Mislio je da zna šta radi, ali se prevario: Kako je Ilon Mask za šest meseci uništio i svoju i reputaciju Tvitera

30.04.2023

09:13

0

Krajem oktobra kupio je platformu društvenih medija za 44 milijarde dolara, a sada milijarder ocenjuje da vredi oko 20 milijardi dolara, dok neki smatraju da je i manja

Mislio je da zna šta radi, ali se prevario: Kako je Ilon Mask za šest meseci uništio i svoju i reputaciju Tvitera
Copyright Profimedia

Kada je Ilon Mask pristao da kupi Tviter, obećao je da će učiniti kompaniju „boljom nego ikad“, sa većom transparentnošću, manje botova, snažnijim poslovanjem i više onoga što je nazvao „slobodom govora“.

Ali šest meseci nakon što je preuzeo kontrolu budućnost kompanije i platforme nikada nije bila neizvesnija.

Nakon što je krajem oktobra kupio platformu društvenih medija za 44 milijarde dolara, Mask sada ocenjuje da Tviter vredi oko 20 milijardi dolara - a neki koji prate kompaniju veruju da je čak i ta procena verovatno visoka.

Mask je više puta upozoravao da bi Tviter mogao da bude u opasnosti od podnošenja zahteva za bankrot samo da bi tvrdio da ga je vratio sa ivice zahvaljujući smanjenju troškova, kako otpuštanjem 80 odsto Tvitera, tako i navodno neplaćanjem nekih njegovih računa. Ali nije jasno kako i kada bi Mask mogao da vrati Tviteru rast.

On je antagonizovao novinare i novinske kuće koje su dugo bile centralne za uspeh platforme, nadgledao promene politike koje prete da učine Tviter manje bezbednim ili pouzdanim, učinio je platformu manje transparentnom za istraživače i uplašio mnoge vrhunske oglašivače. Maskov primarni plan da poveća poslovanje Tvitera kroz revidiranu strategiju pretplate doveo je do velikog haosa i do ograničenog broja stvarnih pretplata.

Profimedia
 

U tom procesu narušio je i sopstvenu reputaciju. Nekada poznat velikom delu javnosti prvenstveno po svojim inovativnim naporima da lansira rakete i napravi električne automobile, Mask je veći deo proteklih šest meseci bio u vestima zbog kontroverzne promene politike Tvitera, drakonske rezova u osoblju, što je dovelo do čestih poremećaja usluga, i nakratko zbog zabrane nekoliko istaknutih novinara. Takođe je imao dugu listu ekscentričnih primedbi na svom ličnogm nalogu na Tviteru, uključujući deljenje teorija zavere i javno ismevanje radnika na Tviteru sa invaliditetom koji nije bio siguran da li je otpušten.

- Da nije uradio ništa osim smanjenja troškova, Tviter bi bio u redu. Da ste jednostavno pustili sve da odu, tretirali ih s poštovanjem i samo pustili da služba radi dve godine, verovatno biste bili u redu - rekao je Lesli Majli, bivši inženjerski menadžer Tvitera, koji je pokrenuo svoj tim za bezbednost i sigurnost proizvoda i napustio kompaniju 2015. Od tada je imao uloge u Guglu, Majkrosoftu i Fondaciji Obama.

Sada Majli predviđa da će Tviter „na kraju krenuti putem MySpace-a“.

- Biće potrebno malo duže, ali mislim da je Tviter na putu da postane irelevantan. Ne postoji strategija za sticanje ili zadržavanje korisnika jer im ne nudite nikakvu vrednost - rekao je on.

Narušena praksa i neplanirano podsticanje nejednakosti

Tviter je od drugih sličnih platformi godinama reazlikovalo to što je služio kao centralno središte za vesti u realnom vremenu. Bilo je to mesto na kom su ljudi mogli da čitaju, pa čak i da se uključe u razgovore sa poznatim ličnostima, poslovnim liderima i novinarima.

Profimedia
 

Mnogi Maskovi nedavni potezi na platformi prete da potkopaju tu svrhu i nije jasno da će se poslovanje kompanije poboljšati.

- Tviter nikada nije bio savršen, imao je mnogo problema, ali je bila ključna globalna infrastruktura za informacije koje Ilon Mask sada sistematski vandalizuje - rekla je bivša predsednica globalnih vesti na Tviteru Vivijan Šiler u nedavnom intervjuu za CNN.

Mask je pre nekoliko dana uklonio plave kvačice koje su potvrđivale identitete istaknutih korisnika, rekavši da će ih učiniti dostupnim samo onima koji plaćaju 8 dolara mesečno za Tviter Blu u interesu „jednakog tretmana svih“.

- Ne bi trebalo da postoji drugačiji standard za slavne ličnosti - rekao je Mask u tvitu ranije ovog meseca.

Međutim, ovaj potez može olakšati lošim akterima da se imitiraju kao ugledni ljudi i otežati korisnicima da poveruju u istinitost i autentičnost informacija na platformi. Štaviše, Musk je tada odlučio da sponzoriše plave kvačice za određene poznate ličnosti, uključujući Stivena Kinga i Lebrona Džejmsa, stvarajući zapravo „drugačiji standard“ za poznate korisnike, što je tvrdio da želi da izbegne.

Sada Mask kaže da će sadržaj verifikovanih korisnika biti promovisan na platformi, što potencijalno otežava korisnicima koji ne mogu da priušte pretplatu ili jednostavno ne žele da plate Masku za nju da pronađu publiku na platformi. Novi plaćeni sistem verifikacije neće nužno osloboditi platformu od botova, što je problem na koji je Mask potrošio nekoliko meseci u pokušaju da izađe iz ugovora o kupovini prošle godine, kaže Filipo Mencer, profesor računarskih nauka na Univerzitetu Indijana i direktor Opservatorije na društvenim mrežama.

AP Photo/Susan Walsh, File
 

- Možete da kreirate lažne naloge i platite 8 dolara, tako da ako ste dobro finansirani loš akter, možete napraviti više štete nego što ste mogli ranije. A ako ste pouzdan izvor i niste dobro finansirani, vaše informacije neće biti vidljive kao ranije - rekao je Mencer i dodao da bi rezultat mogao biti „manje slobode govora, jer zaglušujete govor običnih ljudi govorom ljudi koji ili imaju tehničke veštine ili novac da manipulišu sistemom“.

Tviterov potez da korisnicima naplaćuje svoj API (interfejs za programiranje) takođe će otežati istraživačima da identifikuju i upozore platformu na neautentične aktivnosti, rekao je Mencer, i mogao bi poremetiti druge pozitivne upotrebe platforme koje su doprinele njenoj reputaciji centra za vesti. Meteorološke agencije, na primer, upozorile su da bi promena mogla da im oteža objavljivanje automatizovanih hitnih vremenskih upozorenja.

Odlazak oglašivača i korisnika

Sve društvene mreže opstaju u zavisnoti od svoje sposobnosti da zadrže i privuku korisnike, a Tviter sada ima razlog da bude zabrinut.

Brojni korisnici, poznate ličnosti i medijske organizacije rekle su da planiraju da napuste Tviter zbog nedavnih Maskovih promena politike, koje se često čine kao da su napravljene iz hira bez ikakvih stvarnih principa.

NPR, BBC i CBC napustili su Tviter nakon što su se usprotivili etiketi „medija koje finansira vlada”, za koju kažu da je obmanjujuća. „CenterLink", globalna neprofitna organizacija koja predstavlja stotine centara koji pružaju usluge LGBT+ zajednicama, rekla je da više neće koristiti Tviter nakon što je platforma uklonila zaštitu za transrodne korisnike iz svoje politike protiv mržnje.

Profimedia
 

Neki poznati korisnici, poput aktivistkinje za maltretiranje Monike Levinski, zapretili su da će napustiti platformu zbog promene pravila za plave kvačice sada kada je možda povećan rizik od lažnog predstavljanja na Tviteru.

Bilo je nekoliko alternativa koje su imale slične karakteristike kao Tviter, ali se od Maskovog preuzimanja platforme pojavila sve veća lista konkurenata. Najmanje jedan veliki rival, Fejsbuk, takođe je potvrdio da radi na servisu koji prema opisu podseća na Tviter.

- Skoro sve što je rekao da će uraditi, zeznuo je na mnogo načina. Da nije toliko štetno za ljude i organizacije koji su zavisili od platforme, bilo bi smešno. Ali to zapravo nije smešno jer je degradiralo sposobnost ljudi da efikasno komuniciraju - istakao je Majli.

Sav ovaj haos je otežao i ubeđivanje oglašivača, koji su ranije činili 90 odsto prihoda Tvitera, da se ponovo pridruže platformi, pošto su mnogi obustavili saradnju nakon Maskovog preuzimanja zbog zabrinutosti zbog povećanog govora mržnje, kao i konfuzije oko otpuštanja i budućeg pravca platforme.

Samo 43 odsto od 1.000 najboljih oglašivača Tvitera u septembru, pre Maskovog preuzimanja, i dalje se oglašavalo na platformi u aprilu, prema podacima kompanije za tržišno obaveštavanje „Sensor Tower".

AP Photo/Michael Dwyer, File
 

Mask je, sa druge strane, rekao da se upotreba Tvitera povećala od njegovog preuzimanja i da se oglašivači stalno vraćaju na platformu. Ali pošto je preuzeo kompaniju privatno, on nije obavezan da daje finansijske podatke i informacije o onimima koji su ostali uz Tviter.

Pad Maskove reputacije

Mask je izgradio svoju reputaciju remontom Tesle, pomažući u pokretanju široko rasprostranjenog pomeranja sa automobila na gas na električna vozila i pretvaranjem „SpaceX-a" u veliku svemirsku kompaniju. Sada se čini da pokušava sličan remont na Tviteru - preokrenuvši isprobani posao digitalnog oglašavanja u korist modela pretplate sa kojim nijedna druga platforma društvenih medija još nije uspela da postigne veliki uspeh.

- Odajem mu priznanje što je isprobao drugačiji poslovni model, mislim da je poslovni model zasnovan na korisničkim podacima prilično uvredljiv - rekao je Luiđi Zingales, profesor na Univerzitetu u Čikagu, iako je Mask pokušao da poboljša i Tviterovo poslovanje ciljanog oglašavanja.

Neke druge tehnološke kompanije su sledile njegov primer na nekim mestima. Meta je kopirala Tviter tako što je pokrenula opciju plaćene verifikacije, ali je ova kompanija, zajedno sa brojnim drugim tehnološkim kompanijama, prošla kroz više krugova smanjenja troškova od prošle jeseni.

AP Foto/Ringo H.W. Chiu, Archivo
 

Za Tviter i Maska ulozi za uspeh su visoki: Njegovi odnosi sa bankama i investitorima za buduće poduhvate mogli bi delimično da zavise od njegovog učinka u kompaniji za društvene mreže.

- Banke će se pitati kakav kredibilitet ima ovaj tip? Hoćemo li ga gledati kako pravi istupe koji, u stvari, traće naš novac? - rekao je profesor menadžmenta sa Poslovne škole Kolumbija Vilijam Kleper.

Svaka promena Maskove reputacije iz vremena kada je vodio Tviter takođe bi na kraju mogla da ima posledice na njegovu širu poslovnu imperiju, navodeći potencijalne investitore i klijente da dvaput razmisle o saradnji sa nekom od njegovih kompanija. Akcionari Tesle nedavno su se požalili upravnom odboru kompanije da se Mask čini „previše posvećenim“.

- Njegova reputacija je značajno opala sa Tviterom, a kada je jednom izgubite, veoma je teško oporaviti se. Bila bi to dobra prilika da preispita da li je on zaista materijal za liderstvo ili ne - rekao je Kleper.

Mask je u decembru obećao da će se povući sa mesta izvršnog direktora Tvitera nakon što su milioni korisnika glasali za njegov odlazak u anketi koju je objavio na platformi. Ali za sada on ostaje „glavni tvit“.

Bonus video

Pratite sve vesti iz Srbije i sveta na našem Telegram kanalu.

Instalirajte našu iOS ili android aplikaciju – 24sedam Vest koja vredi

Možda vas zanima

Najčitanije Vesti

Ostale vesti iz rubrike