Prva petorka citrusa ove zime igra za vas: Vi samo treba da napravite 5 zdravih napitaka i virusi nemaju šanse

28.10.2020

20:20 >> 15:41

0

Spremite se i nadigrajte protivnike

Prva petorka citrusa ove zime igra za vas: Vi samo treba da napravite 5 zdravih napitaka i virusi nemaju šanse
Pixabay

Zima se približava i potrebni su nam vitamini. Ove godine više nego ikada ranije. Korona će možda zaigrati rame uz rame s gripom ili nekim drugim virusom, možda će pokušati da odigraju pas vama iza leđa, ali na vašoj klupi sedi fantastična petorka voćnog drim tima.

Limun, limeta, pomorandža, grejpfrut i mandarina – to je citrusni tim koji pobeđuje bolesti i neraspoloženje, a organizam osvežava, regeneriše i leči.

MOŽDA ĆE VAS ZANIMATI: Abeceda žitarica: Zašto treba jesti hleb od celog zrna

Šta je važno znati o citrusima

Citrusi se najčešće smatraju izvorom vitamina C. Međutim, oni sadrže impresivnu listu drugih važnih hranljivih sastojaka, uključujući glikemijske i neglikemijske ugljene hidrate (šećere i vlakna), kalijum, folat, kalcijum, tiamin, niacin, vitamin B6, fosfor, magnezijum, bakar, riboflavin (vitamin B2) i razne druge fitokemikalije. Pored toga, citrusi ne sadrže masti ili natrijum, a kao biljna hrana nemaju ni holesterol. U proseku, energetska vrednost citrusa je veoma niska – narandža srednje veličine sadrži 60–80 kcal, grejpfrut 90 kcal, a kašika (15 ml) limunovog soka samo četiri kalorije.

Zanimljivo je da postoje samo tri vrste originalnog citrusnog voća, a to su i citron, pomelo i mandarina. Sve ostalo citrusno voće nastalo je ukrštanjem drugih vrsta – zamislite, čak i limun!
Kao što smo rekli, ovo je doba godine kada se citrusno voće znatno više konzumira, a nezamenljiv je saveznik u borbi protiv svih virusa, uključujući i koronu.

Južno voće može da se prehladi, budući da se uzgaja u toplijim krajevima, ne podnosi niske temperature. Simptomi prehlade su udubljene pege na plodu, smeđa koloracija i brzo truljenje.

Pixabay

Limun

Limun je jedna od najkorisnijih namirnica na planeti, a zbog svih koristi koje ima za zdravlje spada u superhranu.
Pun nutrijenata – sadrži bioflavonoide, pektin, folnu kiselinu, vitamine C, A, B1, B6, kalijum, kalcijum, magnezijum, fosfor, mangan – povoljno deluje na rad jetre, creva, želuca, imunosistema, nervnog i kardiovaskularnog sistema. Sprečava bolesti poput laringitisa, bronhitisa, gripa, prehlade, artritisa, visokog krvnog pritiska, bakterijskih infekcija, bubrežnih i žučnih kamenaca, a prema najnovijim istraživanjima i raka.
Postoji puno načina da ovu namirnicu uvrstite u vaš svakodnevni meni, a najjednostavniji način je da svakog jutra popijete čašu mlake vode s limunom.
I limunovu koru možete sačuvati. Prvo treba da je narendate i da je potom osušite na vazduhu. Kada vam zatreba, samo potopite u vodu i ona će povratiti svežinu, elastičnost i aromu.

Smuti od jogurta i limuna

Sastojci: 1 čaša jogurta, 100 ml običnog ili kokosovog mleka, 2 kašike limunovog soka, 1 kašika meda, 1 kašika đumbira, 1 kašičica limunove korice, 1 kašičica kurkume

Priprema
Ubacite sve sastojke blender. Mutite ih dok ne dobijete smoothie svetložute boje. Obično mleko možete zameniti kokosovim ili bademovim, a gotovom napitku možete dodati i malo kokosovog maslaca i kašiku-dve čia semenki.

Iz limuna ćete iscediti najviše soka ako ga pre ceđenja dobro ugrejete između šaka, a onda ga lagano, opet šakom, valjate po kuhinjskoj podlozi. Takođe, da bi vam limun bio što sočniji, pre ceđenja ga držite desetak sekundi u toploj vodi. Tako ćete dobiti dvaput više soka. A da bi što duže ostao svež, najbolje je držati ga u tegli hladne vode.

 

Pixabay

Pomorandža

Ova citrusna voćka je riznica zdravlja koja može da pomogne i u procesu mršavljenja i pozitivno utiče na opšte zdravlje organizma. Ima mnogo dobrih strana, ali među najvažnije su to što, uz veoma malo kalorija, sadrži puno vitamina, minerala, antioksidanasa. Najznačajniji su vitamini C, E, B, kao i provitamin A, a među mineralima kalcijum, zatim magnezijum, fosfor i kalijum. Ona podstiče rad creva, pozitivno utiče na krv i krvne sudove – snižava nivo lošeg holesterola i smanjuje zadebljanje krvnih sudova.
Blagotvorno deluje i na kosu i na nokte, pa bi valjalo redovno dnevno jesti, barem po jednu pomorandžu. Bogata je i šećerom, koji organizmu obezbeđuju energiju. Pomorandžu je dobro uzimati u bilo kom obliku, celu ili kao sok, ali cela je ipak bolja jer vam tako obezbeđuje najviše vlakana.

Smuti od pomorandže, grejpfruta i limuna
Sastojci: 2 pomorandže, 1/2 šoljice vode, 1 kašičica mlevenog lana, sok od 1/2 limuna, 1/2 grejpfruta, 1 kašika meda

Priprema

Ogulite pomorandže. Presecite limun napola pa ga iscedite. Ogulite grejpfrut. Stavite sve sastojke u blender i dobro izmiksujte. Servirajte smuti u čaše.

Kora od svih citrusa pomoći će vam da aromatizujete vazduh u kući – kad oljuštite mandarinu ili narandžu, stavite ih na radijator i slabije grejno telo – i miris će zavladati vašim domom.

Limeta

Limeta je liči na limun, ali nije limun. Od njega se razlikuje kako po izgledu tako i po ukusu, ali i po tome što ima još više koristi od velikog žutog rođaka. Limeta je izuzetno korisno, hranljivo i dijetetsko voće. Ne sadrži masnoće, natrijum i holesterol, a ima veoma malo kalorija.
U limeti se nalazi značajna količina gvožđa, fosfor, kalijum, kalicjum, magnezijum i eterična ulja. Limeta je izvor i pektina i vitamina P, A i C – izuzetno korisni za zdravlje krvnih sudova.
Ona je odličan izvor biljnih vlakana, blagotvorno utiče na normalizaciju nivoa holesterola u krvi, pomaže srcu i celom kardio-vaskularnom sistemu, sadrži i skorbinsku kiselinu koja povećava otpornost organizma na infekcije. Odličan je dodatak čajevima i smutijima, ali i specijalitetima.

Superlajmonada
Sastojci: 2 limete, 1 pomorandža, 1 limun, 1 kivi, 1 kašičica meda

Priprema
Ogulite pomorandžu. Presecite limete i iscedite sok. Presecite limun i iscedite sok. Stavite sve sastojke u blender i dobro izmešajte.

Pixabay

Mandarina

Ukusne i mirisne sadrže vitamin C i vitamine grupe B, minerale kalcijum, magnezijum, cink i kalijum. Pozitivno deluju na zdravlje mozga tako što doprinose boljem pamćenju i koncentraciji.
Pomaže pri spuštanju lošeg holesterola i štiti srce, a budući da produžava osećaj sitosti, preporučuje se i onima koji žele da smršaju.
Pektin u mandarini sprečava rast nivoa šećera u krvi, a time i osećaj gladi. Korisna je i za lepotu jer je bogata antioksidansima koji sprečavaju oslobađanje slobodnih radikala i oštećenje kože, pa je odlično sredstvo za negu lica. Razlaganjem beta-karotena iz mandarine sintetiše se vitamin A koji je zaslužan za baršunastu kožu. Novija istraživanja takođe pokazuju da mandarine sadrže supstancu nobletin koja, osimšto pomaže u borbi protiv gojaznosti, čuva zdravlje arterija i štiti od dijabetesa tipa 2.
Čak ni koru mandarine ne bi trebalo bacati, jer je bogata lekovitim eteričnim uljima.

Mandarina smuti
Sastojci: 2 mandarine srednje veličine, 1 kašičica mešavine mlevenog lana suncokreta i badema, 1 kašičica meda, 1/2 kašičica cimeta, 1 šolja grčkog jogurta

Priprema
Ogulite mandarine, odstranite im koštice i iscedite ih u sokovniku.  Sipajte sok u bokal, dodajte preostale sastojke i mešajte štapnim mikserom dok ne postane i glatke. Sipajte u dve čaše i služite odmah.

Mirisnu koricu mandarine naseckajte, prosušite i staviti u ostavu, tokom zime ih možete dodavati čajevima ili mirisnim kupkama protiv stresa. Naravno, trebalo bi koristiti samo koru organski gajenih, neprskanih plodova.

Grejpfrut

Grejpfrut je veliki plod nalik pomorandži nastao prirodnim ukrštanjem narandže i pomela, koji se još naziva i kineskim grejpfrutom. Grejpfrut sadrži ne samo velike količine vitamina C, citrusnu kiselinu, prirodne šećere i esencijalna ulja kao što su limonen, pinen i citral. Ima i visoku koncentraciju vitamina C, kao manje koncentracije vitamina A i B kompleksa, vitamina E i K, kao i minerale kalcijum, folnu kiselinu, fosfor i kalijum, pa fitonutrijente, flavonoide, likopen…
Pri ljuštenju grejpfruta, potrebno je skinuti koru, ali ostaviti što je više moguće bele materije ispod nje jer on sadrži najveći deo vrednih bioflavonoida.
Grejpfrut pomaže kod obnavljanja oštećene kože i usporava proces starenja ćelija. Smanjuje nivo insulina u krvi, ubrzava metabolizam i podstiče mršavljenje jer smanjuje apetit.
Koristan je u sprečavanju razvoja kardiovaskularnih oboljenja, reguliše visok holesterol i smanje nivo masnoće i triglicerida u krvi.
Međutim, postoje situacije u kojima ne smete da jedete grejpfrut – jer u interakciji s nekim lekovima, ta voćka može da ometa rad jetre. Ako uzimate neku terapiju, konsultujte se s lakarom da li smete da jedet grejpfrut.

Sok od grejpfruta sa đumbirom
Sastojci:1 veliki grejpfrut, 2 narandže, 1/4 limuna, kriška đumbira

Priprema
Oprano i oljušteno voće stavite u blender ili sokovnik. Koristite sito da biste procedili pulpu. Dobijenom soku dodajte usitnjen koren đumbira i ostavite da odstoji nekoliko sati. sipajte sok u čaše i uživanje je vaše.

Pixabay

Pratite sve vesti iz Srbije i sveta na našem Telegram kanalu.

Instalirajte našu iOS ili android aplikaciju – 24sedam Vest koja vredi

Najčitanije Vesti