Tržište osiguranja: Kako završavamo godinu i šta nas čeka u 2021?

26.10.2020

06:33 >> 12:50

0

Tržište osiguranja u plusu i u vreme krize, a sprema se razvoj ka osiguranjima o kojim sada i ne razmišljamo

Tržište osiguranja: Kako završavamo godinu i šta nas čeka u 2021?
Copyright Pixabay

Srpsko tržište osiguranja nije doživelo kolaps kao neka druga tržišta i privredne grane u Srbiji, ali je pandemija donela iznesne promene u ponašanju i ljudi i firmi. Trend rasta je nastavljen, uprkos svemu, a tržište koje ima veliku perspektivu razvijaće se i u pravcima koje sada i ne slutimo – sajber osiguranju, na primer.

Pre izbijanja epidemije, srpsko tržište osiguranja je beležilo stabilan i ne tako mali rast. Ukupna premija osiguranja u 2019. godini je bila preko 900 miliona evra, što je rast od osam odsto. Rast je zadržan i ove godine, uprkos okolnostima, i prema podacima NBS, drugi kvartal je završen sa „plus četiri“ odsto u odnosu na isti period prethodne godine.

Mnogo prostora za rast

Ako uzmemo u obzir druge pokazatelje razvijenosti tržišta osiguranja, u Srbiji se odnos premije i bruto domaćeg proizvoda zadržao na nivou od dva odsto bruto domaćeg proizvoda RS. To je i dalje ispod proseka većine zemalja Evropske unije i ukazuje nam da u ovom segmentu i dalje postoji veliki prostor za rast, ističu u Wiener-u.

Najviše su porasli dobrovoljno zdravstveno osiguranje (čak tridesetak odsto), osiguranje od odgovornosti (20 odsto) i kasko osiguranje motornih vozila (oko 15 odsto).

U prvom delu ove godine zabeležen je sličan trend, ali izbijanje pandemije i uvođenje vanrednog stanja doneli su i izmene u trendovima, kaže za 24sedam Vladimir Bogosavljević, direktor Sektora za neživotna osiguranja u Wiener Städtische osiguranju.

– Na određene vrste osiguranja ove promene nisu imale uticaja, dok su određene pretrpele značajne padove u pogledu premije. Imovinska osiguranja kod većih klijenata, osiguranje poljoprivrede, osiguranje od auto-odgovornosti, recimo, nisu mnogo pretrpela zbog korone, ali je zato u putnom osiguranju, sasvim logično za vreme pandemije, zabeležena izuzetno skromna premija na čitavom tržištu – kaže Bogosavljević.

Bogosavljević navodi da se samo manji deo klijenata odlučio da otkaže osiguranje ili smanji obim pokrića.

– To se, pre svega, odnosi na mala i srednja preduzeća koja se bave uslužnim delatnostima i koja su tokom prethodnih nekoliko meseci imala problema sa likvidnošću i obimom poslovanja. I oni su imali manje klijenata ili nisu ni mogli da obavljaju svoju delatnost – objašnjava Bogosavljević.

Tržište osiguranja u stalnom porastu, Ilustracija: 24sedam/Georgi Mitev Šantek

Sa druge strane, za životna osiguranja, zdravstveno osiguranje, kao i za osiguranje od odgovornosti i prekida rada, postoji povećano interesovanje na našem tržištu.

– Čini se da postajemo svesniji rizika koji pandemija nosi, ali zbog oslabljene finansijske sposobnosti polisu osiguranja života još ne postavljamo kao priroritet, što je greška – kaže Bogosaljević.

Kako završavamo godinu i šta nas čeka u 2021?

U DDOR osiguranju za 24sedam kažu da se u narednim mesecima može očekivati smanjenje obima poslovanja u segmentu malih i srednjih preduzeća i nekim delovima poslovanja sa stanovništvom, a kao posledica uticaja epidemije na funkcionisanje čitavog društva.

Nije dobro da se osiguranje podrazumeva samo u saobraćaju, Foto: Pixabay

Ali to ne znači da će uspostavljeni trend rasta dugoročnije trpeti, kažu u Wiener-u.

U segmentu osiguranja motornih vozila i putnog osiguranja može se očekivati manji pad zbog manje putovanja i smanjene prodaje novih automobila ali, na ukupnom tržištu, to će se nadomestiti kroz ove relativno nova i za naše tržište ne toliko uobičajena pokrića.

– Tržište će uskoro dostići milijardu evra premije osiguranja, zahvaljujući znatnom rastu osiguranja života, zdravstvenom osiguranju i pojačanom interesovanju tržišta za, doskoro, neprihvaćene vrste osiguranja kao što su prekid rada, pokriće od rizika sajber napada, različite vrste osiguranja od odgovornosti – objašnjava Bogosavljević.

U odnosu na uobičajene načine poslovanja i uobičajene načine prodaje usluga osiguranja, osiguravači će, neminovno, krenuti u približavanje klijentima kroz sve veću dostupnost usluga na internetu; što će dovesti do uprošćavanja i ubrzavanja poslovnih procesa unutar osiguravajućih kompanija kako bi adekvatno odgovorile na drugačije potrebe klijenata i kako bi osiguravajuća pokrića za te potrebe ugradile u svoje proizvode, prognoziraju u Wiener Städtische osiguranju.

Pratite sve vesti iz Srbije i sveta na našem Telegram kanalu.

Instalirajte našu iOS ili android aplikaciju – 24sedam Vest koja vredi

Najčitanije Vesti

Ostale vesti iz rubrike