Kriva, a bez krivice: Svinjska mast je zdravija od ulja i margarina, za to postoje naučni dokazi

17.11.2020

15:55 >> 16:18

0

Autor: Z. A.

Nedužna, a nepravedno osuđena i proterana

Kriva, a bez krivice: Svinjska mast je zdravija od ulja i margarina, za to postoje naučni dokazi
Profimedia

Kriška hleba premazana mašću, pa posuta solju i tucanom paprikom… to je doručak ili užina koje se sećaju mnogi naši stariji sugrađani. Onda su stigla ulja u plastičnim flašama, mast je proglašena nepoželjnom u ishrani i osuđena kao uzročnik gojaznosti i mnogih bolesti. Međutim, nova istraživanja pokazuju da imamo puno razloga da nabavimo kanticu svinjske masti jer je zdrava i za prženje i kuvanje, ali i kao namaz za hleb.

MOŽDA ĆE VAS ZANIMATI I: Pravda za čvarke: Znamo da ste jedva čekali da čujete da su podjednako zdravi kao čija semenke

Krofne, salčići, vanilice, hrskavo pohovano meso… Sve ovo ima u sebi svinjsku mast ili se sprema na starinski način – na masti. Nekada se sve spremalo na masti, a onda je ona proglašena nezdravom, glavnim izazivačem šloga, problema sa srcem i visokim pritiskom. Zatim su stigle plastične flaše ulja, margarini i bijni namazi.
A da li je svinjska mast zaista nezdrava? Stručnjaci kažu – NE. Zato nije loše da vratite svinjsku mast u svoje tiganje za prženje i šerpe za kuvanje…

Istraživanja su pokazala da su svinjska mast i druge životinjske masti nezasluženo dobile reputaciju „nezdrave“. Zapravo, upotreba staromodnijih metoda za prženje, umesto suncokretovog ulja, mogla bi da smanji rizik od srčanih bolesti i raka, kažu britanski istraživači. Istraživanje koje je sprovedeno u okviru BBC-jeve emisije „Veruj mi, ja sam lekar“ još 2015. godine dokazalo je da je svinjska mast zdrava.

Ulje ili mast? Slobodno birajte mast!

U okviru emisije grupa istraživača imala je za cilj da odgovori na pitanje „sa kojim masnoćama i uljima je najbolje kuvati?“. Dali su grupi dobrovoljaca razne masti i ulja – uključujući suncokretovo ulje, biljno ulje, kukuruzno ulje, hladno ceđeno ulje repice, maslinovo ulje (rafinisano i ekstradevičansko), puter i mast – i zamolili ih da koriste proizvode u njihovom svakodnevnom kuvanju. Od dobrovoljaca je takođe zatraženo da sakupe ostatke ulja nakon kuvanja, što je potom analizirao istraživački tim iz „Leicester School of Pharmacy“ na Univerzitetu „De Montfort“.

Jedan od istraživača, Majkl Mosli, objašnjava da se, kada se ulja i masti zagrevaju prilikom prženja ili kuvanja, njihova molekularna struktura menja.

− Dolazi do oksidacije, reaguju sa kiseonikom u vazduhu da bi stvorili aldehide i lipidne perokside. Na sobnoj temperaturi nešto slično se dešava, mada sporije. Kada lipidi užegnu, oni oksiduju − kaže on.

Prethodna istraživanja sugerisala su da konzumiranje ili udisanje aldehida može povećati rizik od srčanih bolesti i raka. U emisiji BBC-ja istraživački tim je otkrio da su ulja bogata polinezasićenim sastojcima – pre svega kukuruzno i suncokretovo ulje – generisala „veoma visok nivo aldehida“.

− Suncokretovo i kukuruzno ulje su u redu sve dok ih ne izlažete toploti, poput prženja ili kuvanja – komentarisao je vodeći istraživač profesor Martin Grutveld i dodao:

− Da mogu da biram između svinjske masti i polinezasićenih masti, svaki put bih koristio svinjsku mast.

Pexels/ Adam Kontor

Puna je holesterola, ali onog tzv. dobrog. Plus, sadrži i vitamin D…

Svinjska mast je vrlo bogata holesterolom, ali konzumiranjem svinjske masti, reguliše se proizvodnja holesterola u telu. Inače, previše nizak nivo holesterola u krvi povezan je sa većim brojem smrtnosti, depresijom, suicidnim i agresivnim ponašanjem i Alchajmerom. Nivo holesterola u masti je zaštitnik zdravlja, a ne opasnost po njega.

Posle ribljeg ulja, svinjska mast je najveći izvor vitamina D. Ali važno je da kupujemo mast od domaćih svinja, koje imaju pristup svetlosti zarad sinteze vitamina D. Kupujte mast od mesara koji mogu da vam kažu kako su svinje uzgajane.

Kokosovo ulje, koje je takođe veoma zdravo, kada se koristi za pripremu jela, ostavlja ukus. Jelo poprimi blag ukus kokosa, a to ne prija uvek i svakome. Za dinstanje i duboko prženje, svinjska mast je idealna jer je neutralna.

Životinjske masti povećavaju rizik od srčanih oboljenja, tako su govorila neka istraživanja, ali dokazano je da je u periodu kada je svinjska mast bila u upotrebi stopa pomenutih oboljenja bila vrlo niska. Porast obolelih od „bolesti savremene civilizacije“, kao što su dijabetes i bolesti srca, zapažen je kada su životinjske masti zamenjene biljnim uljima i margarinima.

Brojna istraživanja pokazala su da svinjska mast ima 33 odsto manje zasićenih (loših) masti od maslaca, dvaput više onih „dobrih“, mononezasićenih i tri puta veći udeo omega-3 masnih kiselina.
Svinjska mast je odličan izvor vitamina B i minerala.

ČITAJTE I: Samo je želeo da deca jedu zdravo: Jedan tata zbog dekoracije postao hit i ostvario saradnju sa Diznijem

Zato, parče hleba, malo soli, tucane paprike i uživajte! Ili pržite krofne na masti! Naravno, i ovde je ključ je da ne preterujemo s mašću – iako je zdrava.

Instalirajte našu iOS ili android aplikaciju – 24sedam Vest koja vredi

Izvor: eKlinika.rs