Novo, nestvarno otkriće teleskopa "Džejms Veb": Pronađen ugljen-dioksid na planeti van Sunčevog sistema!

26.08.2022

Autor: A. B.

teleskop-džejms-veb - Copyright Chris Gunn/NASA via AP, File

NASA svemirski teleskop Džejms Veb uhvatio je prve jasne dokaze o ugljen-dioksidu u atmosferi planete van Sunčevog sistema.

Ovo posmatranje planete gasnog giganta koja kruži oko zvezde slične Suncu udaljene 700 svetlosnih godina pruža važan uvid u sastav i formiranje planete.

Ovo otkriće, prihvaćeno za objavljivanje u časopisu "Nature", nudi dokaze da bi u budućnosti Veb mogao da otkrije i izmeri ugljen-dioksid u tanjim atmosferama manjih stenovitih planeta.

VASP-39b je vreli gasni džin sa masom koja je otprilike jedna četvrtina mase Jupitera (otprilike ista kao Saturn) i prečnika 1,3 puta većeg od Jupitera.

Njegova ekstremna nadutost delimično je povezana sa visokom temperaturom (oko 1.600 stepeni Farenhajta ili 900 stepeni Celzijusa).

Za razliku od hladnijih, kompaktnijih gasnih giganata u našem solarnom sistemu, VASP-39 b kruži veoma blizu svoje zvezde - samo oko jedne osmine udaljenosti između Sunca i Merkura - završavajući jedan krug za nešto više od četiri zemaljska dana.

Otkriće planete, objavljeno 2011. godine, napravljeno je na osnovu detekcije suptilnog, periodičnog zatamnjenja svetlosti sa zvezde domaćina dok planeta prolazi ili prolazi ispred zvezde.

Prethodna posmatranja sa drugih teleskopa, uključujući NASA-ine svemirske teleskope Hubble i Spitzer, otkrila su prisustvo vodene pare, natrijuma i kalijuma u ​​atmosferi planete.

Vebova neuporediva infracrvena osetljivost sada je potvrdila prisustvo ugljen-dioksida i na ovoj planeti.

BONUS VIDEO: