„Leteći Kremlj": Putinov lični avion ima „nuklearno dugme", teretanu i privatnu kancelariju, a pravila su ekstremno striktna (FOTO)

21.02.2023

08:13

1

Od ostalih predsedničkih aviona stranih lidera razlikuje se tako što ima duplo više motora

„Leteći Kremlj": Putinov lični avion ima „nuklearno dugme", teretanu i privatnu kancelariju, a pravila su ekstremno striktna (FOTO)
Copyright Profimedia

Zapadni mediji pisali su prošle sedmice da predsednik Rusije Vladimir Putin iz straha da će njegov lični avion biti oboren putuje blindiranim vozom kroz zemlju, nedugo nakon što su objavljene njegove fotografije iz jednog od vagona.

To je ponovo osvežilo interesovanje za ruski predsednički avion, u kom se Putin nekoliko puta fotografisao, a jednom prilikom u njemu je održao i konferenciju za medije.

Još sredinom prošlog veka zamišljeno je da Rusija ima „Avion broj 1“, koji bi služio kao predsednički avion, a od 1996. godine ovu funkciju obavlja Iljušin Il-96-300PU - jedini avion koji Vladimir Putin koristi za svoja putovanja po zemlji i inostranstvu.

Zašto baš ovaj avion?

Il-96-300PU je veliki avion: dugačak 55 metara sa rasponom krila od 60 metara. Može da dostigne brzinu do 900 kilometara na čas i ima četiri mlazna motora (dok mnogi avioni stranih lidera imaju dva). Isti motori su ugrađeni na avione serije Tupoljev Tu-204 i Tupoljev Tu-214 - dva najpopularnija ruska komercijalna aviona, koji su u velikoj meri slični Boingu 757.

Profimedia
Il-96-300PU

Avion je građen kao standardni putnički sa kapacitetom od 300 mesta. Dizajniran 1980-ih u fabrici vazduhoplovstva u Voronježu, prvi put je leteo na komercijalnoj ruti u decembru 1992. Ipak, 2014. godine „Aeroflot" je u potpunosti povukao svoju flotu Il-96, dok druge avio-kompanije nisu ni planirale da ih kupe. Sve u svemu, fabrika je proizvela 25 takvih aviona, ali se većina njih pridružila floti „Specijalne leteće eskadrile Rusije“ (podružnica „Aeroflota"), koja je služila predsedniku i vladi.

Postoji jednostavno objašnjenje zašto se predsedniku dopao ovaj avio-prevoznik: putnički avion Il-96 smatran je najperspektivnijim ruskim dizajnom - takoreći samim vrhom ruske avionske konstrukcije. Međutim, ispostavilo se da je on preskup za avio-kompanije: njegova četiri motora zahtevala su dvostruko više goriva i troškova održavanja nego strani avioni.

Za predsedničku flotu aviona, međutim, to je bilo upravo ono što je potrebno.

- Letelica ima četiri motora. Čak i ako se dva motora pokvare, on i dalje može da se penje ili spušta, može da manevriše i nastavi svoj let - rekao je general-major Vladimir Popov na Jutjubu.

Čak i sa samo jednim funkcionalnim motorom, predsednički avion bi mogao da preleti do 800 kilometara i da uspešno sleti.

Profimedia
 

- Postoji više razloga zbog kojih se Il-96 trenutno koristi kao vladin avion. Pre svega, to je zaista veoma pouzdan i bezbedan avion, što je potvrdila njegova dugogodišnja eksploatacija. Osim toga, ima element prestiža za državnog lidera - ne može svaki državni lider sebi da priušti da leti „sopstvenim“ avionom koji su napravili proizvođači u zemlji - objasnio je Vladimir Talanov, zaslužni pilot Ruske Federacije. 

Prema rečima bivšeg pilota „Aviona broj 1" Vladimira Fedoruškina, „Putin kaže: ’U principu ne letim stranim avionima‘ On se nikada nije plašio, ne, ne možete ga nazvati kukavicom. Jednostavno ne leti u principu i to je sve”.

Predsednička verzija Il-96 unapređena je ukupno pet puta otkako je napravljena, poslednji put početkom 2021.

Šta se nalazi unutra?

Na prvi pogled, ništa ne razlikuje predsedničku letelicu od ostalih aviona u floti Rusije, osim male ruske zastave na repu. Međutim, iznutra, avion je prilično jedinstven, ispunjava najviše standarde u pogledu komunikacije i bezbednosti. Zbog njih je dobio nadimak „Leteći Kremlj“.

Profimedia
 

Sa svojom sposobnošću specijalizovane komunikacije, može da prenosi šifrovane poruke sa bilo koje nadmorske visine do bilo koje tačke na svetu koristeći bilo koji kanal komunikacije. „PU“ u svom nazivu označava „punkt upravlenija" (ruski naziv za „komandnu tačku“) i, između ostalog, opremljen je „nuklearnim dugmetom“. Takođe je opremljen radarskom, elektronskom, elektro-optičkom i vizuelnom kontrolom.

Sva oprema je duplirana da bi se nosila sa neočekivanim nepredviđenim situacijama - neke od njih nekoliko puta. Stručnjaci za opremu u vozilu austrijskog proizvođača vazduhoplovstva „Diamond Aircraft Industrie" bili su zaduženi za raspored unutrašnjeg smeštaja i montažu opreme. Istovremeno, precizni detalji o tome šta je ugrađeno na brodu su državna tajna. Mnogo se više zna o unutrašnjosti „Aviona broj 1" kada su u pitanju putnički sadržaji.

Uslovi za život i rad u avionu nisu ništa lošiji nego u Kremlju: na brodu su predsednikova privatna kancelarija, nekoliko sala za sastanke, sala za konferencije, soba za relaksaciju za predsednika, salon za goste, mini-teretana, trpezarija, bar, tuševi i zasebna medicinska jedinica sa objektima za reanimaciju i hitnu pomoć, piše Russia Beyond.

Sav dekor je u svetlim tonovima, sa akcentima u bojama ruske trobojke, a enterijer je ukrašen vezenim panoima po istorijskim grafikama, koje su izradili majstori Pavlovoposadske manufakture šalova.

Profimedia
 

Izgled unutrašnjosti otkriven je 2018. godine, kada je Putin dozvolio baškirskom školarcu po imenu Arslan Kajpkulov da uđe u obilazak. Sanjao je da snimi video o avionu.

Različite su procene koliko je sve to koštalo. Uprava predsednika Ruske Federacije naručila je 2013. godine dva takva aviona - za 3,8 milijardi rubalja (oko 52 miliona dolara) i za 5,2 milijarde rubalja (oko 71 milion dolara). Istovremeno, britanski tabloid „Dejli mejl“ piše da je stvarni trošak bio 390 miliona funti (oko 500 miliona dolara po tadašnjem kursu).

Koliko Il-96-300PU ima Putin?

U praksi se naziv „Avion broj 1“ ne odnosi na jedan avion. Uvek postoji nekoliko sličnih rezervnih aviona: sa čuvarima, pomoćnicima i novinarima.

Rezervni avion prati „glavni“ u intervalu 15-20 minuta. Ako se na glavnom avionu pojavi kvar i on mora da sleti, posao rezervnog aviona je da pokupi putnike i nastavi da ih vozi do odredišta.

Od 1977. godine važi pravilo da se šalje ne jedan rezervni avion, već dva (rezerva rezerve). Ovo pravilo je nametnuto nakon što je američki predsednik Ričard Nikson odleteo u Moskvu i Leonid Brežnjev je odlučio da ga odveze na let Il-62 (avionom koji je šef države koristio tih dana). Putnici su seli na svoja mesta, ali jedan od motora nije uspeo da upali. Prešli su u rezervni avion, ali ni on nije uspeo da poleti.

Profimedia
 

Štaviše, svi „predsednički avioni“ su u upotrebi ne više od 15 godina nakon silaska sa proizvodne trake. Na kraju ovog operativnog perioda predaju se na korišćenje drugim vladinim agencijama i predsednik „seli" u noviji avion.

Striktna pravila

Predsednički avion mora da ispuni niz strogih uslova, od kojih je glavni da sve mora da funkcioniše. To se odnosi i na same avione i na osoblje.

- Čak i ako se jedno sedište ne spušta, često menjamo avion i ne šaljemo ga. Ili zatvaramo određeni red kako bismo sprečili bilo koga da sedi tamo - kaže bivši Putinov glavni pilot Konstantin Tereščenko. Dok sve druge avio-kompanije određuju odloženi status određenim defektima (onima koji ne predstavljaju pretnju po bezbednost) i dotičnom avionu je dozvoljeno da nastavi svoj put, to se ne radi sa predsedničkim avionom.

Profimedia
 

Još jedno strogo i brzo pravilo jeste da bi trebalo da bude u stanju da radi potpuno autonomno, poput podmornice. To znači da servisiranje i popravku „Aviona br. 1“ sprovodi isključivo interno tehničko osoblje i nijedna druga lica ne smeju da ga dodiruju na drugim aerodromima.

- Kada je u toku predsednička poseta, šalju se glavni avioni, rezervni avioni i isturena grupa. Prednji avion nosi šest tehničara, rezervni avion ima četiri, a glavni dva. Osmočlani tim je čak sposoban da rastavi i ponovo sastavi ceo avion. Oni su za to obučeni - kaže bivši pilot.

Osoblje za kontrolu saobraćaja isto je kao i za komercijalne civilne letove. Jedina razlika je u tome što se za glavne avione oslobađaju nivoi leta i vazdušni koridori i poštuju se postavljeni intervali u odnosu na druge vazduhoplove. Isto se dešava i sa rezervnim avionima, ali na malo ograničeniji način. Prema rečima Tereščenka, dok je ranijih godina odvajanje glavne letelice od drugih aviona moglo iznositi i do dva sata, ovih dana je ovaj raspon smanjen nekoliko puta.

Bonus video

Pratite sve vesti iz Srbije i sveta na našem Telegram kanalu.

Instalirajte našu iOS ili android aplikaciju – 24sedam Vest koja vredi

Možda vas zanima

Najčitanije Vesti

Ostale vesti iz rubrike