Portreti Vuka, Dositeja i Kolarca: Otvorena izložba "Konzervacija i restauracija tri slike" (FOTO)

21.03.2024

14:45

0

Tim se vodio se principom minimalne intervencije

Portreti Vuka, Dositeja i Kolarca: Otvorena izložba "Konzervacija i restauracija tri slike" (FOTO)
Copyright Tanjug/Vladimir Sporčić

Izložba "Konzervacija i restauracija tri slike" otvorena je danas u Muzičkoj galeriji Kolarčeve zadužbine u Beogradu.

Tanjug/Vladimir Sporčić
 

Reč je o portretima Ilije Milosavljevića Kolarca, Vuka Karadžića i Dositeja Obradovića, koje je restaurirao Centar za konzervaciju i restauraciju (CKR) u saradnji sa Kolarčevom zadužbinom.

Originalni zlatni ram

Stručni saradnik Kolarčeve zadužbine i kustos Likovne galerije Kolarca, istoričar umetnosti Tijana Duka je svečano otvorila izložbu.

Ona je navela da su na tri umetnička dela, tri portreta, koja su izložena javnosti, urađene restauracije iz fonda Kolarca od kraja 19. veka, u kome se nalazi 150 slika.

Tanjug/Vladimir Sporčić
 

Tijana Duka je izrazila zadovoljstvo da se ovakva umetnička ostvarenja nalaze u zbirci Kolarčeve zadužbine i otkrila da portret Ilije Milosavljevića Kolarca publika može videti konačno u originalnom zlatnom ramu nakon niza godina.

Minimalne intervencije na sve tri slike

Tim konzervatora-restauratora CKR koji su radili na ovom projektu čine umetnici: Milica Anđelić, Marija Pešanović i Nenad Bogojević, dok je rukovodilac projekta stručni konsultant konzervator-restaurator Gordana Jakovljev.

Marija Pešanović se zahvalila Istorijskom arhivu Beograda na korišćenju građe iz Fonda Zadužbine Ilije M. Kolarca, i što je Kolarac njima pružio poverenje u saradnji za ovaj uspešno realizovan projekat restauracije.

Tanjug/Vladimir Sporčić
 

Konzervatorski tim vodio se principom minimalne intervencije na sve tri slike.

Na izložbi "Konzervacija i restauracija tri slike" prvi put su izložene restaurirane slike i prateći panoi na kojima su prikazane faze konzervatorsko-restauratorskog rada.

Portret Kolarca naslikan posthumno

Zanimljivo je da se među slikama koje su stigle na konzervaciju i restauraciju u atelje CKR iz Kolarčeve zadužbine našla baš slika Ilije M. Kolarca, koju je 1890. godine tehnikom ulja na platnu stvorio čuveni srpski slikar Uroš Predić (1857-1953), čija mnoga remek dela su trenutno postavljena na aktuelnoj izložbi u Galeriji SANU.

Tanjug/Vladimir Sporčić
 

Portret Ilije M. Kolarca je naslikan posthumno, po narudžbini Upravnog odbora Kolarčeve zadužbine, po uzoru na bakropis koji je nemački grafičar iz Lajpciga, August Veger,  izradio u Beču (Austrija).

Kao što Uroš Predić, koji je bio veliki poznavalac slikarske tehnologije, navodi u svom tekstu, "konzervacija i restauracija zahtevaju veliko umeće i stručnost, i sa sobom povlače odluke koje će uticati na životni vek umetničkog dela".

Restauracija slika posebna nauka

Specifična problematika konzervatorsko restauratorskih radova podrazumevala je posvećen rad na restauraciji bojenog sloja, kao i odstranjivanje potamnelog sloja prljavštine koja se nataložila po površini slika.

Slikar Uroš Predić je u pismu Muzejskom odboru Matice srpske, 1933. godine, između ostalog naveo da je restauriranje slika nauka za sebe, koja zahteva celog čoveka, specijalnu teorijsku spremu i slikarsko tehničko znanje, a uz to još i veliko iskustvo, savesnost i ljubav prema predmetu.

- Restaurator mora poznavati sve slikarske tehnike, celokupni slikarski materijal prošlosti i sadašnjosti. I pre nego što bi otpočeo sa čišćenjem, on mora da ispita, kojom je tehnikom i kakvim bojama slika rađena, i prema tome da udesi način svog postupka - pisao je tada Uroš Predić.

Tanjug/Vladimir Sporčić
 

Slikar Miloš Golubović (1888-1961) naslikao je portrete Vuka Stefanovića Karadžića i Dositeja Obradovića 1933. godine i trenutno se čuvaju u zbirci Zadužbine Ilije M. Kolarca.

Specifična mešavina slikarskog pristupa

Kako je navedeno u tekstu izložbe, kroz svoje portrete i alegorijske teme, Golubović je izražavao svoju specifičnu mešavinu slikarskog pristupa, gde je dostigao zenit srpskog slikarstva između dva svetska rata, te je istovremeno naglašavao personalizovanu likovnost u karakterizaciji prikazanih likova.

Centar za konzervaciju i restauraciju je nastao kao odgovor na potrebu za razvojem savremenog visokostručnog pristupa zaštiti kulturnih dobara i umetničkih dela kroz unapređivanje konzervatorsko restauratorske struke na našim prostorima.

Tanjug/Vladimir Sporčić
 

Primarna područja stručnosti CKR uključuju - slike, ikone, ramove, pozlatu, zidno slikarstvo, skulpture, kamenu plastiku, drvo, antikvitete, papir, stare i retke knjige, tekstil, metal, mozaik, polihromno drvo i vitraž.

Kako su istakli iz njihovog tima, misija CKR jeste pružanje stručne podrške u očuvanju kulturnog nasleđa negovanjem visokih standarda i etike u oblastima konzervacije i restauracije, kao i promovisanje značaja vrednosti brige o kulturnom nasleđu.

Bonus video:

Pratite sve vesti iz Srbije i sveta na našem Telegram kanalu.

Instalirajte našu iOS ili android aplikaciju – 24sedam Vest koja vredi

Izvor: Tanjug

Najčitanije Vesti

Ostale vesti iz rubrike