NASA objavila fotografije sudara sa asteroidom: Fascinantni prizori istorijske misije (FOTO)

30.09.2022

Sudar DART - Copyright NASA Webb Telescope

Američka svemirska agencija objavila je seriju fotografija koje prikazuju posledice eksperimenta „planetarne odbrane", koji je imao za cilj da pomeri asteroid sa kursa.

NASA je objavila fotografije u četvrtak, otkrivajući rane rezultate testa dvostrukog preusmeravanja asteroida (DART) sprovedenog ranije ove nedelje, što je svemirska agencija ocenila kao „prvi svetski test tehnike ublažavanja kinetičkog udara, korišćenjem svemirske letelice za odbijanje asteroida“.

Fotografije su napravili svemirski teleskop Habl i noviji svemirski teleskop Džejms Veb, što je takođe prvi put da su dve opservatorije snimile isto nebesko telo istovremeno.

- Kada sam video podatke, ostao sam bukvalno bez reči, zapanjen neverovatnim detaljima koje je Habl zebeležio - rekao je Đijan-Jang Li sa Instituta za planetarne nauke u Tusonu u Arizoni, koji je vodio Hablov tim, pozivajući se na komade materijala koji su otpali sa asteroida Dimorfos.

- Osećam se srećnim što sam prisustvovao ovom trenutku i bio deo tima koji je ovo učinio.

Može se videti da Dimorfos postaje sve svetliji na fotografijama nastalim 22 minuta, 5 sati i 8,2 sata nakon udara DART-a, sa ogromnim oblacima koji su bačeni sa njegove površine kao da sijaju bledoplavo.

Druga serija fotografija sa teleskopa Džejms Veb prikazuje asteroid neposredno pre sudara, kao i nekoliko sati nakon udara.

- Oblast brzog, ekstremnog osvetljenja - može se uočiti nakon što je DART pogodio svoju metu, saopštila je NASA.

Svemirska agencija će nastaviti da istražuje Dimorfos i njegovog pratioca asteroid Didimos kako bi utvrdila efekte DART eksperimenta, a istraživači su spremni da prate sistem binarnog asteroida još 10 puta u naredne tri nedelje.

NASA takođe planira da posmatra asteroide pomoću srednjeg infracrvenog instrumenta (MIRI) i bliskog infracrvenog spektrografa (NIRSpec) Veb teleskopa kako bi se utvrdio hemijski sastav objekata.