Epohalna muzička noć na Kolarcu: Maratonski koncert pred očaranom publikom (FOTO)

11.11.2021

07:45

0

Aleksandar Madžar je sebi zadao veoma ambiciozan, zahtevan i ozbiljan program, koji se sastoji od skoro tri sata muzike, kroz tri čina, dve pauze, četiri koncerta za klavir u jednoj večeri, od čega su tri sonate za klavir sa čak 12 stavova i 33 varijacije

Epohalna muzička noć na Kolarcu: Maratonski koncert pred očaranom publikom (FOTO)
Tan2021-11-10_204339207_3 - Copyright Aleksandar Madžar Tanjug/Strahinja Aćimović

Čuveni pijanista Aleksandar Madžar održao je sinoć maratonski koncert u Velikoj dvorani Kolarčeve zadužbine, u okviru 53. izdanja festivala BEMUS.

Umetnik na klaviru je sebi zadao veoma ambiciozan, zahtevan i ozbiljan program, koji se sastoji od skoro tri sata muzike, kroz tri čina, dve pauze, četiri koncerta za klavir u jednoj večeri, od čega su tri sonate za klavir sa čak 12 stavova i 33 varijacije.

Aleksandar Madžar Tanjug/Strahinja Aćimović
 

Ove večeri Madžar je krenuo u svoju seriju od osam koncerata posvećenih svim sonatama Ludviga van Betovena (1770-1827). Prvi čin epohalne muzičke noći krenuo je sa kompozicijom “Sonata za klavir br. 1 u F molu, op. 2, br. 1” sa četiri stava - “Allegro”, “Adagio”, “Minuet” i “Prestissimo”.

Kako se vidi po godinama njihovog nastanka, Betoven je klavirske sonate pisao gotovo čitavog života, odnosno od 1796. do 1822. godine. Stvorio je čak 32 sonate, poslednja sa opusom 111, a smatra se da su najpopualrnije one sa nazivima - „Apasionata”, „Mesečeva”, „Patetična”.

Sa velikim uživanjem i virtuoznošću Madžar je pristupio ovoj trilogiji sonata za klavir. Naizmenična dinamika te tri celine, od koja svaka ima po četiri poglavlja u obliku svojih stavova, pratila se bez daha, poput neobičnog filma, atraktivne pozorišne predstave ili uzbudljivog romana koji se čita naglas. Vrhunski muzičar je “plivao” po zavidnom opusu Betovena i zavodio publiku.

Aleksandar Madžar Tanjug/Strahinja Aćimović
 

Maestro i majstor muziciranja na klaviru kroz dva čina je već dovoljno oduševio publiku Kolarca kroz te tri sonate, mada važi mišljenje da se pravi Betoven ipak može čuti tek u četvrtoj sonati, opus 7, koja je štampana pod nazivom „Velika sonata” i posvecena je grofici Babeti de Keglevic.

Mnogim umetnicima bi to bilo dovoljno za jedan celovečernji koncert, ali ne i Madžaru, koji u programu pravi mesta za još jedan Betovenov biser - “33 varijacije na valcer Antona Dijabelija, opus 120”. Treći čin je u potpunosti posvećen ovom delu od skoro sat vremena trajanja, gotovo kao zaseban koncert večeri.

“Diabeli varijacije” (1824), nisu samo poslednja kompozicija koju je Betoven komponovap za klavir, već jedno od najznačajnijih remek-dela muzičke istorije. Sačinjeno od 33 varijacije na temu Dijabelijevog valcera predstavlja tehničiki i muzički veliki izazov za svakog pijanistu.

Aleksandar Madžar Tanjug/Strahinja Aćimović
 

Madžar je treći i finalni čin koncerta eksplozivno posvetio tim varijacijama, koje istina jesu bile pomalo razvučene, nije im se naslućivao kraj, ali se zato nijednog trenutka nije osetio umor, iscrpljenost ili prezasićenje muzičara. Naprotiv, on je ovu kompleksnu kompoziciju od skoro sat vremena intenzivnog muziciranja tako predano svirao kao da se tek popeo na pozornicu, a ne pre dva sata.

Nakon završetka Madžar je dobio ogroman aplauz, a publika ga nije puštala da brzo ode sa bine, već se više puta vraćao za poklon.

Aleksandar Madžar Tanjug/Strahinja Aćimović
 

Nastavak ove muzičke sage publika će imati prilike da gleda u nedelju, 14. novembra, na zatvaranju festivala, na istom mestu pod nazivom “BEMUS na bis”, kada je na repertoaru ponovo Betoven sa novim sonatama za klavir.

Pratite sve vesti iz Srbije i sveta na našem Telegram kanalu.

Instalirajte našu iOS ili android aplikaciju – 24sedam Vest koja vredi

Izvor: Tanjug

Najčitanije Vesti

Ostale vesti iz rubrike