Benzinci i dizelaši u Evropi odlaze u istoriju, a gde je tu Srbija: Da li ćemo i mi voziti na struju?

17.08.2021

07:31 >> 09:05

0

Već do kraja ove decenije u svetu će proizvođači automobila vozačima praktično nuditi samo električne četvorotočkaše

Benzinci i dizelaši u Evropi odlaze u istoriju, a gde je tu Srbija: Da li ćemo i mi voziti na struju?
Pixabay

Iako je vozačima i ljubiteljima automobila, pogotovo sa ovih prostora, u podsvesti da su električni automobili “neka tamo novina“, i više naučna fantastika nego nešto što ćemo svi voziti u ne tako dalekoj budućnosti, stvaran svet nas ozbiljno demantuje.

U našoj zemlji, u kojoj se danas putevima i ulicama kotrlja 2,2 miliona automobila, ima tek 4.000 onih sa hibridnim i električnim pogonom, neverovatno izgledaju gotovo svakodnevne vesti iz sveta da posle 2030. godine teško da će moći da se kupi novi “benzinac“ ili “dizelaš“.

Evropska unija odlučna je da “dizelaše” potpuno zameni električnim i hibridnim automobilima do 2035. godine, a proizvođači najavljuju sve više i više električnih modela. Tako je „Reno“ planirao da do 2025. godine plasira 10 novih električnih modela, a najava je da će do 2030. da 90 odsto modela ove francuske grupacije (sa japanskim “Nisanom” i “Micubišijem”) biti električna i da će proizvoditi milion takvih vozila godišnje.

Dok punjači ne stignu “na svaki ćošak”…

Država daje subvencije za kupovinu električnih vozila (do 5.000 evra) i to je, kaže Belin, dobro ali ne i dovoljno. Dok se ne povećaju subvencije i ne izgrade punjačke stanice država bi mogla da, uz vrlo male izdatke, uradi još ponešto.

– Da se eventualno za električne automobile u gradovima dozvoli upotreba “žute trake”, besplatno parkiranje u centralnoj zoni, možda da na autoputu ne plaćaju putarinu… Sve to utiče na svest ljudi i veću popularizaciju ekoloških vozila – nabraja Belin.

Nemci iz „Opela“, pak, najavljuju da će od 2028. praviti samo vozila na struju, a sa traka fabrika vodeće svetske automobilske grupacije „Folksvagen“ (VW, Audi, Porše, SEAT…) do kraja decenije svako drugo vozilo biće e-automobil. Ništa manje planove nemaju ni Japanci, gde će „Tojota“ u naredne četiri godine napraviti čak 70 modela na struju, ćelije na vodonik ili hibrid gas-stuja.

Moramo dobro da se spremimo

Vreme elektrifikacije brzo promiče i na to bi trebalo da budu spremni i vozači ali država, upozorava u razgovoru za 24sedam Milan Belin, predsednik Srpske asocijacije uvoznika vozila i generalni direktor kompanije “Reno Nisan Srbija”.

– To da masovno vozimo električne automobile neće u Srbiju stići brzo kao u EU i razvijen svet, ali to ne znači da ne treba da počnemo sad da se pripremamo. Razgranata mreža punionica strujom za električne automobile ne može biti izgrađena preko noći. Za nju treba od nekoliko godina, kako se to radi u Zapadnoj Evropi, pa do 20 godina, kako bi mogli biti kod nas ako u to ne uložimo ozbiljan novac. Naša država mora da prepozna sve benefite koji dolaze sa korišćenjem ekoloških električnih vozila, a onda je lakše odlučiti se za odvajanje novca u te svrhe. Ne mora samo država da daje, mogu uz subvencije da mrežu grade i privatni konzorcijumi – napominje Belin.

Srbija već neko vreme stoji na stotinak punjača, koje mogu da koriste putnici u tranzitu na glavnom autoputu Beograd – Niš kao i vozači po većim gradovima. To je premalo ako želimo da ljudi uopšte razmišljaju o kupovini električnih automobila, novih ili polovnih. Jer ko će preći na nešto novo ako svoje kretanje mora da planira prema tome gde će strujom napuniti kola. Poređenja radi, u Nemačkoj postoji 35.000 mesta za dopunjavanje strujom, a da planiraju da ih do 2030. bude 400.000.

Kada će pasti cena – velika nepoznanica

Kao prelomnu tačku brze elektrifikacija srpskog “automobilizma” Milan Belin vidi, pored električne infrastrukture, pad cena e-automobila. Oni su trenutno i dalje preskupi za prosečnog kupca novog automobila, a električnih modela praktično nema na domaćem tržištu polovnjaka.

Stanice za punjenje su veliki problem u Srbiji – nema ih dovoljno; Pixabay

Prema procenama više analitičarke “BNEF” (Bloomberg New Energy Finance), Aleksandre O’Donovan, u toj analitičkoj agenciji predviđaju da će već krajem 2020-tih električni automobili imati istu ili čak nižu cenu nego klasična vozila.

– Videćemo da li će tako biti ali to trenutno niko ne može da zna. Cene baterija za električna vozila generalno padaju godinama ali vidite šta se sad dogodilo u vreme korona krize sa poskupljenjem i čelika i bakra, koji je presudan za električna vozila. Sve zavisi od toga i kako će se tehnologija razvijati ili čak koja će prevladati, jer vidite da se javljaju pomaci i kod korišćenja vodonika. Ali dok se to ne reši… imamo kod nas cenu električnog “reno klija” triput veću nego sa klasičnim motorom i tu nema proboja na našem siromašnom tržištu – objašnjava Belin.

Pročitajte još:

Sa takvom cenom, koja je zbog manjih subvencija kod nas mnogo veća nego u EU, sigurno smo daleko od elektrifikacije, ali možda je rešenje za tržište Srbije i Balkana – polovna vozila. Da se ljudi brzo odviknu od svojih “benzinaca” i “dizelaša”, u koje su se do juče kleli, vidi se na primeru na koji je ovih dana ukazao “Blumberg”.

U ruskoj regiji Habarovska prava je pomama za polovnim električnim automobilima. Dovoljno je bilo ljudima omogućiti da lakše uvezu automobile i kućne punjače iz obližnje Kine, i ubrzo se svi voze mnogo jeftinije na struju.

A kod nas je barem struja jeftina.

Instalirajte našu iOS ili android aplikaciju – 24sedam Vest koja vredi