Može li veštačka inteligencija učiniti glumce besmrtnim: Digitalni klonovi filmskih ikona

27.07.2023

20:00

0

Autor: Dejan Ćirić

Ko poseduje prava na nečije lice i glas?

Može li veštačka inteligencija učiniti glumce besmrtnim: Digitalni klonovi filmskih ikona
Džejms Din i Merilin Monro - Copyright Profimedia

Mnogi glumci bi voleli da imaju "besmrtne" karijere. Nije veliki broj onih čije uloge ostaju u pamćenju za života, a kamoli nakon smrti. Šou biznis je prilično surov.

Međutim, tu su nezaboravne filmske ikone poput Džejmsa Dina koji je poginuo 1955. godina a igrao je u samo tri filma.

Profimedia
 

Sedamdeset godina nakon tragične pogibije, Din je izabran za ulogu zvezde u novom filmu "Povratak u Eden", prenosi BBC.

Kako je to moguće?

Digitalni klon glumca - stvoren korišćenjem veštačke inteligencije slične onoj koja se koristi za generisanje deepfakeova - hodaće, razgovaraće i komunicirati na ekranu s drugim glumcima u filmu.

Međutim zbog upotrebe veštačke inteligencije zabrinuti su glumci i scenaristi koji su u Holivudu počeli štrajk prvi put u 43 godine.

Profimedia
 

Boje se da će ih zameniti algoritmi veštačke inteligencije. Glumica Suzan Sarandon jedna je od onih koji su progovorili o svojoj zabrinutosti, upozoravajući da bi je veštačka inteligencija mogla naterati da "govori i radi stvari na koje ne može uticati".

Nije prvi put da se glumci vraćaju u život

Nije prvi put da se preminuli glumci naizgled vraćaju u život na platnu uz pomoć napredne digitalne tehnologije i holivudske magije.

Kari Fišer, Harold Ramis i Pol Voker  samo su neki glumci koji su posthumno ostvarili kultne filmske uloge.

Profimedia
 

Brazilska pevačica Elis Regina takođe je nedavno vaskrsnula za reklamu za automobil, gdje je prikazana u duetu sa svojom ćerkom Marijom Ritom.

Njihovo pojavljivanje na ekranu predstavlja ono što Travis Cloyd, izvršni direktor medijske agencije WorldwideXR (WXR), naziva prikazima "pasivnog ravnog ekrana, 2D", slično deepfakeovima.

Digitalno kloniranje Džejmsa Dina

Ovo je drugi put da se Dinov digitalni klon pojavljuje u filmu.

Godine 2019. objavljeno je da će se pojaviti u CGI-ju za film pod nazivom "Finding Jack", ali je ova ideja kasnije odbačena.

Međutim, Cloyd je potvrdio da će Din glumiti u "Povratku u Eden", naučno-fantastičnom filmu u kojem "posetilac izvan ovog sveta u potrazi za istinom putuje preko Amerike s legendom Džejmsom Dinom".

Profimedia
 

Digitalno kloniranje Dina takođe predstavlja značajan pomak do granica mogućeg.

Ne samo da će njegov avatar igrati ulogu u "Povratku u Eden" i nizu kasnijih filmova, već će i komunicirati s publikom na interaktivnim platformama uključujući proširenu stvarnost, virtuelnu stvarnost i igre.

Tehnologija daleko nadilazi pasivnu digitalnu rekonstrukciju ili deepfake tehnologiju koja prekriva lice jedne osobe preko tuđeg tila. To povećava izglede glumaca - ili bilo koga drugoga - da postignu neku vrstu besmrtnosti koja bi inače bila nemoguća, s karijerama koje traju dugo nakon što im životi završe.

Ko poseduje prava na nečije lice i glas?

Ovde sada stižemo do moralne dileme. Ko poseduje prava na nečije lice, glas i ličnost nakon smrti? Kakvu kontrolu neko može imati nad smerom nečije karijere nakon smrti?

Može li se glumac koji se proslavio glumeći u dramama odjednom pojaviti u glupavoj komediji ili čak pornografiji? Šta ako se glumci počnu koristiti za besplatnu promociju nekog brenda u reklamama? Pa zašto ne pustiti slavne osobe da počivaju u miru?

Profimedia
 

Dinov bratanac Marc Winslow, koji je detinjstvo proveo sa slavnim glumcem u seoskoj kući u Ilionisu i kojeg s ljubavlju zove Džimi, sumnja da je neosporna privlačnost njegovog rođaka na ekranu ono što nadilazi generacije, što ga čini privlačnim izborom za glavnu ulogu u modernoj kinematografiji.

- Iako su još dve ili tri osobe na sceni, vaš pogled ide ravno na njega. Mislim da ih niko nikada neće moći zameniti, ali moguće je da to mogu učiniti pomoću tehnologije na ekranu i učiniti ga vrlo realističnim - rekao je Winslow.

Kako se prave digitalni klonovi

Dinov imidž jedan je od stotina koje predstavljaju WRX i njegova sestrinska firma za licenciranje CMG Worldwide. Među ostalima, tu su Amelija Earhart, Bettie Page, Malcolm X i Rosa Parks.

Kad je Din umro pre 68 godina, iza sebe je ostavio impresivnu zbirku svojih likova na filmu, fotografijama i audiozapisima - ono što Cloyd iz WRX-a naziva "izvornim materijalom".

Cloyd kaže da se za postizanje fotorealističnog prikaza bezbrojne slike skeniraju, podešavaju na visoku rezoluciju i obrađuju ih digitalni stručnjaci koji koriste napredne tehnologije. Dodajte zvuk, video i veštačku inteligenciju i odjednom ti materijali postaju sastavni delovi digitalnog klona koji izgleda, zvuči, kreće se i čak odgovara na upite poput Dina.

Profimedia
 

Ono što Din nije ostavio za sobom je digitalni otisak, za razliku od današnjih slavnih osoba koje se aktivne na društvenim mrežama, snimaju privatne selfije, šalju SMS-ove i mailove, kupuju online namirnice i lekove.

Ove aktivnosti pružaju ogromne količine podataka o tome kako razmišljamo i delujemo, koji bi se potencijalno mogli koristiti za pretvaranje digitalnog klona od samo površnog blizanca u inteligentnog koji može uverljivo razgovarati sa živim ljudima.

Gluma i nakon smrti

Sada postoje čak i kompanije koje korisnicima omogućavaju učitavanje digitalnih podataka preminulih voljenih osoba kako bi se stvorili "deadbotovi" koji razgovaraju sa živima iz grobova.

Što je više izvornog materijala, to je mrtvi robot precizniji, uverljiviji i inteligentniji, što znači da bi naslednik zaostavštine moderne slavne osobe potencijalno mogao omogućiti realističnom klonu preminule zvezde da nastavi raditi u filmskoj industriji - i komunicirati donekle autonomno - zauvek.

Profimedia
 

Glumac Tom Henks nedavno je predvidio da bi mogao raditi i duže od svog ljudskog životnog veka, rekavši za Adam Buxton Podcast:

- Mogao bi me sutra udariti autobus i to je to, ali moje uloge mogu ići u nedogled.

Šta donosi sledeća faza

Henksov komentar nagoveštava realnu zabrinutost glumaca koji se boje da sledeća faza digitalnog ljudskog "oživljavanja" donosi zabrinjavajuća etička, pravna i praktična pitanja i za slavne osobe i za obične građane.

Glumci koji daju glasove filmskim likovima posebno vode razgovore i rade na glumačkim cehovima kako bi formirali jedinstven front u zaštiti prava i karijera glumaca.

Profimedia
 

- Za glasove Mikija Mausa ili Pepeljuge traži se novi glumac svaki put kad prethodni glas iz nekog razloga nestane - kaže Tim Friedlander, predsednik i osnivač Nacionalnog udruženja glumaca (Nava) u SAD-u:

- Ali šta ako biste mogli koristiti zauvek Mela Blanca (glumac koji je udahnuo život mnogim likovima u crtanim filmovima)?"

Friedlander i njegovi kolege glumci strahuju da je ova situacija neizbežna i da će digitalno oživljeni zvučni glumci monopolizovatu zvučnu industriju, eliminišući poslove za žive glumce:

- Nema šanse da iko drugi preživi jer smo sada izgubili posao zbog preminulog zvučnog glumca koji je davao originalni glas za mnoge likove iz crtanih.

Cloyd priznaje da bi moglo biti manje glumačkih prilika, ali tvrdi da perspektiva ipak nije tako loša.

Profimedia
 

- To stvara puno radnih mesta", kaže Coyd, misleći na druge poslove u tehničkoj i filmskoj industriji koje bi tehnologija mogla stvoriti.

- Dakle, iako bi to moglo ugroziti ulogu ili posao jedne osobe, u isto vreme stvara stotine radnih mesta potrebnih da se sve to radi na visokom nivou.

Ko ima finansijsku korist od digitalnih klonova?

Ako su mrtvi - odnosno njihovi digitalni klonovi - osuđeni na večni rad, ko od toga ima finansijsku korist? A imaju li mrtvi ikakva prava? Jednostavno rečeno, pravila su nejasna i u nekim delovima sveta - nepostojeća.

Advokat Erik Kahn, koautor članka o post mortem javnim pravima slavnih za časopis Landslide Američke advokatske komore, kaže da svaka američka savezna država ima drugačiju situaciju.

Profimedia
 

Neke savezne države uopšte nemaju jasna prava na javnost koja bi zaštitila želje umrlih slavnih osoba.

Generalno, kada slavna osoba umre, "prava na javnost" prelaze na najbližu rodbinu ili na stranku kojoj su ta prava predana u oporuci. Ali Kan kaže da čak i testament, koji obično diktira ko će imati finansijsku korist od komercijalnog korišćenja slike i lika preminule slavne osobe, ima ograničenu pravnu težinu.

Naime, "nije poput ugovora jer je jednosmerni dokument". Odluka o načinu na koji se koristi slika te preminule osobe prelazi na njenog živog naslednika.

Nekoliko slavnih osoba, poput Robina Vilijamsa, uspelo je testamentom ograničiti korišćenje svog lika nakon smrti, ali to ograničenje ističe nakon 25 godina.

Ne možete sprečiti da vas porodica "proda"

Međutim, slavne osobe imaju koristi od dodatnog nivoa zaštite od određenih vrsta klevete, kaže Kan. Meriln Monro, na primer, ne bi mogla posthumno biti angažovana u pornografskom filmu jer njeni naslednici nisu odobrili korišćenje njenih slika i lika.

Zavisno o saveznoj državi, naslednici Monro mogli bi tvrditi da su povređena autorska prava, da je oklevetana lažnim izjavama koje ne odražavaju njenu pravu reputaciju i da bi njeno prikazivanje u štetnom svetlu moglo "ometati potencijalnu poslovnu delatnost".

Osim toga, federalni Lanhamov zakon služi kao dodatna zaštita koja štiti preminule slavne osobe od korišćenja u lažnom ili obmanjujućem oglašavanju i od kršenja brendova.

Profimedia
 

Nujork se može pohvaliti najtačnijom definicijom "prava na javnost" koje štiti preminule osobe od komercijalnog iskorišćavanja ili neovlašćenog korišćenja njihovih ličnih karakteristika. Ali čak i u američkim saveznim državama s naizgled strogim propisima, pravo na javnost stvarno štiti imovinu preminulog, ali ne nužno i preminule osobe.

- Ako vas vaša porodica želi prodati, a vi ste mrtvi, ne možete sprečiti - kaže njujorška advokatica  Pou-I Bonnie Lee, koja je zajedno s Kahnom napisala pravni članak Landslide.

To znači da bi se Merlin Monro, na primer, mogla pojaviti u pornografskom filmu posthumno i legalno ako njeni naslednici pristanu na korišćenje njene slike i lika na ovaj način.

Malo zakona koji štite mrtve

Iako preminule slavne osobe imaju neku nejasnu zaštitu u određenim jurisdikcijama kada je u pitanju komercijalno iskorišćavanje njihove slike i lika, prosečni građani imaju daleko manju kontrolu nad načinom na koji se njihov lik i digitalna zaostavština koriste post mortem.

U SAD-u postoji malo zakona koji štite mrtve od digitalnog oživljavanja za ličnu upotrebu. Kad umrete, gotovo svako može preneti vašu javnu digitalnu zaostavštinu u softver veštačke inteligencije kako bi stvorio mrtvog bota ili interaktivni avatar.

Profimedia
 

Savezne države s efikasnijom posmrtnom zaštitom, kao što je Njujork, zabranjuju korišćenje identiteta pojedinaca u određene zlonamerne svrhe, ali Lee je skeptična prema tome kako se te zaštite primenjuju u praksi.

Cloyd, Friedlander i Kahn se slažu da je potrebno doneti zakone kako bi se zaštitila prava i zaostavština mrtvih - i slavnih ali i ostalih.

Tehnologija napreduje velikom brzinom

Tehnologija napreduje velikom brzinom, a etičke rasprave oko digitalnih prikaza mrtvih već se pojavljuju. Cloyd priznaje da je u početku bio malo zabrinut zbog toga kako se mrtvi digitalno oživljavaju, ali kaže da je uveren da je WXR proaktivan i pažljiv u rešavanju ovih problema.

Friedlander se takođe aktivno zalaže za zakonodavstvo koje štiti zvučne glumce od gubitka posla i nada se da će sindikalna delatnost pomoći udruženjima glumaca širom sveta da se organizuju i zagovaraju za jednake mogućnosti za sve.

Profimedia
 

Što se tiče Winslowa, on priznaje da ima pomešanana osećanja kada vidi kako njegov rođak digitalno oživljava:

- Ne znam šta da mislim o tome. Želim da ga poštuju. Voleo je glumu, shvatao ju je vrlo ozbiljno. Želeo bih da se i dalje šalje ista slika."

Bonus video:

 

Pratite sve vesti iz Srbije i sveta na našem Telegram kanalu.

Instalirajte našu iOS ili android aplikaciju – 24sedam Vest koja vredi

Možda vas zanima

Najčitanije Vesti

Ostale vesti iz rubrike