08.11.2023

15:00

0

Autor: Dejan Ćirić

Biće prikazano 45 skulptura, skulptorskih i prostornih instalacija, videa i dela konceptualne umetnosti

Copyright Promo/Gordana Kaljalović Odanović

U četvrtak, 9. novembra u 17 časova, u Muzeju savremene umetnosti u Beogradu, biće svečano otvorena izložba “Neprozirnost prozirnog - Gordana Kaljalović Odanović” u okviru ciklusa “UMETNOST I LIČNOST - skulptorke iz kolekcije MSUB”, autora dr Rajke Bošković.

Promo/Gordana Kaljalović Odanović

Ideja i naziv ciklusa “UMETNOST I LIČNOST - skulptorke iz kolekcije MSUB” proistekli su iz sagledavanja značaja međudejstva ličnosti i umetnosti. Ličnost određuje delo. Naša ličnost je ono što sami biramo, gradimo, negujemo, a sve drugo su uslovljenosti, prirodne ili društvene. Ideja ciklusa je da se kroz prizmu ličnosti sagleda umetnički opus, ali istovremeno i da se sagleda uticaj umetnosti i bavljenja umetnošću na samu ličnost.

Promo/Gordana Kaljalović Odanović

Druga izložba ovog ciklusa, “NEPROZIRNOST PROZIRNOG - Gordana Kaljalović Odanović” predstaviće raznovrstan umetnički opus jedne od vajarki čiji je umetnost obeležila poslednje decenije 20. i prve decenije 21. veka kod nas. Na izložbi će biti prikazano 45 skulptura, skulptorskih i prostornih instalacija, videa i dela konceptualne umetnosti.

Fenomen međuodnosa trajnosti i prolaznosti

Stalna i dominantna preokupacija u celokupnom dosadašnjem umetničkom opusu Gordane Kaljalović Odanović jeste fenomen međuodnosa trajnosti i prolaznosti, nepostojanosti i postojanosti, prozirnog i neprozirnog, kompaktnosti i razlivenosti, mekog i tvrdog, čvrstine i krhkosti... Okosnica njenih skulptorskih, odnosno prostornih istraživanja, jeste mogućnost stvaranja aktivnog odnosa različitih materijala sa idejom suprotstavljanja ili usaglašavanja suprotnosti tvrde, neprovidne i postojane materije, kao što je drvo ili kamen, sa krhkim, providnim i nepostojanim materijalima, kao što su parafin, neon, staklo...

Promo/Gordana Kaljalović Odanović

Tematske ili problemske cikluse, kao bitne odlike njenog umetničkog delovanja, pored jasno i dosledno sprovedene ideje, karakteriše i veoma visok stepen tehničke dorade i suptilne obrade svakog pojedinačnog dela. O dubini promišljanja ideje njenih ciklusa radova govore sami nazivi - Energetska polja, Let, Ne/prozirno, Oblik nepostojanog, Okvir i granica, Drugi pogled, Mesečeva soba i drugi.

Neprestano menjanje

Sa nesmanjenim poletom i stvaralačkom svežinom od samih početaka svog umetničkog delovanja do danas, Gordana Kaljalović Odanović se smelo, ali i odgovorno, upušta u uvek nove i različite vrste umetničkog izraza, često „na granici” skulpture, koristeći nove i neobične materijale, postavljajući nesvakidašnje ambijentalne celine u galerijskim prostorima... Ipak, ono što se u toj neprestanoj promenljivosti izraza zapaža kao stalna i nepromenljiva okosnica jeste dobro uspostavljena unutrašnja logika umetničkog dela.

Promo/Gordana Kaljalović Odanović

Upuštajući se u svojim traganjima u „prošireno polje skulpture” (Rozalind Kraus), Gordana Kaljalović Odanović stvara dela koja svojim oblikovnim postignućima, ali i duboko utemeljenim simboličkim značenjima, stvaraju sasvim zasebnu umetničku poetiku. U duhu maksime da je „promena trajanje” (G.K.), njen dosadašnji umetnički opus odlikuje neprestano menjanje, sa očekivanim, ali katkad i neočekivanim promenama, koje ga upravo čine ne samo zanimljivim, nego i sasvim posebnim na tekućoj umetničkoj sceni.

Izložba je otvorena do 5. februara 2024. godine.

Bonus video:

Pratite sve vesti iz Srbije i sveta na našem Telegram kanalu.