U Italiji je završila Akademiju, iako pre toga nije naslikala ni jednu jedinu sliku: Rimski opus čuvene Mire Brtke

19.05.2023

16:01

0

Autor: Dejan Ćirić

Bila nosilac novih tendencija u savremenoj evropskoj umetnosti

U Italiji je završila Akademiju, iako pre toga nije naslikala ni jednu jedinu sliku: Rimski opus čuvene Mire Brtke
Copyright Promo/Fondacija Mira Brtka

U saradnji sa Fondacijom „Mira Brtka“ iz Beograda, a povodom devedesete godišnjice rođenja umetnice, Galerija Bel Art iz Novog Sada je priredila značajnu publikaciju, knjigu o rimskom periodu Mire Brtke. U subotu, 20. maja u 12 časova, u Muzeju savremene umetnosti u Beogradu, ovu knjigu predstaviće njeni autori: Vesna Latinović, urednica knjige, direktorka Galerije Bel Art, Sava Stepanov, likovni kritičar, dr Jerko Denegri, istoričar umetnosti, i dr Miško Šuvaković, teoretičar umetnosti.

Knjiga „Slikarstvo Mire Brtke - Rimski period“ rasvetljava značaj Rima i italijanske kulturne scene u celokupnom interkulturalnom stvaralaštvu Mire Brtke, koja je bila nosilac novih tendencija u savremenoj evropskoj umetnosti, a njena delatnost u Rimu ju je u velikoj meri afirmisala na tom polju.

Promo/Fondacija Mira Brtka
 

Autori tekstova u publikaciji će, svako iz svoje vizure, predstaviti publici autentičnu ličnost Mire Brtke i odnos njene umetničke delatnosti u Rimu sa njenom delatnošću na polju Jugoslavije, Vojvodine i Slovačke, i kako je svaki od tih aspekata inkorporiran u njenu nesvakidašnju umetničku ličnost.

U centru svetske umetnosti

O umetnici i rimskom periodu njenog stvaralaštva, urednica publikacije Vesna Latinović kaže:

- Delo Mire Brtke (1930, Novi Banovci - 2014, Beograd) izuzetno je značajno u procesu modernizacije naše savremene likovne umetnosti, pogotovo u doba post-soc-realizma. Tokom ranih šezdesetih godina, za razliku od ovdašnjih slikara slične orijentacije, Brtka je svoj modernistički stav ostvarila znatno urbanijim okolnostima italijanskog, tačnije - rimskog okruženja. U tom periodu rimska umetnička scena je izuzetno živa i internacionalizovana, tu je delovao veliki broj danas veoma poznatih umetnika i likovnih kritičara, priređivane su izuzetno značajne izložbe i simpozijumi. Zapravo, Rim je šezdesetih i sedamdesetih godina prošlog veka bio jedan od najznačajnijih centara svetske umetnosti.

Promo/Fondacija Mira Brtka
 

U takvom umetničkom miljeu slikarstvo Mire Brtke je bilo veoma blisko tadašnjem duhu evropske umetnosti. U njenom rimskom opusu se radilo o modernističkim tendencijama koje su se pojavile u vremenu post-enformela a koje su imale snažnu podršku modernističkih kritičara na čelu sa Arganom, sa kojim je Mira čak direktno sarađivala na Međunarodnom simpozijumu umetnika, kritičara i istoričara umetnosti u San Marinu i Riminiju 1965. godine.

Nepoznata slikarka na našoj umetničkoj sceni

Na izložbama koje su koncipirali autoritativni italijanski kritičari Mariza Volpi (Brtka, Gendžaj, Frankini - 1964) i Đuzepe Gatt (Forma presenti: Brtka, Čubraković, Frankini, Konte, Takahaši - 1965), na bijenalnim izložbama "Pregled likovne umetnosti Rima i Lacija" (1965,1967), te na izložbi Grupe Illumination (1967), slikarstvo Mira Brtke je prepoznato kao karakteristično i relevantno u tadašnjem trenutku sveta u kome živimo.

Promo/Fondacija Mira Brtka
 

Iz Rima u domovinu Mira Brtka se vraća na samom početku sedamdesetih godina. Na našu umetničku scenu ona stiže kao nepoznata slikarka jer je u Italiju otišla kao već afirmisani filmski stvaralac. U Rimu je završila Akademiju, iako pre toga nije naslikala ni jednu jedinu sliku, a u Staru Pazovu i na ovdašnju scenu dolazi kao protagonista novih tendencija, toliko potrebnih našem tadašnjem slikarstvu na putu modernizacije.

Bonus video:

Pratite sve vesti iz Srbije i sveta na našem Telegram kanalu.

Instalirajte našu iOS ili android aplikaciju – 24sedam Vest koja vredi

Možda vas zanima

Najčitanije Vesti

Ostale vesti iz rubrike