Može li neko da nam traži Izvod iz matične knjige rođenih "ne stariji od šest meseci"? Ovo je jedina istina!

29.09.2023

20:15

0

Autor: I.K.

Nekada smo morali da zahtev podnosimo češće nego što je to danas slučaj, jer nadaleko čuveni izvod nije smeo da bude "stariji od šest meseci"

Može li neko da nam traži Izvod iz matične knjige rođenih "ne stariji od šest meseci"? Ovo je jedina istina!
Ilustracija - Copyright Profimedia

Svi se nerado sećamo čestih odlazaka u zgradu opštine, ponekad čak u mestu gde smo rođeni, da bismo preuzeli potrebni izvod iz matične knjige. Od 2019. godine to smo mogli da učinimo u bilo kojoj matičnoj službi, pa i u diplomatsko-konzularnim predstavništvima u inostranstvu, a od prošle godine izvod jednostavno možemo da naručimo preko Portala e-Uprava

Nekada smo morali da zahtev podnosimo češće nego što je to danas slučaj, jer nadaleko čuveni izvod nije smeo da bude "stariji od šest meseci". Odavno takav zahtev više ne čujemo, ipak, požali se poneko na društvenim mrežama da mu je, ipak, zatražen. Da li i dalje može neko da vam postavi ovakav uslov, proverili smo u Ministarstvu državne uprave i lokalne samouprave.

- Prateći potrebe građana i u skladu sa konceptom razvoja elektronskih usluga, od prošle godine građanima je omogućeno da jednostavno, iz svog doma ili gde god da imaju pristup internetu, podnesu zahtev za izdavanje izvoda iz matičnih knjiga rođenih, venčanih ili umrlih. Pritom, građani imaju mogućnost da izaberu opciju da li žele da im izvod bude isporučen u elektronsko sanduče na Portalu eUprava - u formi elektronskog dokumenta (e-Izvod), ili preporučenom poštom na kućnu adresu - u papirnom obliku. E-izvod kao elektronski dokument je potpuno nova forma i omogućava građanima da bez plaćanja takse u e-Sanduče dobiju podatke koje sadrži i izvod u papirnoj formi - navodi za 24sedam pomoćnica ministra u Sektoru za registre i lokalnu samoupravu Marina Dražić.

mduls.gov.rs
Marina Dražić, pomoćnica ministra za državnu upravu i lokalnu samoupravu

 

Ukoliko izvod žele u papirnoj formi, građani će platiti taksu i uz troškove dostave biće im isporučen na kućnu adresu. A da li neko može i u kojoj situaciji da traži izvod "ne stariji od šest meseci"?

- Izvodi iz matičnih knjiga po pravilu nemaju organičeni rok važenja. Međutim, u slučaju upotrebe izdatog izvoda iz matične knjige koji ne sadrži poslednje ažurne podatke upisane u matičnu knjigu odgovorno je lice koje ga stavi u promet. Isto tako, službenik u toku određenog postupka uvek može da zatraži proveru podataka. U postupcima koji se vode pred organima uprave građani nisu u obavezi da dostavljaju podatke koji se već vode u službenim evidencijama, pa ni izvode iz matičnih knjiga, već će te podatke pribaviti službenik, po službenoj dužnosti - napominje pomoćnica ministra.

Prijava novorođenčeta potpuno elektronski i besplatno

Ona dodaje da su digitalizacijom i uvođenjem informacionih tehnologija u rad uprave obezbeđene osnove za razvoj efikasne uprave, a samim tim i za delotvornije ostvarivanje prava građana.

Podseća da je od 2016. godine roditeljima novorođenog deteta na raspolaganju usluga "Bebo, dobro došla na svet”, koja omogućava da se iz porodilišta prijavi detetovo rođenje u matičnu knjigu rođenih, zatim prebivalište, zdravstveno osiguranje i da se podnese zahtev za roditeljski dodatak.

- Na taj način roditelji elektronski i potpuno besplatno mogu da završe administrativne poslove za koje je ranije bilo potrebno nekoliko odlazaka na šaltere i plaćanje različitih taksa, dok izvod iz matične knjige rođenih, zdravstvena knjižica i druga dokumenta stižu na kućnu adresu - navodi pomoćnica ministra.

Jednim klikom do podataka

Dodaje da su potpunom digitalizacijom matičnih knjiga od 1. januara 2019. godine, od kada se podaci o rođenju, zaključenju braka i smrti vode u jedinstvenoj elektronskoj bazi podataka  - Registru matičnih knjiga, stvoreni preduslovi za efikasnije postupanje uprave i razmenu podataka iz službenih evidencija.

- Službenici sada elektronski, po službenoj dužnosti, "jednim klikom" pribavljaju podatke iz Registra matičnih knjiga potrebne za vođenje nekog postupka, a građani više ne moraju da dostavljaju izvode iz matičnih knjiga, niti da gube vreme i novac kako bi ih pribavili. Takođe, na osnovu podataka iz Registra matičnih knjiga redovno se ažurira jedinstveni birački spisak. Uspostavljanjem elektronske razmene podataka između ove dve službene evidencije, nakon upisa smrti u matičnu knjigu umrlih ili promene prezimena u matičnoj knjizi venčanih, ažuriraju se i podaci u jedinstvenom biračkom spisku, čime se na dnevnom nivou postiže tačnost i ažurnost ove službene evidencije o biračima - ističe Marina Dražić.

Pexels
 

Uspostavljanjem Centralnog registra stanovništva prvi put se podaci koji se odnose na stanovništvo Republike Srbije (lični podaci, bračni status, adresa, broj lične karte i pasoša, broj socijalnog osiguranja, zanimanje, vrsta i stepen stučne spreme, podaci o strancima i dr.) nalaze na jednom mestu – u elektronskom obliku

- Na taj način omogućeno je efikasnije vođenje različitih postupaka, jer organi koji imaju pristup Centralnom registru stanovništva preuzimaju podatke iz ove baze bez ikakvih troškova, a samim tim ne postoje troškovi ni za stranke u postupku, jer ne treba da prilažu različite dokaze o podacima koji se nalaze u Centralnom registru stanovništva, već će za njih to činiti uprava - naglašava pomoćnica ministra Marina Dražić.

Zaštita podataka

Otkad su sva ova dokumenta i podaci o građanima dostupni onlajn, postavlja se pitanje značaja zaštite ličnih podataka građana. Oni, ističe naša sagovornica, uživaju posebnu zaštitu.

- U savremenom društvu u kom živimo, sigurnost ličnih podataka svakog od nas jednako je važna kao i naša fizička sigurnost. Upravo iz tih razloga zakon je jasno odredio kome se mogu izdati izvodi iz matičnih knjiga - to su lica na koje se podaci odnose, njegov supružnik, krvni srodnik u prvoj liniji i lica koja su u drugom stepenu srodstva u pobočnoj liniji, usvojitelj ili staratelj. Takođe, ove javne isprave mogu se izdati i na zahtev lica kojem su napred navedena lica dala punomoć za pribavljanje izvoda iz matičnih knjiga. Isto tako, prilikom podnošenja zahteva za izdavanje izvoda preko Portala e-Uprava obezbeđena je maksimalna sigurnost ličnih podataka. Da bi građanin mogao da koristi usluge preko Portala e-Uprava, uključujući i uslugu podnošenja zahteva za izdavanje izvoda iz matičnih knjiga, mora na odgovarajući način da se registruje, odnosno identifikuje na Portalu e-Uprava. To može uraditi putem mobilne aplikacije ili kvalifikovanog elektronskog sertifikata. Kvalifikovani elektronski sertifikati bez ikakve nadoknade mogu se dobiti u bilo kojoj policijskoj stanici na ličnoj karti. Sa druge strane, matičari, kao i službenici u diplomatsko-konzularnim predstavništvima koji izdaju izvode iz matičih knjiga, imaju ovlašćenja za pristup Registru matičnih knjiga, kao i kvalifikovane elektronske sertifikate na osnovu kojih mogu da pristupe ovoj službenoj evidenciji - navodi Marina Dražić.  

Bonus video:

Pratite sve vesti iz Srbije i sveta na našem Telegram kanalu.

Instalirajte našu iOS ili android aplikaciju – 24sedam Vest koja vredi

Najčitanije Vesti

Ostale vesti iz rubrike