Američki pilot NATO izneo detalje bombardovanja voza u Grdeličkoj klisuri: Naređeno gađanje civilnih ciljeva da bi "Srbima očitali lekciju"

12.04.2024

13:42

0

NATO pilot Majk Petruka svedočio da su nekoliko dana pre bombardovanja voza na mostu piloti Alijanse gađali jednu crkvu kasetnim bombama

Američki pilot NATO izneo detalje bombardovanja voza u Grdeličkoj klisuri: Naređeno gađanje civilnih ciljeva da bi "Srbima očitali lekciju"
Copyright Profimedia/YouTube

Na današnji dan, pre 25 godina, u agresiji NATO-a na Srbiju granatiran je voz u Grdeličkoj klisuri, na drugi dan Uskrsa. Tom prilikom poginulo je najmanje 15 ljudi, među kojima je bilo i dece.

Majk Petruka, pilot višenamenskog borbenog aviona F-15E, svedočio je o borbenoj upotrebi američkog ratnog vazduhoplovstva i vazduhoplovstva drugih NATO zemalja iznad Jugoslavije tokom agresije NATO-a 1999. godine. On je istakao da su gađanje civilnih ciljeva i dejstvo po vozu u Grdeličkoj klisuri bili greška.

U svom svedočenju, Petruka je naglasio da kampanja „Allied Force“ nije bila dobro vođena. Problemi su uključivali nedostatak validnih meta za gađanje već nakon mesec dana, kao i nedovoljno precizno definisanje pravila angažovanja. Prema njegovim rečima, eskadrile i piloti su bili prinuđeni da sami zaštite sebe od kontroverznih naređenja, što je on jednom i učinio.

Početak priče o etici u borbenim operacijama i jasnom izboru nepotrebnih civilnih ciljeva datira od misije koja je trebala da se obavi 5. maja. 

Dobili su zadatak da dejstvuju kasetnim bombama CBU-87 po jednom selu u Srbiji, koje nije uspeo da identifikuje ni nakon rata, a ceo proces planiranja misije bio nestandardan.

Petruka je imao sumnje u validnost mete koja nije bila precizno određena na mapi. Nakon što je upozorio lanac komande, odlučio je da se ne izvrši zadatak ukoliko ne budu sigurni da je reč o vojnom cilju. Rečeno mu je da je lično general Majkl Šort, komandujući svih NATO vazdušnih snaga za udare po Jugoslaviji, potpisao naredbu.

Printscreen/Youtube
 

Petruka je zatim ostalim posadama iz svoje eskadrile kazao da ne bi trebalo da izvrše ovaj zadatak ako ne budu ubeđeni da se radi o vojnim ciljevima, pa su bombe bacili u šumu van civilnog naselja.

Ali tokom prilaska videli su da su ciljne tačke bile dve pravoslavne crkve.

Međutim, drugi paket sa drugim posadama iz njegove eskadrile dobio je isti cilj drugu noć, a uprkos tome što im je Petrurka ostavio poruku, pilot izvršava misiju nakon protesta kroz lanac komandovanja i uništava crkve kasetnim bombama.

Nakon rata, taj pilot je imao psihičke probleme i nastradao je u udesu malog aviona.

Petruka je kasnije sreo generala Šorta i suočio ga sa izborom ovog cilja, na šta mu je Šort odgovorio da se ne seća detalja. Petruka je takođe čuo od kolege pilota da su postojale naredbe za gađanje civilnih ciljeva kako bi se "Srbima očitala lekcija".

Što se tiče dejstva po mostu u Grdeličkoj klisuri i putničkom vozu, kada je poginulo najmanje 15 civila, Petruka je za portal Tango Six rekao da je to bila greška. Iako lično nije učestvovao u ovoj misiji, rekonstruisao je događaj uz pomoć neubrzanog snimka samog dejstva.

On je zaključio da voz nije bio meta. Objasnio je da čak u slučaju da jeste, gađanje ne bi bilo obavljeno na ovaj način i ovim sredstvima. Petruka je objavio da je cilj bio uništenje mosta sa dve vođene rakete AGM-130, kao i da WSO nije mogao da vidi voz koji dolazi, a posle ni da skrene pažnju.

Petruka je naglasio da je došlo do greške u samom planiranju misije, jer je trebalo pogledati red vožnje voza. Pilot je naglasio i da je odbijanje bombardovanja crkava bila njegova najbolja odluka, baš zato što je nije izvršio.

BONUS VIDEO

Pratite sve vesti iz Srbije i sveta na našem Telegram kanalu.

Instalirajte našu iOS ili android aplikaciju – 24sedam Vest koja vredi

Izvor: 24sedam

Najčitanije Vesti

Ostale vesti iz rubrike