od tih „maglovitih“ poruka je ona guvernera francuske centralne banke Fransoa Vileroja de Galoa, da će ovaj događaj imati više psihološki nego ekonomski uticaj na zemlju.

Do krajnjeg skora je i teško doći, jer preciznija statistika od „možda“ odnosi se samo na prihode od turističkih poseta tokom trajanja Olimpijskih igara. Međutim, iskustva prethodnih organizatora velikih sportskih događaja pokazuju da oni, baš zato što privlače gomilu „sportskih“ turista – odbijaju sve ostale. I to na duži rok, ističe B&F.

Francuski zvaničnici ne kriju da su troškovi za organizaciju ove sportske manifestacije dostigli skoro devet milijardi evra (9,5 milijardi dolara). Ova suma je uporediva sa prethodnim Igrama u Tokiju 2020. (12,9 milijardi dolara) i Londonu 2012. (15 milijardi dolara).

Olimpijske igre u Riju 2016. navodno su koštale oko 13,1 milijardu dolara, a Organizacioni odbor je imao prihod od oko 9,7 milijardi dolara.

U Francuskoj se zvaničnici ne izjašnjavaju o ekonomskoj koristi koju od nje očekuju. To je umesto njih uradio Univerzitet u Limožu, koji je objavio da će ova Olimpijada doneti prihode od 6,7 milijardi do 11,1 milijardu evra – ali tokom narednih 20 godina.

Nešto brži povrat svojih investicija Francuska će zabeležiti kroz prikupljene takse i naknade, čiju visinu je konsultantska kuća „Asteres“ procenila na 5,3 milijarde evra.

„Psihološka“ ulaganja

Da ove prognoze treba uzeti sa oprezom pokazuju iskustva organizatora prethodnih Olimpijskih igara, čiji su troškovi često premašivali zacrtane iznose. Primera radi, Grčka je za organizaciju ovog događaja 2004. godine potrošila dvostruko više nego što je isplanirala u budžetu. Za to je donekle kriv njen ozloglašeni kreativni pristup finansijama, ali svoj doprinos dale su i okolnosti na koje ova zemlja nije mogla da utiče.

Te godine je, naime, porastao rizik od terorističkih napada, pa su ostale države vršile pritisak da se na Olimpijskim igrama u Atini uvedu posebne bezbednosne mere, koje su koštale dodatnih 1,2 milijarde dolara.

Liste kandidata sve kraće

Pred svake Olimpijske igre vode se žustre rasprave o tome da li se isplati biti njihov domaćin, a lista kandidata nikada do sada nije bila prazna. Ipak, ona se skraćuje iz godine u godinu. Nekada se za održavanje Olimpijskih igara kandidovalo u proseku deset potencijalnih domaćina, ali od 2012. godine taj broj se stalno smanjuje. Za organizaciju ovogodišnje Olimpijade prvobitno se prijavilo pet zemalja, a kada su četiri odustale, titula domaćina je pripala Francuskoj.

Grčku je na kraju održavanje Olimpijade zvanično koštalo 11 milijardi dolara, što je predstavljalo pet odsto državnog budžeta.

Nezvanično, ako se uračunaju dodatni troškovi koji su drugačije vođeni, sve je koštalo zapravo 15 milijardi dolara.

Da Grci nisu izuzetak u finansijskoj kreativnosti, pokazuje slučaj Velike Britanije, koja je osam godina kasnije izdvojila istu sumu za Olimpijske igre u Londonu.  

Sada njihovim stopama ide i Francuska. Ona je samo za građevinske radove vezane za ovaj sportski događaj opredelila 2,4 milijarde evra, ali je državni revizor utvrdio da ta suma narasta na pet milijardi.

No, dok se troškovi umnožavaju, francuski zvaničnici ne pokazuju da ih to opterećuje. Guverner francuske centralne banke, koji bi po prirodi posla trebalo da brine o finansijama, izjavio je da će Olimpijske igre imati više psihološki nego ekonomski uticaj na zemlju i da će povećati njen ugled u svetu, što bi možda moglo privući nove investicije.

Nešto preciznije podatke od „možda“ statističari nude kada su u pitanju prihodi od turističkih poseta tokom trajanja Olimpijade. Računa se da će 15 miliona gostiju, od kojih će dva miliona doći iz inostranstva, obezbediti prihode od 3,6 milijardi evra.

Kratkoročno, neke kompanije već imaju koristi. „Le Slip Francais“, proizvođač donjeg veša, izveštava o povećanoj proizvodnji proizvoda sa olimpijskom tematikom. Građevinski sektor očekuje povećanje prihoda do tri milijarde evra...

Olimpijski turisti teraju one „prave“

Da će efekat dolazaka olimpijskih turista na ukupnu francusku ekonomiju biti veoma mali, pokazuju brojne analize sličnih sportskih događaja. Prema ovim istraživanjima, države u kojima su organizovane velike sportske manifestacije beležile su rast poreskih opterećenja, nizak povrat javnih investicija, visoke troškove građevinskih poduhvata i velike izdatke za održavanje sportskih i drugih objekata po završetku takmičenja.

Lokalno stanovništvo se tokom trajanja tih događaja suočavalo sa nepodnošljivim gužvama u gradovima, rastom zagađenja, povećanjem kriminala... Sve ovo pratio je rast cena robe i usluga, uključujući i sadržaje koje obilaze i drugi turisti osim „sportskih“.

Tanjug/ AP Photo/ David Goldman
Građani "u kavezu": Mere obezbeđenja u Parizu

 

Sve to se upravo dešava u Parizu - karte za Ajfelov toranj poskupele su za petinu, a za posete Luvru 29 odsto. Očekuje se da će poskupeti i ostala „vruća“ roba koju turisti traže, počev od hrane u restoranima, preko grickalica i piva u prodavnicama, kondoma u drogerijama, do karata za javni prevoz.

Posle ovih tmurnih izveštaja i prognoza, postavlja se pitanje zašto bi iko uopšte želeo da bude organizator ovakvih sportskih nadmetanja. Sigurno ne zbog razvoja turizma, tvrde ekonomisti Igor Drapkin, Savin Ivan i Zverev Ilija u studiji „Razmatranje uticaja velikih sportskih događaja na priliv stranih turista“.

Prema njihovoj analizi, očekivanja od velikih sportskih dešavanja uglavnom su optimističnija od realnosti, jer većina turista najčešće izbegava lokacije na kojima se ona održavaju, pre svega zbog gužvi i vrtoglavog poskupljenja smeštaja.

Naime, često se dešava da događaji poput Olimpijskih igara baš zbog toga što privlače „sportske“ turiste odbijaju sve druge, te zemljama domaćinima za vreme Igara prihodi od turizma padaju umesto da rastu.

Od 18 analiziranih zemalja u kojima su organizovani veliki sportski događaji, u njih 11 broj turista je smanjen, i to ne samo tokom održavanja događaja već i u naredne četiri godine. U tri zemlje je broj turista stagnirao, dok je u samo četiri zemlje porastao.

Domaćini se već preračunali

Sudeći prema podacima nekih sektora privrede, slična sudbina čeka i Francusku. Naime, "Air France" i KLM, dve najveće avio-kompanije u toj zemlji, objavile su da će tokom leta prevesti manji broj putnika ka Parizu, zbog čega će zabeležiti gubitak od 180 miliona evra.

Iz njihovog saopštenja vidi se da je ove godine prodato manje karata za putovanja ka francuskoj prestonici nego prošlog leta. One navode da je opao i broj međunarodnih putnika ka Parizu i broj onih koji iz drugih delova Francuske dolaze u Grad svetlosti.

Slična su iskustva AirBnB-a, platforme za izdavanje i zakupljivanje smeštaja širom sveta. Kada je objavljeno da će francuska prestonica biti domaćin Olimpijskih igara, rentijeri i hotelijeri su zadovoljno trljali ruke očekujući ogroman rast prihoda. Međutim, kako su se Igre približavale postajalo je jasnije da su njihova očekivanja nerealna, pa su počeli masovno da spuštaju cene.

Prema nekim procenama, smeštaj u Parizu je od aprila 2024. pojeftinio za oko 32 odsto, mada ima i primera još drastičnijih sniženja. Tako je rezervacija za jedan dobro rangirani smeštaj u blizini mesta na kojem će se održavati olimpijska nadmetanja u julu prošle godine koštala 1.023 evra po noći, a ovog aprila „samo“ 436 evra.

Stručnjaci tvrde da je do ovako oštrog pada cena doveo veliki rast ponude, jer se pokazalo da Parižani nisu imuni na brzu zaradu, dok je s druge strane tražnja manja od očekivane. Ali za razliku od domaćina, vlasnicima platforme AirBnB, koja je jedan od zvaničnih partnera Olimpijskih igara, one će predstavljati najveći dosadašnji posao u Parizu, napominju u magazinu „Biznis i finansije“.

BONUS VIDEO

Instalirajte našu iOS ili android aplikaciju – 24sedam Vest koja vredi

Možda vas zanima

Najčitanije Vesti

Ostale vesti iz rubrike