Šokantna i tamna strana umetnosti Leonarda da Vinčija: Fasciniran propadanjem bolesnih i starih lica (FOTO)

20.03.2023

18:30

0

Veliki genije bio je fasciniran mnogim stvarima, a posebno ljudskim telom

Šokantna i tamna strana umetnosti Leonarda da Vinčija: Fasciniran propadanjem bolesnih i starih lica (FOTO)
Izložba "Ružna vojvotkinja: Lepota i satira u renesansi" - Copyright Profimedia

Vekovima je prva asocijacija na Leonarda da Vinčija njegovo remek-delo "Mona Liza". Međutim, on je bio pravi pravcati genije i njegov celokupni umetnički rad prevalizazi sve okvire ovog remek-dela.

Leonardo je bio fasciniran mnogim stvarima tokom života, a posebno ljudskim telom.

Posmatrao ga je i kao naučnik ali i kao slikar. I to ne samo onom njegovom najlepšom stranom po kojoj svi pamte Mona Lizu, već i onom drugom, koju svi najradije vole da sakriju. Upravo time se bavi izložba "Ružna vojvotkinja: Lepota i satira u renesansi" koja se održava u Nacionalnoj galeriji u Londonu.

Profimedia
Izložba "Ružna vojvotkinja: Lepota i satira u renesansi"

Svi smo u istom loncu

- To je biološki pogled na čovečanstvo. Rodimo se, razbolimo i umremo. Leonardo se ne smeje drugima, on u crtežima portretira univerzalno ljudsko stanje na najtmurniji mogući način. Svi smo u istom loncu jer smo biološke mašine čija će se energija potrošiti - piše Gardijan o ovoj izložbi.

Izložba  "Ružna vojvotkinja: Lepota i satira u renesansi" se bavi manje poznatim delom stvaralaštva Leonarda da Vinčija. Ova izložba otkriva umetnikovu fascinaciju nepravilnim, bolesnim i ostarelim licima.

Slikao je ih sa velikom preciznošću i možemo da kažemo da su ta dela i danas jednako  moderna, nešto poput Munkovog "Krika".

Profimedia
 

Crtež iz "Alise u zemlji čuda" kopija Leonardove slike

"Ružna vojvotkninja" ili "Stara žena" koja je kasnije inspirisala ilustraciju Johna Tenniela u "Alisi u zemlji čuda", poznato je delo flamanskog umetnika Quentina Massysa, zapravo je, kako piše Gardijan, kopija karikature Leonarda da Vinčija.

U Nacionalnoj galeriji u Londonu izložena je skica u crvenoj kredi Leonardovog učenika Francesa Melzija.

Kako je Melzi bio da Vinčijev verni učenik, pretpostavlja se da je njegova kopija pouzdan dokaz. Veruje se da je ideja za crtež potekla od Da Vinčija, a da je Massys motiv uvećao i portretisao u ulju.

"Ružna vojvotkinja" samo je jedno od neobičnih lica koja je slavni umetnik crtao.

Karikatura starca i starice

Profimedia
 

Spominje se i njegova karikatura starca i starice tokom zavodljivog pozdrava: starčevo lice nalikuje na mumificirani leš, dok starica gotovo nema nos. Na trećoj karikaturi je muškarac u profilu čija usta nalikuju na magareća, vrat mu je debeo, nos kao našiven, a kosa zamršena poput vrtloga, opisuje Gardijan.

Da li je reč o surovim šalama, pita se Gardijan u tekstu posvećenom ovoj izložbi.

Profimedia
 

Tragični i emotvni crteži

Učenikov portret Da Vinčija u starosti potvrđuje tvrdnje čuvenog pisca Vazarija iz 16. veka da je Leonardo posedovao "telesnu lepotu", a prema istom piscu, koji je Melzija video uživo, i ovaj je bio "veoma lep mladić".

Crteži nisu smešni, već bude osećaj očaja, straha i moći, a neki su i tragični i emotivni. Ovde nije reč o surovom podrugivanju, već saosećajnom proučavanju.
Takođe, čovek sa zamršenom kosom bi mogao biti stvarna osoba.

Leonardo ga gleda iz posebnog ugla kao da ga tajno skicira. Moguće je da je ovaj portret nastao na temelju skice koju je Da Vinči izradio na ulici.

Čovek sa zamršenom kosom

Profimedia
 

Leonardo je druge umetnike uvek savetovao da sa sobom nose svesku da bi mogli crtati ljude koje susreću po gradu.

I njegove karikature bi, dakle, mogle biti produkt posmatranja stvarnih ljudi. Da je lica stranaca primećivao svedoče njegove beleške u kojima spominje "čudovišna lica koja neće komentarisati jer ona ionako prirodno ostaju u umu", te "Giovannu fantastičnog lica koja živi u bolnici".

Giovanna bi, pretpostavlja Gardijan, mogla biti jedna od pacijentkinja koje je Da Vinči video tokom posete jednoj bolnici, a crteži bi mogli biti povezani sa njegovom fascinacijom ljudskim telom i istraživanjima ljudske anatomije.

Osim neobičnih i bolesnih, pažnju Leonarda da Vinčija privlačili su i stari ljudi. Meso starih je poput drva. Lica su im upala, brade izbočene, pisao je umetnik.

- Središnja tema njegovih karikatura je zapravo ljudsko propadanje - zaključuje Gardijan.

Bonus video:

Pratite sve vesti iz Srbije i sveta na našem Telegram kanalu.

Instalirajte našu iOS ili android aplikaciju – 24sedam Vest koja vredi

Izvor: Guardian

Možda vas zanima

Najčitanije Vesti

Ostale vesti iz rubrike