Srpske poljoprivrednice pobedile koronu! "Morale smo da reagujemo na nju i to smo uradile onlajn!" (FOTO)

06.05.2022

06:30

0

"Ono što jeste odlično je da se sada svi mi koji prodajemo onlajn domaće proizvode međusobno poznajemo i družimo"

Srpske poljoprivrednice pobedile koronu! "Morale smo da reagujemo na nju i to smo uradile onlajn!" (FOTO)
DSC_0714 - Copyright Foto: Centar Spektar

Konferencija o digitalnoj pismenosti i samozapošljavanju žena u ruralnim područjima "Selo na klik" održana je u četvrtak, a okupila je više od 80 predstavnica ženskih udruženja iz cele Srbije koje se bave poljoprivredom, seoskim turizmom ili nekom drugom vrstom preduzetništva. Učesnice su iz Beograda, Niša, Kragujevca, Valjeva, Čajetine i drugih opština i gradova.

Polazeći od podatka da je svega 27,3 odsto žena u ruralnim sredinama digitalno pismeno, kao i da čak 88 odsto žena u ruralnim sredinama ne poseduje kuću ili zemlju, dodatno govori o njihovom podređenom položaju. Učesnice na panel diskusiji "Digitalna pismenost - šansa za ekonomsko osnaživanje žena" u dijalogu sa predstavnicima državnih institucija poručile su u zaključku konferencije da je digitalna pismenost imperativ i da u savremenom trenutku ne postoji šansa da se vodi poslovanje na savremenom tržištu bez digitalnih veština.

Tako je ideja o digitalizaciji i onlajn prodaji domaćih proizvoda zaintrigirala mnoge poljoprivrednice iz različitih krajeva Srbije, uglavnom iz ruralnih naselja, i naterala ih da pobede sve nedaće koje je donela pandemija koronavirusa.

Jelena Ružić, vlasnica onlajn prodavnice "Ženska pijaca", koja okuplja devet ženskih poljoprivrednih gazdinstava i dve ženske preduzetničke radnje u internet prodaji iz Kolubarskog okruga, sagovornica portala 24sedam, objašnjava kako su srpske poljoprivrednice pokrenule "Žensku pijacu" koja domaće proizvode dostavlja na kućnu adresu.

- Ideja za "Žensku pijacu" je u stvari bila odgovor na pandemiju, iako je sama platforma, osmišljena pre pandemije, imala cilj da umreži više poljoprivrednica iz različitih područja. Žene iz Kolubarskog okruga sa, recimo, ženama u Vojvodini i Zlatiborskom okrugu. Naš cilj je bio da platforma dobije jasnu vidljivost i privuče dobavljače. Međutim, pandemija je došla takva kakva jeste i morali smo da reagujemo na nju - rekla je Ružićeva.

Postojeću platformu, gde su se poljoprivrednice povezivale između sebe, one su transformisale i od nje napravile onlajn pijacu.

- Ono što jeste odlično je da se sada svi mi koji prodajemo onlajn domaće proizvode međusobno poznajemo i družimo. Ali u momentu kada se sve pokretalo, "Ženska pijaca" je bila među prvima koja je započela onlajn prodaju, i onda je upravo zahvaljujući tom momentu dostave na kućnu adresu - što je prednosti jer možeš direktno da kontaktiraš s poljoprivrednicom od koje kupuješ - sve i zaživelo - kaže ona, i dodaje:

- Ovde je reč o malim poljoprivrednim gazdinstvima i nekako još uvek bežimo od toga da pokvarimo kvalitet da bismo povećali kvantitet, tako da nam je saradnja sada isključivo sa fizičkim licima. Na primer, sada kada je bio Vaskrs mi smo morale da razgovaramo sa poljoprivrednicama na tu temu, da ih pitamo koliko jaja mogu sedmično da dostave, da ne bismo obećali nešto što ne možemo da ispunimo.

Foto: Centar Spektar
 

Ona navodi i da ljudi u Srbiji najčešće kupuju mlečne proizvode, mleko, sir, kajmak...

- Međutim, pošto pokrivamo šest lokalnih samouprava, svako podneblje je karakteristično po nečemu. Recimo, u Osečini su to suva šljiva i lekovito bolje. Kada je reč o Mionici, ona je najpoznatija po organskim proizvodima, pa odatle ide voće i povrće, ali i mleko i kozji sir.

- Ono što je u početku bio mali problem jeste to što žene same definišu svoju cenu, što se neće ni promeniti. One samo prosto nisu računale na mnoge troškove koji su neminovni, nisu znale da obračunaju svoj rad, struju, vreme koje izgube... Dešavalo se da sir bude 200 dinara, pa nas sami kupci pitaju: "Da li je sve u redu, je l' ovo prava cena?" Ali one su se snašle i sada su njihove cene prave, pristupačne i prihvatljive.

Sve poljoprivrednice koje se bave onlajn prodajom usko sarađuju, a pored Jelene Ružić tu su Ana Nikodijević, vlasnica prehrambrenog brenda "Anine domaće zimnice" iz opštine Topola, i Jelena Todorović, ispred seoskog turističkog kompleksa "Malo selo Bojanići" iz Čajetine. One su opisale kako su započele svoje biznise, kao i da su u jednom momentu shvatile presudnu važnost digitalnih tehnologija kako bi unapredile svoje poslovanje.

BONUS VIDEO:

Pratite sve vesti iz Srbije i sveta na našem Telegram kanalu.

Instalirajte našu iOS ili android aplikaciju – 24sedam Vest koja vredi

Najčitanije Vesti

Ostale vesti iz rubrike