Konkurencija lansirala hiljade satelita: Teleskop Habl se suočava sa ovim pretnjama!

03.03.2023

Gužva u svemiru

Ilustracija - Copyright Profimedia

Svemirski teleskop Habl, poznat po snimanju zadivljujućih slika kosmosa sada je "ugrožen" jer mu preti konkurencija. Privatne kompanije lansiraju hiljade satelita koje kvare kadrove koje hvata teleskop – proizvodeći duge svetle pruge i svetlost koju je nemoguće ukloniti.

Studija, objavljena u četvrtak u časopisu Nature Astronomi, otkriva povećanje procenta slika koje je snimio Habl. Analizirani podaci uključuju i podatke iz 2021. Od tada su "Spejs iks" i druge kompanije lansirale hiljade satelita, a očekuje se da će još mnogo njih otići u orbitu u godinama koje dolaze, što će uticati na Habl i potencijalno druge teleskope u svemiru.

Nasleđe svemirskog teleskopa Habl se ne može zanemariti. Zbog opservatorije, sada znamo, na primer, da je univerzum star 13,8 milijardi godina, da većina galaksija sadrži supermasivne crne rupe u svojim centrima i da se zvezde formiraju u nasilnim procesima.

U maju 2019. "Spejs iks" je lansirao svoju prvu seriju Starlink satelita

U maju 2019. "Spejs iks" je lansirao svoju prvu seriju Starlink satelita, dizajniranih da emituju internet signale širom sveta. Ubrzo nakon toga, pojavilo se negodovanje među astronomima koji su bili zabrinuti da će Starlinkove pruge ugroziti brojne kampanje za posmatranje svemira sa teleskopa na Zemlji.

Kao odgovor, Ilon Mask, osnivač i izvršni direktor kompanije, predložio je da astronomi zaobiđu problem premeštanjem teleskopa u orbitu. Ali Habl, koji deluje u niskoj Zemljinoj orbiti, otprilike 335 milja iznad Zemljine površine, zapravo se nalazi manje od 10 milja ispod većine Starlink satelita. To znači da se opservatorija i drugi orbitalni svemirski teleskopi i dalje suočavaju sa smetnjama satelitskih sazvežđa.

NASA/JPL-Caltech via AP

Da bi kvantifikovali efekat satelitskih sazvežđa na Habla, Šandor Kruk, astronom sa Instituta Maks Plank za vanzemaljsku fiziku u Nemačkoj, i njegove kolege analizirali su arhivu slika snimljenih od 2002. do 2021. godine. Imali su pomoć od stotinu naučnika koji su pregledali slike kako bi označili one sa jasnim satelitskim trakama. Taj skup podataka je zatim korišćen kao skup za obuku za algoritam mašinskog učenja koji je analizirao više od 100.000 pojedinačnih Habl fotografija.

Njihovi rezultati pokazuju da je šansa da se vidi satelit na Hablovoj slici u periodu analize od 2009. do 2020. godine samo 3,7 odsto.

Mark McCaughrean, astronom iz Evropske svemirske agencije i koautor nove studije, siguran je u njihovu analizu, ali napominje da je to u ovom trenutku samo manji problem. Obično Habl snima više slika koje su naslagane jedna na drugu - tehnika koja će izbrisati sve satelite.

Izvor: nytimes.com