Stručnjaci objašnjavaju zbog čega nije moguće spojiti prvu liniju metroa sa Prokopom

03.06.2022

06:03

0

Iz JKP "Beogradski metro i voz" za 24sedam kažu da nepotpuna tehnička dokumentacija nije rešila mnoga značajna pitanja u vezi sa vođenjem trase metroa na tom području

Stručnjaci objašnjavaju zbog čega nije moguće spojiti prvu liniju metroa sa Prokopom
BG metro - Copyright ATA Images/Antonio Ahel/Milos Tesic/ATAImages

Mogućnost da će linija metroa morati delimično da se menja ipak nije moguća, tvrde stručnjaci za 24sedam.

Oni ističu da je teško menjati projekat prve linije metroa kada se zna da je idejno rešenje skoro završeno, kao i da postoje ozbiljni tehnički razlozi zbog čega spajanje prve linije metroa sa Prokopom nije moguće. 

To su za 24sedam potvrdili iz JKP "Beogradski metro i voz" rekavši da, prema podacima iz projektne dokumentacije vezane za izgradnju stanice "Beograd centar", trasu nije moguće voditi kroz Prokop, kao ni kroz područje Kliničkog centra i Dedinjskog brda, zbog više ograničavajućih faktora. 

Beoinfo
 

- U ranijem periodu, kod železničke stanice "Beograd centar" u Prokopu, delimično je izgrađen tunel (kaseta) za metro stanicu u dužini od 26 metara (od ukupno projektovanih 90 metara), koji je postavljen ispod glavne ploče stanice pod uglom od 90 stepeni. Projekat tog tunela nije definisao kako bi metro stanica u Prokopu bila povezana sa stanicama metroa ka jugu (Sajam) i severu (Klinički centar) - objasnili su iz ovog nadležnog preduzeća. 

Oni kažu da nepotpuna tehnička dokumentacija nije rešila mnoga značajna pitanja u vezi sa vođenjem trase metroa na tom području.

24sedam/Katarina Mihajlović
Železnička stanica "Beograd centar"

- Pozicija projektovane i delimično izgrađene kasete za metro diktira da linija metroa prolazi mostovskom konstrukcijon iznad auto-puta, zaobilazi zgradu Hitne pomoći i ulazi u brdo u blizini temelja Ginekološko-akušerske klinike, i prolazi plitko ispod Klinike "Laza Lazarević", a kasnije u blizini nove zgrade Kliničkog centra sa nedefinisanom mogućnosti izgradnje stanice u okviru Kliničkog centra - navode naši sagovornici. 

Sa druge strane, iz JKP "Beogradski metro i voz" za 24sedam kažu da bi ka jugu linija "sekla dijafragmu sa duboko fundiranim ankerima koja je izgrađena radi zaštite od klizanja Dedinjskog brda ka Prokopu".

24sedam/ Goran Sivački
 

- U skladu sa tim, prolazak metro linije kroz Prokop na predviđeni način nije moguć iz više aspekata - vibracije, buke, geoloških i infrastrukturnih ograničenja, kao i na osnovu promena u prostoru nastalih kao posledica novoizgrađenih ili planiranih objekata zdravstvene zaštite - pojašnjavaju oni. 

Iz ovog javnog preduzeća dodaju da bi devijacijom trase prve linije metroa kroz Prokop neopslužena bila dva najveća saobraćajna čvorišta - Sajam i Mostar.

- Iz navedenih razloga u planu je da se Klinički centar Srbije i železnička stanica "Beograd centar" povežu trećom linijom metroa koja će daljom tehničkom razradom rešiti sve inženjerske probleme izgradnje metroa u tom delu, ali i povezati Autokomandu, Voždovac i Banjicu -  izričiti su iz JKP "Beogradski metro i voz".

Da li postoji alternativa?

24sedam/Katarina Mihajlović
 

Na pitanje šta je alternativa za bolju vezu centra Beograda i železničke stanice "Beograd centar", iz nadležnog preduzeća za 24sedam kažu - trolejbus.

-  Železnička stanica "Beograd centar" u Prokopu povezana je sistemom BG voza sa Novim Beogradom (zapadno), Vukovim spomenikom (severno) i Rakovicom (južno). Kao alternativa za bolju vezu centra Beograda i železničke stanice "Beograd centar" je trolejbus. Odnosno da jedna od linija (ili obe) 41 i 42 prolaze pored stanice Prokop"- zaključili su iz JKP "Beogradski metro i voz".

Koje su linije metroa?

Predlog razvoja metro sistema
 

Prva linija metroa će povezivati Železnik i Mirijevo, biće dugačka 21,1 kilometar i imaće 21 stanicu. Druga linija će povezivati Bežaniju i Mirijevo, biće duga 21 kilometar i imaće 23 stanice. Njih dve će se ukrštati na Savskom trgu.

Planirano je da prva linija metroa bude završena 2028, a druga 2030. godine.

Treća linija imaće ukupno 23 stanice, a kretaće iz Surčinske ulice i preko Novog Beograda i Trga republike stizaće do Prokopa, a kasnije će putanju nastaviti preko Autokomande, naselja Stepa Stepanović i Braće Jerković do trolejbuske okretnice na Paunovom bregu. Predviđeno trajanje vožnje u jednom pravcu biće 34 minuta.

24sedam/Katarina Mihajlović
 

Prema podacima iz Plana generalne regulacije šinskih sistema, svaka metro kompozicija trebalo bi da ima po tri vagona, maksimalne brzine 80 kilometara na sat. Metro bi na prvoj liniji išao na svakih 119 sekundi, a na drugoj nešto duže 136.

Osim izgradnje beogradskog metroa, Planom generalne regulacije šinskih sistema predviđeno je proširenje tramvajske mreže i BG voza tako da će Beograd 2030. imati ukupno 42 kilometra novog metroa, zatim 223 kilometra sa 76 stanica i 500 polazaka dnevno vozova na gradskoj i prigradskoj železnici i 42,6 kilometara nove tramvajske mreže.

Time će biti omogućeno da 2030. šinski sistem postane dominantan podsisitem u javnom prevozu u Beogradu.

Bonus video:

Pratite sve vesti iz Srbije i sveta na našem Telegram kanalu.

Instalirajte našu iOS ili android aplikaciju – 24sedam Vest koja vredi

Najčitanije Vesti

Ostale vesti iz rubrike